۱۰ تير ۱۳۹۷ ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۹۸۸۹۳
yosefi (2)

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی درباره علت نوسانات بازار ارز گفت: دلیل تلاطم در بازار، مشکلات خارج از کنترل دولت است؛ یعنی نبود متغیرهای مؤثری که بازار را به حرکت درمی‌آورند تا دولت آن‌ها را مهار کند.


به گزارش عطنا به نقل از اعتمادآنلاین؛ اقتصاد ایران چند ماهی است در بحران و التهابات اقتصادی و ارزی به سر می‌برد؛ علی‌رغم اعلام نرخ 4200 تومانی برای هر دلار از تب‌وتاب ارز و دلار کاسته نشده است. هر از چند گاهی هم مدیران و مسئولان دولتی با اعلام خبری سعی در حفظ آرامش مردم در مورد نگرانی از وضع فعلی اقتصاد کشور دارند. آخرین اظهارنظر مربوط به وزیر صنعت است که گفته منابع ارزی کشور دچار محدودیت نیست.


حال این سؤال پیش می‌آید که چرا دلار در بازار نایاب است و واردکنندگان کالاهای اساسی و معمولی دستشان به‌ندرت به این ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی می‌رسد؟


محمدقلی یوسفی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی، درباره چرایی‌ نوسانات بازار دلار و ارز و  وضعیت فعلی اقتصاد کشور گفت: «دلیل تلاطم در بازار، مشکلات خارج از کنترل دولت است؛ یعنی نبود متغیرهای مؤثری که بازار را به حرکت درمی‌آورند تا دولت آن‌ها را مهار کند. این نگاه نادرست است که تصور می‌کنند بازار را می‌شود با دستور اداره کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار داوطلبانه بودن آن است.»


یوسفی گفت: به دلیل شرایط فعلی اقتصاد کشور و اینکه در داخل کشور دولت نتوانسته صنعت و یا بخش تولید را به‌گونه‌ای موردحمایت قرار دهد تا بعد از زمان کوتاه یک‌ساله  به تولید و اشتغال برسد، وابستگی ما به واردات زیاد شده است. یکی از نتایج  وابستگی به واردات در کشور این است که تولید داخل به رونق نمی‌رسد و درنتیجه آن تقاضا برای ارز و به‌تبع آن قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند.


این اقتصاددان درباره صحبت‌های اخیر وزیر صنعت در خصوص اینکه منابع ارزی کشور دچار محدودیت نیست، گفت: ما به‌صورت جدی در کشور مشکل منابع ارزی داریم. یکی از دلایل این مشکلات این است که ما درگذشته ولخرجی‌های بسیاری داشتیم به‌نحوی‌که میلیاردها دلار از درآمدهای ارزی ما یا به اقتصاد کشور تزریق یا در داخل کشور سرمایه‌گذاری نشده است؛ بنابراین ما با کمبود تولید روبرو هستیم و واردات زیاد می‌شود و چون‌که در سطح بین‌الملل امکان صادرات ما در همه زمینه‌ها کاهش پیداکرده است، درآمدهای ارزی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و نتیجه آن کاهش منابع ارزی کشور است.


یوسفی ادامه داد: از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر نوسانات بازار می‌توان به مشکلات داخلی، فشار تقاضا برای ارز خارجی و کمبود عرضه کالا در داخل کشور و دیگری عدم تنش‌زدایی در سطح بین‌الملل و نداشتن تعاملی سازنده با کشورهای بزرگ را نام برد. درنتیجه ما در نقل و انتقالات پول و صادرات کالا با مشکل جدی روبرو خواهیم شد که مجموعه همه این موارد باعث می‌شود تا مردم احساس کنند که ارزش پول ملی کاهش پیداکرده و برای حفظ ارزش پول و درآمد خود، آن را تبدیل به دلار یا سکه و طلا می‌کنند.


او گفت: در اقتصاد ایران به دلیل اینکه در 40 سال گذشته سیاست‌های اقتصادی نادرستی دنبال شده، هم بازار ناسالم و خرد است و هم اینکه  سیاست‌های اقتصادی نادرست و ناکارآمد بوده است. این سیاست‌های نادرست اقتصادی بعد از سال‌های پایانی جنگ  تا به امروز با یک سری  نوسانات اندک ادامه پیداکرده و هیچ‌وقت هم موفق نبوده است.


یوسفی در پایان گفت: ممکن است با تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی دولت امریکا پایان شهریور وضعیت اقتصادی کشور از این هم بدتر شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار