۰۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۳:۴۳
کد خبر: ۲۶۳۴۸۰
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: دانشگاه علامه طباطبائی از نظر تولید علوم انسانی بومی در کشور پرچم‌دار است و به‌صورت تخصصی این مباحث را دنبال می‌کند، ضمن‌آنکه حوزه بازار سرمایه‌ در کنار بحث‌های تکنیکی و مالی نیاز به جنبه‌های مختلفی از علوم انسانی دارد که در این زمینه به کمک دانشگاه علامه نیاز داریم.


به گزارش خبرنگار عطنا، شاپور محمدی 7 آبان‌ماه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شورای ریاست این دانشگاه،(گزارش تصویری) گفت: محیط دانشگاه یکی از حوزه‌های بسیار سالم و پاک در کشور ما است، به‌دلیل اینکه استادان دانشگاه درگیر منافع شخصی و مسائل سیاسی نیستند.


وی با اشاره به تأکیدات رهبری در تولید علوم انسانی بومی، بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی از این نظر، پرچم‌دار است و به‌صورت تخصصی این مباحث را دنبال می‌کند، ضمن‌آنکه حوزه بازار سرمایه‌ در کنار بحث‌های تکنیکی و مالی نیاز به جنبه‌های مختلفی از علوم انسانی به‌خصوص روان‌شناسی بازار و فرهنگ‌سازی نسبت به آن دارد.


محمدی اضافه کرد: بنابراین بعد از آموزش کلاسیک، نیازمند کمک گرفتن از علوم انسانی برای فرهنگ‌سازی هستیم، برای اینکه آموزش‌های کلاسیک ضروری است ولی کافی نیست، در همین راستا دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند در حوزه علوم انسانی به‌خصوص در زمینه ریاضیات مالی که فارغ‌التحصیلان خوبی دارند، به ما کمک کند.


وی با بیان اینکه به سرمایه‌گذاری در حوزه بازار سهام و اوراق بهادار مبتنی بر کالا به‌عنوان یک شغل نگاه می‌کنیم، گفت: البته لزوماً به این شکل نیست که افرادی با موقعیت شغلی و اداری به بازار سرمایه و سهام توجه کنند بلکه برای بسیاری از مردم عادی نیز حضور در بازار بورس شغل روزانه محسوب می‌شود و به‌نوعی شغل اصلی خود را خریدوفروش در بازار سهام قرار می‌دهند. ضمن‌آنکه این موضوع در بسیاری از کشورهای جهان رایج است.



افرادی که تعصب و عرق علمی دارند کمتر تقلب می‌کنند



رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: علم از بسیاری جهات به کمک سلامت بازار سرمایه می‌آید و افرادی که تعصب و عرق علمی دارند کمتر تقلب می‌کنند، چون این افراد به قانون و قانون‌مداری پایبندی بیشتری دارند و از این نظر نیز ما از آموزش‌های کاربردی استفاده می‌کنیم که مورد استقبال هم قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه معمولاً بین مطالب و سرفصل‌های دانشگاهی با حوزه‌های کاربردی فاصله وجود دارد، بیان کرد: شاید زمان آن فرا رسیده باشد که سازمان بورس هم درخواست‌های خود را برای آموزش‌های کلاسیک دانشگاهی مثل اقتصاد و حسابداری بیان کند. ضمن‌آنکه یادگیری مطالبی که در دانشگاه تدریس می‌شود باوجود مفید بودن ولی کافی نیست چون سیستم معاملات بورس و معاملات برخط، نیازمند حضور در محیط کاری مرتبط با آن است.



باید از بازآموزی و دوباره‌آموزی در زمینه‌های آموزشی جلوگیری کنیم



محمدی با بیان اینکه باید از بازآموزی و دوباره‌آموزی در زمینه‌های آموزشی جلوگیری کنیم، گفت: دانشجویان با یادگیری عملی بحث‌های تئوری و آشنایی با فضای کار می‌توانند در همان دوران دانشجویی علاوه بر تحصیل به کار نیز مشغول شوند و به‌نوعی هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند.


وی تصریح کرد: ایجاد پیوند میان دانش و کار حوزه‌ای است که به فکر و چاره‌اندیشی بیشتر نیاز دارد. ضمن‌آنکه این کار در حوزه‌های صنعتی کشور صورت گرفته است و شاهد هستیم که دانشکده‌های فنی با کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدی، ارتباطات خوبی برقرار کرده‌اند اما باید در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی این مسئله را جدی‌تر بگیریم و این فرصت در دانشگاه علامه طباطبائی فراهم شده است.



حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار از پایان‌نامه‌های دانشجویان



محمدی درباره حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار از پایان‌نامه‌های دانشجویان، اظهار کرد: در بحث حمایت از پایان‌نامه‌ها با دانشگاه‌های تهران و الزهرا تفاهم‌نامه داریم و همچنین تصمیم گرفتیم که استادان در این زمینه محور باشند چون ممکن است اگر دانشجویان مراجعه کنند با موضوعات تکراری مواجه شویم.


وی با اشاره به اینکه باید در دانشگاه‌ها اعضای هیئت علمی محور پایان‌نامه‌های دانشجویی باشند تا به‌نوعی بین دانش و کار هم‌پوشانی ایجاد شود، گفت: برخی مواقع ممکن موضوعاتی برای سازمان بورس درنظر گرفته شود که درست هدایت نشده باشند. ضمن‌آنکه بودجه خاصی برای این‌گونه پایان‌نامه‌ها در نظر گرفته می‌شود.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ما خیلی راحت سخت‌افزار و تجهیزات اداری را خریداری می‌کنیم ولی زمانی که برای تحقیقات می‌خواهیم هزینه کنیم، بسیار سخت‌گیر هستیم که این تفکر باید کنار گذاشته شود.



استادان در پایان‌نامه‌های دانشجویی محور قرار بگیرند



وی با بیان اینکه در پایان‌نامه‌های دانشجویی باید استاد محور قرار بگیرند، گفت: موضوع را ما ارائه می‌دهیم و با محور قرار گرفتن استاد چند سال در آن موضوع دانشجویان ارشد و دکترا پایان‌نامه ارائه داده و به‌صورت مشخص درمورد آن کار علمی و تحقیقاتی صورت بگیرد.


محمدی تصریح کرد: در حوزه تحقیقات کاربری، حوزه توسعه سیستم‌ها، اسکن کارکنان، همایش‌های مشترک، دوره‌های کاربردی فراتر از آموزش‌های کلاسیک تحصیلی و مواردی از این قبیل آمادگی داریم که با امضای تفاهم‌نامه آنها را با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی عملیاتی کنیم.


وی خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار باید بر آموزش‌ها و پژوهش‌ها نظارت داشته باشیم و نباید درگیر اجرا در این حوزه باشیم، چراکه در قانون نیز به‌عنوان نهاد ناظر تعریف شده‌ایم. ضمن‌آنکه ما دوست داریم برای پژوهش‌ها از بدنه دانشگاه‌ها استفاده کنیم.


محمدی در پایان گفت: از اصحاب رسانه نیز تشکر می‌کنم چراکه شفافیت و اطلاع‌رسانی پایه اصلی کارایی بازارهای مالی است و همیشه در بازار سرمایه‌ ایران اصحاب رسانه در این زمینه به ما کمک کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار