۲۳ مهر ۱۳۹۴ ۲۳:۴۷
کد خبر: ۲۳۰۴۲
kozazi

تنها توصیه من به جوانان ایرانی این است که بکوشند تا به دو پرسش بنیادین در مرز توان و مایه خود پاسخ دهند: یک اینکه ایران چیست و دو این که ایرانی کیست؟


دکتر میرجلال الدین کزازی از چهره های ماندگار کشور و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با خبرنگار عطنا عنوان داشت: تردیدی وجود ندارد که اگر هر کس به این دو پرسش پاسخ دهد حتی پاسخی سطحی، به ناچار دل به سرزمین ایران خواهد بست و سپس هنگامی که به شناخت اندک رسید، متوجه می شود که نازیدن و افتخار کردن به ایرانی بودن افتخاری بزرگ است. در این صورت هم بیشتر تلاش می کند که ایران و ایرانی را بشناسد و هم در پی آن خواهد بود که شایسته نام بزرگ و برین ایران شود. در این صورت است که بدی ها، پلیدی ها و سستی ها و نابهنجاری هایی که دیگران به آن دچارند و جوانان ایرانی هم اندک اندک دارند به آن دچار و آلوده می شوند از بین می رود.


استاد دانشگاه علامه ادامه داد: اگر ایران آن طور که باید شناخته شود، چنان تاثیری بر شنونده می گذارد که هرگز از آن پس هیچ گاه از ایران دست بر نخواهد داشت. هنگامی که شناخت تاریخ و فرهنگ ایران سایر کشورها را به وجد می آورد، مطمئنا بر روی ایرانی ها که با این فرهنگ عجین شده اند بیشتر تاثیرخواهد گذاشت.


وی افزود: نشناختن ایران مساوی است با نشناختن خود. هنگامی که به فرهنگ دیگر کشورها نگاه می کنیم می بینیم که مردم کشور ما می خواهند خود را با فرهنگ آن کشورها هماهنگ کنند و در کالبد فرهنگ آن کشورها خود را بگنجانند اما اگر فرهنگ ایران و ایرانی به دنیا درست نشان داده شود، همه کشورها می کوشند که مانند ایرانی ها شوند.این سخن از روی دانش و تحقیق به دست آمده نه از روی تعصب و ایرانی بودن و احساس می شود که اگر بنده متعلق به یک کشور دیگر بودم و این موضوع را مطرح می کردم بیشتر تاثیرگذار بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار