عضو هیئت علمی گروه آموزشی حقوق عمومی و بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: بانوان مسلمان نباید حضور ارزشمند و تأثیرگذار خود را در این فضا محدود سازند بلکه معتقدم در قبال رفتارهای «زامبیگونه» غیراخلاقی با رعایت تمهیدات لازم بر انجام رسالت دینی و انقلابی خود اهتمام بیشتری داشته باشند.
محمدرضا رهبرپور در گفتوگو با خبرنگار عطنا، افزود: امروزه زندگی و حیات فردی و اجتماعی بدون اتکاء به اینترنت و فضای مجازی اگر غیر ممکن نباشد، دستِ کم بسیار دشوار است.
وی تصریح کرد: از سویی فضای مجازی به لحاظ قابلیتها و ظرفیتهای آن دارای ماهیتی دوگانه است که میتواند علاوه بر فواید فراوان و کارگشایی در عرصههای گوناگون زندگیِ کنونی بشر، آسیبها و مخاطراتی بهویژه در قلمرو فرهنگ و باورهای آیینی و مذهبی برجای بگذارد.
رهبرپور گفت: با رصد شبکههای اجتماعی در محیطهای سایبری، آسیبهای این فضا در حوزه اخلاقی، فرهنگی، مذهبی، ادب فردی و اجتماعی کاملاً مشهود است به گونهای که امنیت روانی جامعه به ویژه والدین و اولیاء امور نسبت به ورود و استفاده کاربران جوان به شدت خدشهدار شده است.
وی اضافه کرد: ورود افراد پایبند به ارزشهای نظام اسلامی و معتقد به سبک زندگی اسلامی-ایرانی میتواند با تحت تأثیر قراردادن این حوزه به خلق و ایجاد شبکههای اجتماعی تعاملیِ فراگیر مبتنی بر مؤلفههای ایمانی و اخلاقی و نیز ترویج و تبیین اندیشههای حاکم بر نظام انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بپردازد و از این رو این حضور باید مغتنم شمرده شده و راههای گسترش فعالیت در این عرصه تسهیل شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: همچنین بانوان به عنوان نیمی از بدنه جامعه، قطعاً یکی از دو کنشگر اصلی در فضای مجازی محسوب میشوند و از این حیث قطعاً منع و ایرادی شرعاً و عرفاً بر حضور ایشان مترتّب نیست؛ خصوصاً که در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره زنان همراه و همدوش مردان در عرصههای مختلف سیاسی-اجتماعی و علمی-فرهنگی حضور داشته و به ایفای نقش پرداختهاند.
وی در همین رابطه یادآور شد: حضور بانوان مسلمان و ملتزم به ارزشهای دینی بهویژه فرهنگ حجاب و عفاف، میتواند نقش بهسزایی در امنیت اخلاقی و فضای مجازی و پالایشِ آن ایفا کند، رهبرپور خاطرنشان کرد: البته در اینجا نباید از اِلزامات و اقتضائات فرهنگیِ حاکم بر حضور بانوان در این عرصه غفلت کرد و با توجه به حضور شخصیِ متناوبم در فضای مجازی، پردهدری و هتاکیهای گسترده افراد لااُبالی و معاند را در مواجهه با بانوان عفیف، ارزشی و معتقد انقلابی شاهد بودهام.
وی افزود: بر این باورم که در قبال این رفتارهای «زامبیگونه» غیراخلاقی، بانوان مسلمان نباید حضور ارزشمند و تأثیرگذار خود را در این فضا محدود سازند بلکه با رعایت تمهیدات لازم بر انجام رسالت دینی و انقلابی خود اهتمام بیشتری داشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این جوّ دو قطبی بین نیروهای انقلابی و غیرانقلابی سالها است که در فضای حقیقی و به تبع آن در فضای مجازی شکل گرفته است، گفت: هنر افراد انقلابی و ارزشی آن است که با پایبندی به سلاح منطق و گفتوگوی احسن تلاش کنند تا ضمن تبیین مفاهیم دینی و اخلاقی و ترویج ارزشهای نظام اسلامی، بیش از پیش قشرهای خاکستریِ فعال در فضای مجازی را جذب مفاهیم ناب و ارزشمند اسلامی کنند.
وی بیان کرد: از این رو، باید با پرهیز از دست گذاشتن بر موضوعات اختلافی و حساسیتزا و با تأکید بر نقاط وحدت، همدلی و اشتراک ملی_دینی و عرفی، به سنگینتر شدن کفه ترازو در قبال قطب معاند و ضد انقلاب مدد و یاری رسانند.
رهبرپور با بیان اینکه فضای مجازی ماهیتی دوگانه دارد و به همین دلیل میتواند علاوه بر فرصتها، آفات و تهدیداتی را نیز در ابعاد کوناگون به دنبال داشته باشد، گفت: یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از بروز آسیبها و صدمات ناگوار ناشی از حضور در این فضا، آموزش راههای مواجهه با خطرات احتمالی، به کودکان، نوجوانان، خانواده ها و کلیه افراد در معرض خطر و نیز نهادینه ساختن فرهنگ بهرهبرداری از فضای مجازی است.
عضو هیئت علمی گروه آموزشی حقوق عمومی و بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان تأکید کرد: رعایت اصول و بایدها و نبایدهای اخلاقی همانگونه که در صحبتهای روز عید فطر مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید شده بود از نکاتی است که کاربران و استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی در فضای مجازی باید خود را به آن ملتزم و پایبند کنند.