۱۰ تير ۱۳۹۷ ۰۸:۵۴
کد خبر: ۲۵۶۴۸۰
نشست «فقه کیفری» در همایش ابعاد حقوقی-جرم‌شناسی تروریسم

عضو هیئت علمی گروه آموزشی حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: بانوان مسلمان نباید حضور ارزشمند و تأثیرگذار خود را در این فضا محدود سازند بلکه معتقدم در قبال رفتارهای «زامبی‌گونه» غیراخلاقی با رعایت تمهیدات لازم بر انجام رسالت دینی و انقلابی خود اهتمام بیشتری داشته باشند.


محمدرضا رهبرپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا، افزود: امروزه زندگی و حیات فردی و اجتماعی بدون اتکاء به اینترنت و فضای مجازی اگر غیر ممکن نباشد، دستِ کم بسیار دشوار است.


وی تصریح کرد: از سویی فضای مجازی به لحاظ قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن دارای ماهیتی دوگانه است که می‌تواند علاوه بر فواید فراوان و کارگشایی در عرصه‌های گوناگون زندگیِ کنونی بشر، آسیب‌ها و مخاطراتی به‌ویژه در قلمرو فرهنگ و باورهای آیینی و مذهبی برجای بگذارد.


رهبرپور گفت: با رصد شبکه‌ها‌ی اجتماعی در محیط‌های سایبری، آسیب‌های این فضا در حوزه اخلاقی، فرهنگی، مذهبی، ادب فردی و اجتماعی کاملاً مشهود است به گونه‌ای که امنیت روانی جامعه به ویژه والدین و اولیاء امور نسبت به ورود و استفاده کاربران جوان به شدت خدشه‌دار شده است.


وی اضافه کرد: ورود افراد پایبند به ارزش‌های نظام اسلامی و معتقد به سبک زندگی اسلامی-ایرانی می‌تواند با تحت تأثیر قراردادن این حوزه به خلق و ایجاد شبکه‌های اجتماعی تعاملیِ فراگیر مبتنی بر مؤلفه‌های ایمانی و اخلاقی و نیز ترویج و تبیین اندیشه‌های حاکم بر نظام انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بپردازد و از این رو این حضور باید مغتنم شمرده شده و راه‌های گسترش فعالیت در این عرصه تسهیل شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: همچنین بانوان به عنوان نیمی از بدنه جامعه، قطعاً یکی از دو کنش‌گر اصلی در فضای مجازی محسوب می‌شوند و از این حیث قطعاً منع و ایرادی شرعاً و عرفاً بر حضور ایشان مترتّب نیست؛ خصوصاً که در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره زنان همراه و هم‌دوش مردان در عرصه‌های مختلف سیاسی-اجتماعی و علمی-فرهنگی حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.


وی در همین رابطه یادآور شد: حضور بانوان مسلمان و ملتزم به ارزش‌های دینی به‌ویژه فرهنگ حجاب و عفاف، می‌تواند نقش به‌سزایی در امنیت اخلاقی و فضای مجازی و پالایشِ آن ایفا کند، رهبرپور خاطرنشان کرد: البته در اینجا نباید از اِلزامات و اقتضائات فرهنگیِ حاکم بر حضور بانوان در این عرصه غفلت کرد و با توجه به حضور شخصیِ متناوبم در فضای مجازی، پرده‌دری و هتاکی‌های گسترده افراد لااُبالی و معاند را در مواجهه با بانوان عفیف، ارزشی و معتقد انقلابی شاهد بوده‌ام.


وی افزود: بر این باورم که در قبال این رفتارهای «زامبی‌گونه» غیراخلاقی، بانوان مسلمان نباید حضور ارزشمند و تأثیرگذار خود را در این فضا محدود سازند بلکه با رعایت تمهیدات لازم بر انجام رسالت دینی و انقلابی خود اهتمام بیشتری داشته باشند.



هنر افراد انقلابی در فضای مجازی پایبندی به سلاح منطق و گفت‌وگوی احسن است 



عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این جوّ دو قطبی بین نیروهای انقلابی و غیرانقلابی سال‌ها است که در فضای حقیقی و به تبع آن در فضای مجازی شکل گرفته است، گفت: هنر افراد انقلابی و ارزشی آن است که با پایبندی به سلاح منطق و گفت‌وگوی احسن تلاش کنند تا ضمن تبیین مفاهیم دینی و اخلاقی و ترویج ارزش‌های نظام اسلامی، بیش از پیش قشرهای خاکستریِ فعال در فضای مجازی را جذب مفاهیم ناب و ارزشمند اسلامی کنند.


وی بیان کرد: از این رو، باید با پرهیز از دست گذاشتن بر موضوعات اختلافی و حساسیت‌زا و با تأکید بر نقاط وحدت، همدلی و اشتراک ملی_دینی و عرفی، به سنگین‌تر شدن کفه ترازو در قبال قطب معاند و ضد انقلاب مدد و یاری رسانند.


رهبرپور با بیان اینکه فضای مجازی ماهیتی دوگانه دارد و به همین دلیل می‌تواند علاوه بر فرصت‌ها، آفات و تهدیداتی را نیز در ابعاد کوناگون به دنبال داشته باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای پیشگیری از بروز آسیب‌ها و صدمات ناگوار ناشی از حضور در این فضا، آموزش راه‌های مواجهه با خطرات احتمالی، به کودکان، نوجوانان، خانواده ها و کلیه افراد در معرض خطر و نیز نهادینه ساختن فرهنگ بهره‌برداری از فضای مجازی است.


عضو هیئت علمی گروه آموزشی حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان تأکید کرد: رعایت اصول و بایدها و نبایدهای اخلاقی همان‌گونه که در صحبت‌های روز عید فطر مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید شده بود از نکاتی است که کاربران و استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی باید خود را به آن ملتزم و پایبند کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار