۰۵ مهر ۱۳۹۴ ۰۰:۳۳
کد خبر: ۲۰۰۵۵
parand
دکتر فرشته آزادی پرند استاد دانشگاه علامه طباطبائی در گفت و گو با خبرنگار حوزه علمی- آموزشی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) گفت: یکی از مشکلاتی که ما در خیلی از دانشگاه های تهران و کل آموزش عالی ایران با آن مواجه هستیم بحث هرم تحصیلی است که اگر روند آن ادامه پیدا کند تا چند سال آینده تعداد دانشجویان دکتری بیشتر از کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی می شود.

وی با بیان این مطلب که ادامه این روند مشکلاتی را در سیستم آموزشی کشور به وجود می آورد، گفت: در دانشگاه علامه ما در رشته علوم کامپیوتر دانشجوی ارشد داریم ولی دانشجوی کارشناسی نداریم. اگر این ساختار ادامه پیدا کند نشاط و شادابی در دانشکده از بین می رود. به نظر می رسد در سیستم آموزشی کشور یک ساختار ناهمگونی ایجاد شده است که براساس آن دانشگاه های تهران فقط به سمت تحصیلات تکمیلی پیش می روند. در حالی که پایه و اساس و همچنین بسیاری از خلاقیت ها در دوره کارشناسی شکل می گیرد.

پرند در ادامه با بیان این مطلب که ما در رشته علوم کامپیوتر به طور خاص با یک سری از مشکلات دیگر نیز مواجه هستیم، گفت: ما معمولا جنبه عملی کار را در نظر نمی گیریم و حتی دیدگاه برخی استادها نیز اینگونه است که ما باید به سمت تئوری های خاص پیش برویم. در حالی که ما هیچ وقت بررسی نکرده ایم که ارزش افزوده این همه تئوری که در ذهن دانشجو می ریزیم چه چیزی است و این که چه فایده ای دارد. حتی در برخی از دانشگاه ها که به گونه ای خاص طراحی شده تا نیروی کار تربیت کنندنیز، همین سیستم ناقص و مشکل دار در حال تزریق است.

سرپرست سابق مرکز فناوری دانشگاه گفت: من در دورانی که دانشجوی دکتری بودم در دانشگاه های مختلف تدریس می کردم ونکته جالب برای من این بود که دانشجویانی که دوره های مهارتی را در خارج از دانشگاه می گذرانند در بازار کار بسیار موفق تر از دانشجویانی بودند که فقط در دانشگاه ها آموزش می بینند. ما در دانشگاه نمی توانیم نیروی کارآمد تربیت کنیم و این به نوعی از بین رفتن سرمایه در کشور است. وجود افرادی علمی با تحصیلات دانشگاهی برای کشور خوب است اما اگر همین افراد توانایی انجام کار عملی را نداشته باشند ارزشی ندارد. به طور خاص دانشجو و استاد کامپیوتری که برنامه نویسی و الفبای کار را نداند، فایده ای برای سیستم ندارد. حتی اگر تمام تئوری های مبتنی بر ریاضی و علوم کامپیوتر را بداند.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه برنامه باید جنبه عملی داشته باشد، گفت: اگر ما به دنبال تولید ثروت در دانشگاه های کشور هستیم باید نیروهای خود را توانمند کنیم. توانمندی یک دانشجو در رشته کامپیوتر این است که توانایی انجام کار عملی را داشته باشد و بتواند به تحلیل بپردازد.

استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه بسیاری از استادها این ایده را پرورش می دهند که ما در دانشگاه ها فقط باید تئوری کار کنیم و زمانی که دانشجو وارد بازار کار شد کار عملی را یاد می گیرد، گفت: این همان چیزی است که ما هرگز به آن نمی رسیم و عملا سرمایه ای که صرف آموزش و آموزش پذیری می کنیم از بین می رود.

پرند در پایان گفت: متاسفانه بخشی از برنامه های توسعه و صادرات که کشور طراحی کرده بود، محقق نشد. یکی از مهمترین دلایل آن این بود که نیروهایی که در بخش فناوری اطلاعات کار می کردند و دانشجوهای فارغ التحصیل این رشته بودند به اندازه کافی خبره و متخصص نبودند. اما اگر این مشکل حل شود ما می توانیم به یکی از کشورهای صادر کننده نرم افزار تبدیل شویم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار