۲۹ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۶۲۷۸
Kajoori2
Kajoori به گزارش عطنا، فضل ا.. ایرجی کجوری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در جهت بررسی فراز و فرودهای فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های ایران، یادداشتی را در روزنامه ایران منتشر کرده است. متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است.

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گر چه تنها متولی آموزش عالی کشور نیست، لیکن بی‌تردید وسیع‌ترین حوزه آموزش عالی تحت پوشش و نظارت این وزارتخانه است. مهم‌ترین دغدغه مسئولان وزارت علوم صیانت از کیان دانشگاه، ارج نهادن به تلاش علمی استادان و دانشجویان و تکریم مقام علم و عالم بوده و هست.

تربیت و آموزش نیروهای متعهد، خلاق و متخصص، ضامن پیشرفت ایران اسلامی است، لذا از سویی تعمیق و ترویج فعالیت‌های دین مدارانه و اخلاق حرفه‌ای متعهدانه و فرهنگ علمی مسئولانه که برخاسته از ارزش‌های دینی است و از سوی دیگر دستیابی به آموزش و پژوهش و آخرین یافته‌های علوم بشری و همگانی و همسویی در فراگیری آخرین و برترین علوم و تکنولوژی اهداف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت علوم را شکل می‌دهد.

آنچه از ساحت دانشگاه اسلامی انتظار می‌رود در دستاوردهای عظیم علمی و تکنولوژیک است و مردم ایران و جامعه علمی جهان شاهد این بالندگی بوده‌اند. اکنون و طی سال‌های گذشته نیز با افت و خیزی نه چندان نگران‌کننده و طی دو سال اخیر با شیبی مناسب، قله‌های علم طی می‌شود و مرزهای دانش توسط دانش پژوهان و استادان و دانشجویان ایران اسلامی وسعت می‌یابد.

استمرار موفقیت‌های دانشجویان و دانش پژوهان جوان در گرو زیست در محیط‌های علمی و آموزشی پرنشاط و شاداب است. حوزه فرهنگی واجتماعی وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور با توجه به قوانین و مقررات و مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد و قوانین بالا دستی ضمن تأسی به آموزه‌های دین مبین اسلام و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، ترویج دینداری، توسعه ارزش‌های دینی و ایجاد نشاط و شادابی در محیط‌های دانشجویی را در برنامه‌ها و سیاست‌های خود مدنظر قرار داده است. از این‌رو فعالیت‌های متنوع و قانونمند دینی، رسانه‌ای، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویی توسط معاونت‌های فرهنگی – اجتماعی دانشگاه‌ها پشتیبانی و حمایت می‌شوند. با این رویکرد، تذکرات رهبر معظم انقلاب در برخی از دیدار‌ها و هشدار‌های ایشان نسبت به بروز جریانی غیر‌قانونی و متخلف در محیط‌ها و جمع‌های دانشجویی توسط مسئولان وزارت علوم به گوش جان شنیده شد. مسئولان حوزه فرهنگی وزارت علوم و دانشگاه‌ها نیز همواره منویات معظم له را در سیاست‌ها و برنامه‌های خود مدنظر قرار داده‌اند.

لیکن برخی از رسانه‌ها موجی از تبلیغات علیه دانشگاه به راه انداختند. هدف این تبلیغات ایجاد رعب در جامعه از دانشگاهی غیر مسئول و نامطمئن بود. این تبلیغات گاه موجب تنگ کردن عرصه همه نوع فعالیت حتی فعالیت‌های قانونمند و تعالی بخش در دانشگاه‌ها شد. بررسی‌ها نشان داد بسیاری از تخلفات و رفتار‌های غیرقانونی یا ضدارزشی در محیط‌های خارج از نظارت دانشگاه شکل گرفته است. معدودی از تخلفات نیز به دلیل هیجانی شدن شرکت‌کنندگان جوان و برخی از بی‌تدبیری‌ها و سهل‌انگاری‌ها چهره بست. البته با قانون شکنان و افراد سهل‌انگار برخورد شده و خواهد شد.

روند بررسی‌ها به گونه‌ای پیش رفت که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه سه‌شنبه 22 دی ماه 1394 بر این موضوع مهم صحه گذاشت که از میان حجم انبوهی از فعالیت‌های فرهنگی در سنوات اخیر تعداد معدودی تخلف مشاهده شد که معاونت‌های فرهنگی - اجتماعی در کنار سایر نهاد‌های ذی ربط در چارچوب قانون برای آنان مسئولانه قدم پیش گذاشتند. براساس همین بررسی‌ها فرآیند‌ها و ساختار‌های موجود به نحو صحیح و کارآمدی به ایفای وظایف خود مشغول هستند. باطل السحر تبلیغات سوء برخی از رسانه‌ها این سخن امید بخش آقای دکتر مخبر دزفولی بود که: «بخش زیادی از اردوهای برگزار شده، قابل قبول و در چارچوب‌های ارزشی و ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.»

تذکرات رهبر معظم انقلاب همچنین موجب تدبیر معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های معرفت افزای دانشجویی شد. از این تدابیر می‌توان اقدامات مؤثر برای برنامه‌ریزی اردوهای طریق رضوی و تشرف رضوی، پیگیری‌های مؤثرتر برای سفرهای راهیان نور دانشجویی و حمایت از راهپیمایی دانشجویی اربعین حسینی را برشمرد که با استقبال چشمگیر دانشجویان مؤمن و جوانان متعهد و انقلابی روبه‌رو شد. این برنامه‌ها و فعالیت‌ها منطبق با ارزش‌های برآمده از دین مقدس اسلام و ارزش‌های انقلاب اسلامی در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه‌ها شکل گرفته و رو به تعالی است. کارگزاران و فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها با اعتقاد به کارکرد فرهنگی نهاد دانشگاه و ایفای مسئولیت اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان، همچنان و امیدوار و همدل به تنوع فعالیت‌های قانونمند فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه می‌اندیشند. بدیهی است با نگاه همدلانه مسئولان کشور و دعای خیر مردم ایران این فعالیت‌ها بارورتر خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار