۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۹۵۰۵
momeni1

به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا)، فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در نشست تخصصی رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی که با حضور میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی رییس سازمان خصوصی سازی، مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد، مدیرمسئول روزنامه شهروند و سردبیر اقتصادی خبرگزاری ایرنا برگزار شد، افزود: در حال حاضر ایران از جنبه اقتصادی شرایط خطیر و پیچیده ای را تجربه می کند.
وی اظهار داشت: یکی از گرفتاری های بزرگ عرصه معرفتی برخورد سهل انگارانه با مفاهیم کلیدی است و این در حالی است که برخی از زبان شناسان ، توسعه نیافتگی را برخورد سهل انگارانه با مفاهیم می دانند.
مومنی با تاکید بر فهم کلیدی در سهم به فعالیت رساندن مفهوم واژه ها در عباراتی نظیر توسعه، عدالت اجتماعی و حتی دانشگاه، گفت: اقتصاد مقاومتی با ساخت رانتی برخی افراد مواجه می شود و این افراد بدون ارتقای فهم علمی مواردی را مطرح می کنند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر برداشت ناقص قشرهای مختلف جامعه از اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: کشورهای صنعتی در سال های گذشته با طیف وسیعی از شوک های برون زا مواجه شدند که کنترل آن در درون سیستم های مالی امکان پذیر نبود.
وی ادامه داد: البته این یک واقعیت است که شوک های برون زا همواره دربرگیرنده فرصت ها و تهدیدها هستند بنابراین شوک های برون زا به همان اندازه که دربردارنده تهدیدهای جدی هستند در بردارنده فرصت های زیادی نیز هستند.
این استاد دانشگاه با اشاره به رانتی برخورد کردن برخی با مسایل و برخورد فرصت طلبانه، ادامه داد: برای جلوگیری از این امر باید کانون اصلی تمرکز شفاف سازی شود و این در حالی است که تمام شوک های برون زا در کشورهای صنعتی برای ما نیز خطرات سنگینی را به همراه خواهد داشت.
مومنی اظهار داشت: اقتصاد ایران در ربع قرن گذشته با تدابیر اقتصادی اداره شده و حتی رویکرد خودزنی اقتصادی داشته و برهمین اساس غیر از شوک های اقتصادی بیرونی در زمینه اقتصاد با بینش های ضدتوسعه ای و غلط وارداتی مواجه بودیم به طوری که در این شرایط راه نجات اقتصاد ایران را در شوک های درون زا جست و جو می کردند.
وی ادامه داد: ریشه بی سابقه ترین فاجعه های انسانی و محیط زیستی در25 سال گذشته در شوک های درونی بوده است که آثار فاجعه آمیز غیراقتصادی بسیار سنگین تر در مقایسه با مسایل اقتصادی داشته است.
مومنی با بیان اینکه، انجمن جامعه شناسان ایران در دولت قبل چندین بار تلاش کرد تا همایش ملی آسیب های اجتماعی را برگزار کند اما به دلیل برخی از مسائل از تشکیل آن جلوگیری شد، افزود: این در حالی است که آسیب های اجتماعی بسیار شکننده تر از حوزه اقتصاد است.
وی با بیان اینکه، هیچیک از مطالعاتی که ذیل اقتصاد مقاومتی صورت گرفته کاری در این زمینه صورت نداده است، گفت: ایران در سال های گذشته بیش از چهار بار رتبه اول فرار مغزها را به دست آورده و این در حالی است که علیرغم وجود تنگنای مالی اما نیروی انسانی ماهر را پرورش داده که در نهایت از کشور خارج شده است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: براساس آمارها خروج سرمایه از کشور در سال های 84 تا 89 حدود 125 برابر شده و این در حالی است که دولت ها باید به این امر توجه ویژه کنند.
وی با بیان آنکه، نظام تصمیم گیری در ایران در برابر شوک های قیمتی نفت به طرز وحشتناکی آسیب پذیر است، گفت: 85 درصد اشتباهات در شوک اول نفتی سال 1353 همانند اشتباهات در سال های 84 تا 90 عینا تکرار شده و این در حالی است که تعداد دانش آموختگان و دانشگاه های کشور در این مدت چند برابر شده است.
مومنی با طرح این سوال که انتظارات جامعه و نظام ملی از رسانه ها چیست، گفت: رسانه ها می توانند مردم را به مسایل بنیادی هدایت کنند.
وی با اشاره به ساخت سلسله مراتبی و تاثیرگذاری رسانه ها، ادامه داد: دستکاری واقعیت و یا مهندسی تاریخ در اقتصادهای رانتی در درجه اعلا وجود دارد و این درحالی است که بخش بزرگی از واقعیت در اقتصاد سیاسی نمایش داده می شود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در تمام موارد دو گروه عمده تولیدکنندگان و مردم زیان دیدگان اصلی هستند و گروه های رانت جو در ایران توانستند اتحاد سه گانه رانت جوها، پشتیبانان ساخت قدرت و پشتیبانان در حوزه رسانه ایجاد کنند و با همفکری یکدیگر واقعیت ها را دستکاری کردند به نحوی که اخراج از کار را تعدیل و افزایش قیمت ها را اصلاح می نامند.
وی با اشاره به رشد بیش از 10 درصدی نرخ سود در سال 91، ادامه داد: این در حالی بود که نرخ سود به بهانه رشد تورم افزایش یافت اما حال که نرخ تورم به یک سوم کاهش یافته، اظهار نظر هایی متفاوتی در خصوص نرخ سود می شود.
مومنی تصریح کرد: این در حالی است که شرافت حرفه ای، ملی و انسانی ایجاب می کند تا رسانه ها به نحو بایسته ای آموزش ببینند و کانون اصلی علیه تزلزل و پس افتادگی دراقتصاد ایران باشند.
مومنی با بیان اینکه، طمع ورزان و رانت خوارها دارای رسانه هستند و پرقدرت عمل می کنند، گفت: باید از حقوق مردم و تولیدکنندگان حمایت شود.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه در پایان گفت: پس از تصحیح سازه های ذهنی باید تلاش کرد تا نظارت تخصصی مدنی را ساماندهی و نیروی محرکه کاهش فساد و ارتقا کیفیت سیاست گذاری را در دولت ایجاد کرد.
یادآور می شود، دوازدهمین نشست از سلسله نشست های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با عنوان 'رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی' امروز سه شنبه 24 شهریور ماه در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد.
در این نشست استادان دانشگاه، فعالان اقتصادی و جمعی از اصحاب رسانه ضمن بررسی شاخص ها و مؤلفه های اقتصاد مقاومتی به بحث و تبادل نظر در زمینه راهبردهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران پرداختند.
محو رهای مورد بحث در این نشست نیز «تبیین اقتصاد مقاومتی، نقش رسانه ها در راهبرد اقتصادی کشور بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی، جایگاه قانونگذاری و نهادهای نظارتی در اقتصاد مقاومتی و رسانه و الگوی مصرف اقتصادی» بود.




منبع : ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار