دبیر دومین جشنواره ملی سرگرمآموز با تشریح جزئیات این جشنواره که 12 آبانماه جاری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار میشود، گفت: ایدهپردازان میتوانند محصولات خود را با موضوع آزاد در محورهای مختلف از جمله بازیهای رایانهای، واقعیت مجازی، اپهای موبایل و سایر محصولات سختافزاری و نرمافزاری این حوزه برای ما ارسال کنند.
به گزارش عطنا، مردادماه سال گذشته اولین دوره جشنواره ملی سرگرمآموز به همت هسته پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای دانشگاه علامه طباطبائی و با مشارکت مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی این دانشگاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
امسال دومین دوره جشنواره ملی سرگرمآموز به ابتکار هسته پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای در دانشگاه علامه طباطبائی از 12 آبانماه تا 17 آذرماه پیش رو برگزار میشود که دبیر آن دکتر سعید پور روستایی، استاد صاحبسبک در حوزههای تکنولوژی آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیر هسته پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای دانشگاه علامه طباطبائی است.
ایده این جشنواره بر رسانههای سرگرمآموز متمرکز است. این اصطلاح رسانههای آموزشی را دربر میگیرد که در یک محیط سرگرمکننده فرآیند یاددهی را انتقال میدهند.
سعید پور روستایی، مدیر هسته پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی این جشنواره با بیان گزارشی از اولین دوره جشنواره در سال گذشته به عطنا گفت: طی ارتباطاتی که با مجموعهها و دستگاههای مختلف برقرار کردیم سال گذشته اولین دوره را به خوبی برگزار کردیم که لازم است از دکتر قاضینوری، مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی به پاس همدلی و همکاری ایشان قدردانی کنم.
وی با بیان اینکه در آن دوره دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه برای افتتاحیه جشنواره حضور پیدا کردند، ادامه داد: در آن جشنواره که پنج هفته طول کشید، مجموعهای از کارگاههای علمی، سخنرانی و نشست تخصصی با حضور استادانی که در حوزه سرگرمآموز، تکنولوژی آموزشی و تعلیم و تربیت صاحبنظر بودند، برگزار شد.
وی افزود: از جمله موضوعاتی که در آن دوره مطرح شد بحثهای بازیسازی و نرمافزارهایی مثل گیم میکر(GM) و یونیتی(موتور بازی) تا بحثهای بازی_درمانی و غیره بود که مورد توجه قرار گرفت و در نهایت بخش مسابقه داشتیم که طی یک فراخوان عمومی از همه علاقهمندان این حوزه در هرجای ایران دعوت کردیم تا در این زمینه ابداعات و ساختههای خود را به رقابت بگذارند.
وی درباره فرآیند اولین جشنوارهای که برگزار شد هم یادآور شد: در آن دوره از بین آثار ارسالی در فیلتر اولیه 38 مورد انتخاب شد که با رای داوران به مرحله بعد راه یافت. هیئت ژوری با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و دکتر احمد برجعلی، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی که همراهی ایشان هم جای تشکر دارد، تشکیل شد و سپس در مرحله دوم 11 اثر انتخاب شدند.
مدیر هسته پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: از بین این محصولات در نهایت یک محصول به عنوان برتر و چهار محصول به عنوان شایسته تقدیر برگزیده شدند که طی مراسمی در دانشگاه علامه طباطبائی از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.
پور روستایی درباره دومین جشنواره ملی سرگرمآموز تاکید کرد: برای سال دوم ما با هدفمند کردن جشنواره به سمت تجاریسازی و بازار مصرف حرکت میکنیم.
وی در اینباره خاطرنشان کرد: بخشی از بازار مصرف را دانشجو-معلمها و معلمها تشکیل میدهند؛ کسانی که میخواهند از این سرگرمآموزها در کلاسهای درس به عنوان ابزار کمکآموزشی بهره ببرند.
وی فرآیند این دوره را نیز تشریح و اظهار کرد: پس از آن که گروه اولیه جشنواره شکل گرفت به سمت تعامل با سازمانهایی که میخواستند در این جشنواره همکاری داشته باشند، حرکت کردیم. در این راستا مذاکراتی با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ارشاد، ستاد توسعه فناوریهای نرم، دانشگاه فرهنگیان (که به نوعی بازار مصرف ما از این دانشگاه فارغالتحصیل میشوند)، دانشگاه علمی_کاربردی، دانشگاه اصفهان (که مرکز بازیسازی قوی دارند) و غیره انجام دادیم و تفاهمنامههایی را امضا کردیم.
به بیان دبیر دومین جشنواره ملی سرگرمآموز این دوره با تغییرات اساسی در روند جشنواره همراه است. او تصریح کرد: در این دوره هم مسابقات سرگرمآموز را مثل دوره قبل داریم که فراخوان آن منتشر شده است و جشنواره از 12 آبان تا 17 آذرماه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار میشود و اطلاعات کامل و نحوه ثبتنام در سایت edutainment.atu.ac.ir قرار دارد.
با توجه به اطلاعات این سایت، آخرین مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی سرگرمآموز هم 11 آبانماه 1397 است.
پور روستایی در ادامه اظهار کرد: محصولات مثل سال گذشته با موضوع آزاد در محورهای مختلف از جمله بازیهای رایانهای، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، شبیهسازی، مجازیسازی، بازیسازی، اپهای موبایل و سایر محصولات سختافزاری و نرمافزاری را دربر میگیرد.
اما چالشی که ممکن است به دلیل تنوع شرکتکنندگان برای رقابت ایجاد شود دو سطحی شدن رقابت در نتیجه حضور افراد حرفهای در کنار افراد تازهکار و دانشگاههای صنعتی در کنار دانشگاه علوم انسانی است.
دبیر جشنواره سرگرمآموز درباره این موضوع هم توضیح داد و گفت: البته همه امتیازات صرفاً به بخش فنی مربوط نیست. الگوهای ما دارای شاخصهای متنوعی است که ممکن است در برخی جهات حتی دانشگاه علامه طباطبائی قویتر و عمقیتر فعالیت کند.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال، در جشنواره پارسال در حالی که افراد قوی و حرفهای از دانشگاههای صاحبنام حضور داشتند، یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی توانست با ارائه محصولی سرگرمآموز در زمینه آموزش فیزیک مقام دوم جشنواره را کسب کند. حتی سال گذشته دانشآموزی دبیرستانی داشتیم که توانست جزء یازده نفر برگزیده شود.
استاد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به برخی شاخصهای مد نظر داوران اذعان کرد: شاخصهای داوری ما حول این محور است که افراد چقدر توانایی ساخت یک سرگرمآموز همه جانبه را دارند. طبیعاً باید از لحاظ استانداردهای تعلیم و تربیت، نوع کاربری، طراحی، مهندسی سازه و غیره محصول امتیازات متناسب را به دست آورد.
پور روستایی هدف این جشنواره را تجاریسازی محصولات و ایدهها عنوان کرد و درباره سطح رقابتها افزود: مطمئناً محصولات مختلف در سطوح مختلف میتوانند شرکت کنند و بازخوردهای داوران و تاثیرات رقابت میتواند حتی محصولات سطح پایین را تقویت کند که برای سالهای آینده با قدرت بیشتری ظاهر شوند و نقاط ضف و قوت خود را شناسایی و ترمیم کنند.
به بیان دبیر دومین جشنواره ملی سرگرمآموز همه افراد در همه سطوح و رشتههایی که در این حوزه ایدهای برای مطرح کردن دارند میتواند با مراجعه به سایت جشنواره ثبتنام کنند.
پور روستایی با بیان اینکه تمام فعالیتها به صورت آنلاین انجام خواهد شد، اظهار کرد: علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سایت ثبتنام کنند و طبق تاریخی که مشخص میشود، برنامهریزی میکنند.
وی اضافه کرد:در زمینه ارائه محصولات شرکتکنندگان باید یک فیلم دو دقیقهای از نحوه کار و توضیح محصول خود برای ما ارسال کنند. هیئت داوری این ایدهها را بررسی میکند و ایدهها و محصولات برگزیده برای مرحله بعد دعوت میشوند سپس با توجه به شاخصها به رقابت میپردازند و از بین آنها یک محصول برتر و چهار اثر شایسته تقدیر انتخاب و معرفی میشوند.
امسال در دومین جشنواره ملی سرگرمآموز بخشی با عنوان «طراحی لوگو» اضافه شده است که همه افراد میتوانند لوگوهای پیشنهادی و ابتکاری خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و در این بخش به بهترین لوگو جوایزی اهدا خواهد شد.
پور روستایی درباره ضرورت این بخش و کاربرد نهایی آن توضیح داد و گفت: ما تفاهمنامهای با مرکز فناوری دیجیتال وزارت ارشاد به عنوان متولی رسانههای دیجیتالی کشور داریم که طی آن دانشگاه علامه طباطبائی و در مرکز آن هسته پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای به مرجع اندازهگیری میزان اثربخشی آموزشی در سرگرمآموزی تبدیل شود.
وی ادامه داد: یعنی هر جایی از ایران یک محصول سرگرمآموز به ویژه در حوزه نرمافزار آموزشی تولید شود، ما به عنوان مرجع ذیصلاح میزان اثربخشی و استاندارد بودن آن کالا را درجهبندی کیفی کنیم که آیا نشان طلایی میگیرد یا نقرهای یا برنزی.
مدیر هسته پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای تصریح کرد: این نشان یا لوگو به صورت هولوگرام پشت محصولات فرهنگی مورد نظر قرار میگیرد و به خانوادهها در هنگام خرید محصولات کمکآموزشی و سرگرمآموز میزان رعایت استاندارد، قابلیت اطمینان و درجه اثربخشی را تذکر خواهد داد.
پور روستایی افزود: بخش مسابقه طراحی بهترین لوگوی «سرگرمآموز» هم از این جهت است تا ما را در انتخاب بهترین لوگو برای حرکتی که آغاز کردهایم یاری رساند که از لوگوی برتر هم تقدیر به عمل خواهد آمد و جوایزی اهدا خواهد شد.
جشنواره امسال یک بخش مهم دیگر هم دارد که آن حمایت و شناسایی ایدههای برتر در حوزه بازیهای آموزشی است.
دبیر این جشنواره درباره این مهم خاطرنشان کرد: طی صحبتی که با ستاد توسعه فناوریهای نرم کردهایم، یک فراخوان مقاله راه انداختهایم که البته با کنفرانسها و مجلههای علمی-پژوهشی متفاوت است. این مقالات باید به صورت «گزارش وضعیت» تدوین شود که به دو زبان انگلیسی یا فارسی و حداکثر در چهار صفحه است. این شکل از مقالهنویسی بیشتر بر ایدهپردازی تمرکز دارد که اطلاعات، شرایط و تمپلیت آن را در اینجا میتوانید، ببیند.
وی افزود: این مقالات بعد از بررسی علاوه بر اینکه در نشریات معتبر داخلی و انگلیسی به چاپ میرسد، مقالات برتر را به شرکتهای دانشبنیانی که در این حوزههای تخصصی فعالیت میکنند، معرفی میکنیم تا پژوهشگران با حمایت ستاد توسعه فناوریهای نرم ایدههای خود را در مسیر تجاریسازی قرار دهند و حتی اگر این ایدهها در مرحله قبل از تجاریسازی ماند و نیازمند توسعه و اصلاح بیشتر بود، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا 50 درصد کمک هزینه بارور شدن آن ایده را در صورت تشخیص قابلیت توسعه آن را متقبل شوند و از ایدهپرداز حمایت کنند.
دبیر جشنواره ملی سرگرمآموز دانشگاه علامه طباطبائی با ابراز امیدواری از کیفیت قابل قبول جشنواره امسال اظهار کرد: در این راستا با دوستانمان در مراکز علمی دیگر کشور مکاتبات زیادی داشتیم و از دانشگاههای مختلف دعوت کردیم که در این جشنواره شرکت کنند و علاوه بر اطلاعرسانی دیدگاهها و پیشنهاداتی هم که دارند به ما ارائه کنند و ما را در این راه همراهی کنند.
وی درباره برنامههای جشنواره سرگرمآموز در کنار بخش رقابتی آن هم یادآور شد: همچنین در مدت زمانی که جشنواره و رقابتها در حال انجام است ما سلسله سخنرانیهایی را برای عموم علاقهمندان به صورت رایگان برگزار میکنیم؛ کارگاههای تخصصی با محوریت بازیسازی، کار با نرمافزارهای این حوزه و مواردی از این دست را تدارک دیدهایم و همچنین با کمیته علمی و کمیته اجرایی جشنواره در حال برنامهریزی برای برگزاری چند نشست علمی-تخصصی هستیم تا جشنواره امسال از کیفیت و مطلوبیت بالایی برای هم شرکتکنندگان در رقابت و هم علاقهمندان این حوزهها در دانشگاه برخوردار باشد.
به بیان مدیر هسته پژوهشی مطالعات بازیهای رایانهای دانشگاه علامه طباطبائی، تیم علمی که به جشنواره در بخشهای مختلف کمک خواهد کرد علاوه بر گروه علمی تکنولوژی آموزشی، اعضای هیئت علمی دانشکدههای مختلف دانشگاه علامه طباطبائی و اعضای علمی و متخصصان دیگر دانشگاهها از جمله اصفهان، خوارزمی، تهران و علم و صنعت خواهند بود.
سعید پور روستایی در پایان ابراز کرد: امیدوارم امسال جشنواره از سال گذشته پربارتر برگزار شود و به نحوی با حمایت همه نهادها به سمتی برویم که جشنواره ملی سرگرمآموز به صورت ادامه در در دورههای بعدی هم با کیفیت رو به رشدی برگزار شود.