۰۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۳:۲۹
کد خبر: ۲۶۱۹۴۱
سراج‌زاده در نمایشگاه عکس «مسائل اجتماعی ایران»

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران خطاب به رئیس‌جمهور: جنابعالی و دولت شما اکنون نقشی تعیین کننده برای حفظ این دستاورد تاریخی جامعه ایران، یعنی گرایش غالب به روش‌های مسالمت جویانه اصلاحی برای تحقق مطالبات مردم و جامعه دارید. ناامیدی از عملکرد این دولت و ناامیدی از اصلاح‌پذیری حکومت، فقط به دولت و حکومت آسیب نمی‌زند بلکه این دستاورد بزرگ سیاسی اجتماعی را تهدید می‌کند و جامعه را متمایل به رویکردهای رادیکال برای تغییر و حکومت را در فرآیندهای سرمایه سوز و مخرب حفظ حکومت به قهر و جبر پیش می‌برد.


به گزارش عطنا، روز سه‌شنبه، ۱ آبان حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید میزبان جمعی از استادان علوم اجتماعی دانشگاه‌ها بود. نشستی که با ابراز نظرات استادان دانشگاه و پاسخ رئیس‌جمهوری همراه بود. در این نشست استادان علوم اجتماعی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند و رئیس جمهوری هم بر لزوم همکاری و ابراز نظرات و انتقادات نسبت به مسائل اجتماعی به دولت تاکید کرد.(اینجا)


سید حسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در این نشست گفت:


خوشحالم فرصتی پیش آمده تا جمعی از جامعه شناسان و صاحبنظران علوم اجتماعی با جنابعالی که مسئولیت بسیار سنگین و خطیر مدیریت اجرایی کشور را به نمایندگی از مردم عهده دارید گفت‌و‌گوی مستقیمی داشته باشند و دغدغه‌های خود را مطرح کنند.امروز حکمرانی خوب یک ضرورت برای اداره موفق جامعه است و لازمه حکمرانی خوب این است که حاکمان و مدیران بدانند که واقعیت‌های جامعه‌ای که مدیریت می‌کنند چیست و با چه مسائل و مشکلات بنیادین و ساختاری روبه‌روست و چگونه می‌توان با آنها روبه‌رو شد.
بنابراین، حکمرانی باید دانش بنیاد باشد و حاکمان به صورت سیستماتیک از همه علوم بهره بگیرند، بخصوص در شرایطی که جامعه در وضعیت بحرانی است با بهره‌مندی از پژوهش‌های اجتماعی و دیدگاه‌های اجماعی عالمان علوم اجتماعی شرایط را بهتر درک کنند. اگر این ضرورت به درستی فهمیده نشود و اگر به دیدگاه‌ها و تحلیل‌های خیرخواهانه و اجماعی توجه نشود، هیچ امیدی به توفیق در اداره وضعیتی که به اذعان بسیاری عادی نیست و بحرانی است وجود نخواهد داشت.


حکمرانی خوب در شرایط عادی و بیش از آن در شرایط بحرانی یک جامعه، نیازمند بهره‌مندی از دانش اجتماعی و از طریق آن شنیدن صدای مطالبات مردم، و ضرورت‌های اجتماعی است تا به این مطالبات و ضرورت‌ها پاسخ داده شود. اگر این صداها شنیده نشود و به این ضرورت‌های تاریخی اجتماعی برای تغییر توجه نشود، حکومت و جامعه با شرایطی بسیار دشوارتر و بحرانی تر روبه‌رو خواهند شد. سال 53 چند پژوهش پیمایشی و موردی درباره جامعه ایران انجام شد و بر اساس داده‌های آن پژوهش‌ها عالمان اجتماعی و جامعه شناسان تصویری از وضعیت جامعه و مشکلات و چالش‌های آنها ارائه کردند و هشدارهایی دادند اما آن هشدارها و آن صداها شنیده نشد. ما بسیار امیدواریم این نشنیدن‌ها امروز تکرار نشود.


علوم اجتماعی معمولاً به دو وجه از حیات اجتماعی توجه ویژه دارند و آنها یکی انسجام و یکپارچگی اجتماعی و دیگری نابرابری‌ها، تبعیض‌ها تضادها و شکاف‌های اجتماعی است. دوستان حاضر بر اساس دانش و پژوهش‌های خود و با یک مسئولیت شناسی اجتماعی در این فرصت کوتاه حتماً مهمترین مسائل را در ارتباط با این دو جنبه مهم زندگی اجتماعی مطرح می‌کنند و با جنابعالی درمیان می‌گذارند؛ اما من مایلم اشاره کنم یکی از حادترین مسائلی که در این شرایط بسیار حساس جامعه ایران با آن روبه‌روست فرسایش سرمایه اجتماعی است و بخصوص فرسایش سرمایه حکومت و دولت. باید توجه داشته باشیم از نظر تاریخی در جامعه‌ای که گرایش به تغییرات رادیکال برای حل مسائل و مشکلات داشته، اینکه بخش قابل توجهی از نخبگان و مردم به روش‌های مسالمت جویانه مدنی و اصلاحی برای تغییر و بهبود اوضاع روی آورده‌اند و از نیمه دوم دهه 70 به صورت بارزی آن را دنبال کرده‌اند، یک دستاورد بزرگ برای جامعه ایران است که می‌تواند آن را از ورود به چرخه فروپاشی و بازسازی نظام سیاسی که برای جامعه بسیار پرهزینه است بیرون آورد، اما سرخوردگی از بی‌توجهی به مطالبات جدی مردم برای اصلاح و تغییرات بنیادین می‌تواند به فرسایش سرمایه اجتماعی این رویکرد و این نیرو یعنی رویکرد اصلاحی برای تغییر و بهبود لطمه بزند و با کمال تأسف باید بگویم این فرسایش سرمایه اجتماعی دیدگاه اصلاح جویانه از آغاز دوره دوم دولت شما دارد به سرعت رخ می‌دهد. جنابعالی و دولت شما اکنون نقشی تعیین کننده برای حفظ این دستاورد تاریخی جامعه ایران، یعنی گرایش غالب به روش‌های مسالمت جویانه اصلاحی برای تحقق مطالبات مردم و جامعه دارید. ناامیدی از عملکرد این دولت و ناامیدی از اصلاح‌پذیری حکومت، فقط به دولت و حکومت آسیب نمی‌زند بلکه این دستاورد بزرگ سیاسی اجتماعی را تهدید می‌کند و جامعه را متمایل به رویکردهای رادیکال برای تغییر و حکومت را در فرآیندهای سرمایه سوز و مخرب حفظ حکومت به قهر و جبر پیش می‌برد.


 

منبع: ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار