۰۲ آبان ۱۳۹۷ ۰۰:۰۲
کد خبر: ۲۶۱۷۷۰
دومین همایش بین‌المللی گفت‌و‌گوهای فرهنگی ایران و روسیه

دومین همایش بین‌المللی گفت‌و‌گوهای فرهنگی ایران و روسیه با حضور استادان، پژوهشگران و جمعی از مسئولان دو کشور، به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، در ابتدای این نشست که صبح امروز، سه‌شنبه، 1 آبان‌ماه برگزار شد، دکتر سعید شکوهی، عضو هیئت ‌علمی مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو و دبیر علمی همایش بین‌المللی گفت‌و‌گوهای فرهنگی ایران و روسیه به سخنرانی پرداخت.


بعد از صحبت‌های دبیر همایش، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی سخنرانی کرد و سپس دکتر پیام الکساندر زاپیسوتسکی، رئیس دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن‌پترزبورگ توسط دکتر لاریسا پاسیشنیکوا معاون این دانشگاه قرائت شد.


همچنین در ادامه مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی گفت‌و‌گوهای فرهنگی ایران و روسیه در دانشگاه علامه طباطبائی، پیام‌های دکتر ایریا کرایوا، رئیس دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مسکو توسط دکتر انارا گوسینوا، معاون این دانشگاه و دکتر آلان اوگیف، رئیس دانشگاه دولتی اوستیای شمالی توسط آلان اودایتی معاون این دانشگاه خوانده شد.


در ادامه این مراسم از کتاب مشترک دکتر الکساندر پلیشوک، استاد دانشگاه زبان‌شناسی مسکو و دکتر مریم شفقی، استادیار زبان و ادبیات روسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی  با عنوان «داستان‌هایی به زبان روسی» رونمایی شد.


این همایش در قالب سه نشست شامل روابط ایران و روسیه: نگاه فلسفی-تمدنی با مدیریت دکتر جهانگیر کرمی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، پیوندهای فرهنگی ایران و روسیه با مدیریت دکتر رضا ملکی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و رایزن فرهنگی سابق ایران در روسیه و دیپلماسی عمومی در روابط ایران و روسیه با مدیریت دکتر سیدرسول موسوی، مشاور وزیر امور خارجه ایران برگزار شد.


دومین همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه به‌صورت مشترک توسط دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن‌پترزبورگ با حضور استادان و صاحب‌نظرانی از دانشگاه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. ضمن‌آنکه گروه مطالعات منطقه‌ای مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو و گروه زبان روسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی در برگزاری این همایش نقش بسزایی داشتند.


از جمله اهداف برگزاری این همایش، ارزش‌های فرهنگی مشترک تمدن‌های ایران و روسیه در جهان مدرن؛ فرهنگ، شخصیت و تحلیل رهیافت‌های نظری در ایران و روسیه؛ تحلیل تأثیر متقابل فرهنگی ایران و روسیه؛ روابط فرهنگی میان ایران و روسیه معاصر؛ تحلیل فرصت‌ها و موانع فرهنگی موجود برای گسترش همکاری‌های ایران و روسیه؛ ارتباطات تمدنی میان ایران و روسیه؛ بین‌المللی‌سازی آموزش عالی تحلیل حوزه‌های همکاری میان ایران و روسیه؛ مفاهیم فلسفی مشترک میان ایران و روسیه و تحلیل فرصت‌ها و موانع مطالعه زبان فارسی در روسیه و زبان روسی از محورهای دومین همایش در ایران است.


استادانی از دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن‌‌پترزبورگ، دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مسکو، دانشگاه دولتی اوستیای‌شمالی، دانشگاه دولتی داغستان، دانشگاه دولتی چلیابینسک و دانشگاه تولا در دومین همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه حضور داشتند.


گفتنی است، دوره اول همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و روسیه سال ۱۳۹۵ و در سن‌پترزبورگ برگزار شد.


با گزارش تصویری این مراسم همراه باشید؛


عکس: علی اکبریان میمند و زهرا اسحاقیان‌راد-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار