۰۷ مهر ۱۳۹۴ ۰۲:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۱۹
IMG_4650

به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) همایش بین المللی روز جهانی گردشگری امروز در سالن همایش های برج میلاد به میزبانی دانشگاه علامه برگزار شد. این همایش با حضور سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،  قالیباف شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و همچنین اساتید حوزه گردشگری از صبح امروز در 4 نشست تخصصی برگزار شد.


نشست اول با سخنرانی دکتر قلیچی پور همراه بود که در آن به گردشگری و تقویت بنیان های زیست محیطی پرداخته شد و سخنرانی رالف بالکی نیز در این رابطه در سالن پخش شد.


IMG_4580


نشت دوم با موضوع اقتصاد مقاومتی و فرصتهای پساتحریم و تنوع بخشی به اقتصاد شهری با سخنرانی دکتر محمد تقی رهنمایی آغاز شد.


وی با بیان اینکه ما با چالش های بسیار بزرگی در گردشگری به خصوص در زمینه آموزشی و بعد علمی و حرفه ای مواجه هستیم، چند نکته را بیان کرد: اول اینکه از رئیس دانشکده و دانشگاه علامه تقاضای تشکیل دانشکده گردشگری در دانشگاه را دارم. دوم اینکه در تهیه طرح های شهر حتما یک فصل به مطالعه ظرفیت ها و توان های شهری اختصاص داده شود. و نکته بعدی اینکه ما از قدیمی ترین کشورهای جهان هستیم که شهر و شهرنشینی داشتیم اما به دلیل عدم رسیدگی به آن فرسوده شدند و بافت قدیمی خود را از دست داده اند. وزارت مسکن و شهرسازی باید طرح بهسازی انجام دهد و باید در بافت های قدیمی پانسیون های خانگی مالک آن ها را تقویت کنیم.


رهنمایی در ادامه گفت: بعضی شهرها از ظرفیت گردشگری اشباع شده اند. ما باید تلاش کنیم تا یک نظام باز توزیع گردشگری در این شهرها بوجود بیاوریم و گردشگران را به شهرهای دیگر باز توزیع کنیم تا شهرهای دیگر نیز احیا شوند.


دکتر ضرغام استاد دانشگاه علامه شعار این نشست را هر گردشگر یک سفیر صلح بیان کرد و گفت: ما برای گردشگری 2 جنبه قائل هستیم یکی بعد تقاضا و دیگری عرضه است. برای صلح هم یک صلح منفی مثل زمانی که خشونت نباشد و دیگری صلح مثبت در برابر کاهش فقر و ... است.


ایران؛ پیشرو صلح جهان


IMG_4564دکتر دیوید ویور مهمان نوازی ایرانیان را نشان دهنده توجه زیاد آنها به صلح دانست و ایرانیان را رهبر و پیشرو در صلح جهان معرفی کرد و با بیان اینکه جغرافیا بر سیاست و سیاست بر جغرافیا تأثیر می گذارد گفت: در گردشگری پایدار به عنوان نماد توسعه پایدار ما باید به سه جنبه ی اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی فرهنگی توجه کنیم. در بعد اقتصادی شاهد اقتصاد محلی و اکوسیستم محلی پایدار هستیم. در بعد زیست محیطی به تغییر آب و هوا توجه کنیم و در بعد فرهنگی اجتماعی نیز به امنیت صلح اجتماعی توجه کنیم.


در ادامه همایش محمدباقر قالیباف شهردار تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته دفاع مقدس و تسلیت به مسلمانان ایران به دلیل حادثه منا گفت:امروز موضوع گردشگری یک مقوله چند بعدی و کاملا عینی است. در حوزه اشتغال هر کاری انجام دهیم در تضاد با محیط زیست است. از طرفی برای رشد اقتصادی نیازمند حرکت جدی هستیم و از طرف دیگرحفظ محیط زیست اهمیت زیادی دارد.


IMG_4694


وی با بیان اینکه وقتی بحث گردشگری می شود همه فقط به آسیب های آن و کمتر به فرصت ها و منفغت های آن توجه می کنند، گفت: کشور ما به لحاظ وضعیت توریست و گردشگر وضع بسیار بدی دارد در حالی که ما یک سری مزیت های استثنایی و منحصر به فرد داریم که از این نظر جز چند کشور اول دنیا هستیم. یکی از مهمترین آسیب ها نبود زیر ساخت های لازم در حوزه آموزش، استاندار سازی، هتل و ... است. مهمترین راه برای حل مشکلات آغاز به کار کردن است.ما باید در این زمینه شروع به کار کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.


وی با بیان اینکه ما باید فرهنگ پذیرش توریست را به یک صنعت و سیستم تبدیل کنیم گفت: نگاه منفی کشورهای دیگر به دلیل عدم شناخت ما و همچنین تبلیغات منفی رسانه ها، از مهمترین چالش های ما است که باید برطرف شود.


IMG_4687


شهردار تهران گفت: در چند سال اخیر برنامه های خوبی در زمینه گردشگری در شهرداری انجام شده است. عید امسال نیز بحث توریست در تهران رونق جدی گرفت. در شهرداری ما نیازمند یک سازمان گردشگری هستیم تا بتوانیم بستر مناسب را برای بخش خصوصی ایجاد کنیم تا بتوانند فعالیت کنند.


موضوع نشست آخر گردشگری و توسعه خدمات اقامتی و تورگردانی بود که پرفسور جعفر جعفری در رابطه با فاصله علم و عمل صحبت کرد.


وی گفت: در زمان های قدیم مردم به ندرت سفر می کردند اما با گذشت زمان که کاروانسراها، رستوران ها، اتوبوس رانی و ... ایجاد شد، صنعت گردشگری قدرت گرفت و بین المللی شد. عمل توریسم از قرن ها پیش بوجود آمد اما علم آن وجود نداشت تا اینکه کم کم علم آن در دانشگاه ها ایجاد شد و اتریش اولین دانشگاهی بود که در آن توریسم تدریس شد.


IMG_4854


وی با بیای اینکه هنوز بین علم و عمل توریسم فاصله زیادی وجود دارد، گفت: به نظر من مقصر اصلی این شکاف دانشگاهیان هستند و در این رابطه ما یک موسسه ای ایجاد کردیم و تلاش می کنیم که رودخانه علم و عمل را به هم برسانیم.


جعفری در پایان گفت: ما در حال راه اندازی یک وب سایت با هدف ارتقا و انتقال علم توریست در بین ایرانی ها هستیم که همه می توانند با مراجعه به آدرس TOSNAZARI@NCSU.EDUدر آن ثبت نام کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
ناشناس
-
07/07/1394 - 19:32
0
0
درود بر دکتر رهنمایی فرزند تالش بزرگ
پر بازدیدها
آخرین اخبار