۱۸ دی ۱۳۹۴ ۰۲:۵۷
کد خبر: ۲۵۲۹۱

شهردار تهران گفت: بخشی از مشکلات کشور مربوط به شکل ساختاری - اداری که از بالا به پایین بنا شده ،است و ما باید تلاش کنیم ساختارمان را از پایین به بالا بچینیم.


به گزارش  عطنا به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در همایش دبیران شورایاری محلات که امروز (پنجشنبه) در سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: محله محوری یک پدیده تجویزی و مهندسی شده از بالا به پایین نیست بلکه محله محوری یک وضعیتی است که مشارکت معنادار مردم در تصمیم‌سازی‌ها حاصل می‌شود.


وی افزود: اگر هر تصمیمی در هر سطحی و در هر محیطی مردم را از ورود و مشارکت باز دارد محکوم به شکست خواهد شد چرا که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضور مردم در صحنه بسیار موثر بوده و در تداوم آن نیز مردم سهیم هستند و اگر مردم را حتی در تداوم انقلاب شرکت ندهیم انقلاب از مسیر خود منحرف خواهد شد.


شهردار تهران تاکید کرد: هر موقع مردم را از تاثیرگذاری، تصمیم‌سازی و مشارکت معنی‌دار در اداره جامعه محکوم کنیم محکوم به شکست خواهیم بود.


قالیباف تصریح کرد: علت اینکه امروزه در مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در بحران هستیم این است که راه را برای حضور مردم باز نکرده و یا با رانت بازی حضورعده‌ای از مردم را هموار ساخته‌ایم پس نباید از حضور مردم غافل شویم.


* تغییر سبک زندگی هدف اصلی شورایاری‌های محله


شهردار تهران در خصوص هدف و وظیفه اصلی شورایاری‌ها گفت: هدف اصلی شورایاری‌ها تغییر سبک زندگی و نگرش اهالی مردم است و صرفا این نیست که به حل مسائل محله از جمله بافت‌های فرسوده و آسفالت بپردازم.


وی افزود: شورایاری‌ها و دبیران آن آماده‌اند که در محله خودشان سبک زندگی نه شکل محله را تغیر دهند .


شهردار تهران با اشاره به مشکل خیابان 15 خرداد و نحوه ساماندهی حدود یک میلیون نفر در طول یک روز گفت: در جلسات برگزار شده برای ساماندهی مشکلات خیابان 15 خرداد طرح‌های ارائه شده، طرح‌های سنتی برای جمعیت 400 نفری تهران بود که همه حاضران در جلسه جز دو نهاد از ساماندهی وضعیت این خیابان مخالفت کردند.


قالیباف ادامه داد: وقتی ما طرح ساماندهی خیابان 15 خرداد با وجود مخالفان را با شجاعت و تمرکز انجام دادیم اولین جایی که ابراز خرسندی کرد خود بازار بود و باید در نظر گرفت که برای نگرش و تغییر سبک زندگی باید شجاعانه وارد عمل شد.


وی با اشاره به ضریب 1.3 در تعداد وسیله نقلیه اهالی تهران گفت: به ازای هر واحد مسکونی و خانواده در تهران به تعداد یک و نیم ماشین در شهر نزدیک هستیم و با این اوصاف همه به دنبال تهیه و تدارک جای پارکینگ برای این تعداد ماشین هستیم در حالی که باید شجاعانه بین شهروندان فرهنگ استفاده از خودرو را با در زدن خانه به خانه تغییر دهیم.


* ساختار اداری بالا به پایین در کشور  مشکل‌ساز است


قالیباف افزود: بخشی از مشکلات کشور ما مربوط به شکل ساختاری - اداری که از بالا به پایین بنا شده ،است و ما باید تلاش کنیم ساختارمان را از پایین به بالا بچینیم.


شهردار تهران با اشاره به ساختار و سیستم نفت که هم‌اکنون در کشور ما با 120 دلار قیمت گذاری شده، گفت: نفت هیچ تحول اقتصادی ایجاد نمی‌کند بلکه طبق تجربه گذشته در سال 54 که نفت یک مرتبه چند برابر افزایش یافت بیشتر ما را به بدبختی سوق داد که در سال 80 نیز قیمت نفت با رسیدن به 120 دلار امروزه تبعاتش را برای ما مشخص کرده است.


* نبود مدیریت جامع در بین بخش‌های اداری


وی با بیان اینکه امروزه در نظام اداری و کشوری نیازمند یک مدیریت جامع در همه بخش‌ها هستیم، بیان کرد: نظام اداری و اجرایی کشور نیازمند یک مفاهمه میان بخشی و مدیریت جامع است تا در مسیر خودش حرکت کند ولی امروزه ما در بسیاری از کارهایمان بخشی عمل کرده و فقط حوزه و اداره خود را می‌بینیم.


قالیباف تصریح کرد: اگر فهم نکنیم و این فهم را باور نکرده و به فرهنگ تبدیل نکنیم هرگز به موفقیت دست نخواهیم یافت و اداره جامعه تبدیل به یک شکل کاریکاتوری و موجودی نامتوازن خواهد شد که متاسفانه این ضعف فرهنگی در حوزه فهم میان بخشی ما وجود دارد.


وی تاکید کرد: باید در بحث همکاری‌های بین بخشی متمرکز شویم و شورایاری ها تنها نگاه خود را معطوف به حوزه خود نکنند و محله دیگر را هم ببینند چرا که همه با هم در یک کشتی سوار هستیم.


* شورایاری از آب و گل درآمده و ملی شده است


قالیباف در جمع دبیران شورایاری‌های تهران گفت: شورایاری‌ها از آب و گل درآمده و دیگر نهال کوچکی در مزرعه نیستند که کسی آن‌ها را لگد کند و برود و اینک به قدری اختیار یافته و به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند جلوی من را هم در شهر بگیرند و حرف خود را زده و کارشان را انجام دهند.


وی تصریح کرد: من هم‌اکنون به شورایاری‌ها اطمینان پیدا کرده و از تلاش تمامی آن‌هایی که برای جلوگیری از حذف شورایاری تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار