۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۵۸۰
f6a27d25c2a8fc075932dbf15581d45df378e97ed19db3be34d323211ebe64a2

مرتضی مطهری ، کارشناس ورزش های قهرمانی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشجوی دوره دکتری مدیریت ورزشی : برنامه های درسی هر چقدر جامع و تازه باشند باز هم محدودیت و نقص خواهند داشت زیرا ثابت و تغییر ناپذیر هستند، بنابراین برنامه های اوقات فراغت و فعالیت های بدنی می تواند این کمبودها و نارسایی های درسی را جبران و کامل سازد. بدین ترتیب که دانشجویان در فعالیت هایی شرکت می کنند که در برنامه درس رسمی، وقت کافی برای انجام دادن آن ها وجود ندارد و غالبا اینگونه فعالیت ها برای دانشجویان سودمند است.


از این رو اوقات فراغت و فعالیت های بدنی به عنوان منشا یا یکی از مهمترین منشاهای فعالیت های فوق برنامه در دانشگاه ها محسوب می شوند. بنابرین ایجاد فضای سالم، مناسب و سازنده به منظور کنترل صحیح فکری و رفتاری دانشجویان از اهمیت بسزایی برخوردار هست و جایگاه فوق برنامه در دانشگاه به اندازه شکل رسمی تعلیم و تربیت اهمیت خواهد داشت.


مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها وظیفه دارند تا ورزش را در سطح دانشگاه و در بین دانشجویان و گاه وابستگان ایشان توسعه دهند. به این منطور دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی مورد توجه مدیران تربیت بدنی دانشگاه هستند. همچنین آنان هر ساله برای آموزش رشته های ورزشی در دانشگاه ها در کنار فعالیت های درسی اقدام به استخدام مربیان و برنامه ریزی و تخصیص فضای ورزشی می نمایند. سالن ها و اماکن ورزشی در دانشگاه ها مراکزی هستند که برای اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی، ورزشی، علمی و مهارتی در جهت رشد و شکوفایی استعداد های دانشجویان در سراسر کشور وظیفه فعال بودن در حیطه اوقات فراغت و فوق برنامه را دارا هستند و به منظور هرچه بیشتر و بهتر پر کردن اوقات فراغت دانشجویان به اهدافی ذیل می پردازند:


1) غنی کردن اوقات فراغت دانشجویان با برنامه های متنوع


2) تقویت و شکوفا نمودن استعدادهای خدادادی


3) تزکیه و تقویت روح و ایمان


4) آموزش زندگی صحیح و پاسخ به نیاز های روحی و روانی


5) ایجاد حس اعتماد به نفس و شخصیت در دانشجویان 6) اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز مشکلات تربیتی و اخلاقی و ...


اما برگزاری مسابقات درون دانشگاهی و در ادامه آن مسابقات برون دانشگاهی یکی از فعالیت های جذاب در دانشگاه هاست. از فعالیت های زیر گروه ورزش درون دانشگاهی می توان موارد زیر را نام برد که دانشگاه ما در سال های اخیر به آن پرداخته است:
1- جشنواره ورزش های درون دانشگاهی
2- جشنواره ورزش کارکنان
3- بزرگداشت هفته تربیت بدنی
4- جشنواره خوابگاهی
5- جشنواره ورزشی دهه فجر
6- مسابقات جام رمضان
هدف از برگزاری این جشنواره ها
1- ایجاد زمینه مساعد برای وفاق جمعی، همدلی و وحدت دانشجویی
2- تقویت روحیه شور و نشاط و شادابی و جلوگیری از رخوت و سستی در بین دانشجویان
3- تلاش برای ارتباط نزدیک و صمیمی بین دانشجویان شرکت کننده و مسولین دانشگاه
4- توسعه مشارکت و مسولیت پذیری دانشجویان و توسعه رقابت های بین دانشکده ای


تمامی این جشنواره ها در سه بخش فعالیت های خوابگاهی، فعالیت های درون دانشگاهی و فعالیت های برون دانشگاهی انجام می پذیرد. امید است این فعالیت ها در دانشگاهی چون علامه طباطبایی که از دانشجویان زیادی برخوردار است با حمایت مسولیین ورزش دوست دانشگاه از جایگاه خاصی از لحاظ تامین اعتبار و کیفیت برگزاری برخوردار باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار