۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۹۳۱۲
amini

قیمت ارز طی چند روز اخیر نوسان جزئی داشته است. نوسانی که برخی‌ها را از شرایط آینده نگران کرد و این تصور ایجاد شد که  قیمت ارز برای یک جهش قیمتی در حال آماده شدن است. اما این نوسان قطعاً تبعات منفی برای اقتصاد ندارد چرا که بسیار جزئی و طبیعی است. یکی از عواملی که باعث شده قیمت ارز با تغییراتی روبه‌رو شود پایان فصل تابستان است. در این فصل میزان خرید ارز به دلیل مسافرت‌ها افزایش پیدا می‌کند بدین جهت اتفاقی که اکنون در بازار رخ داده قابل پیش‌بینی بود. فعالان این صنف نیز می‌دانند که بازار با شرایط خاصی روبه‌رو نیست چرا که دولت به‌اندازه کافی ارز دارد و اجازه نخواهد داد قیمت ارز رشد قابل توجهی پیدا کند.
نکته دیگر که نوسان ارزی را پدید آورد کاهش عرضه ارز در بازار است. وقتی میزان عرضه کاهش پیدا کند قیمت ارز بالا می‌رود اما این امر هم موقتی است و ادامه دار نخواهد بود. از سویی به دلیل اینکه هنوز تحریم‌ها برداشته نشده و معضل کسری بودجه وجود دارد، دولت برای کاهش قیمت ارز در بازار رغبتی ندارد چرا که این افزایش تا حدی به دولت کمک می‌کند که میزان کسری بودجه افزایش پیدا نکند. البته این نوع تفکر بسیار درست است. اگر دولت برای جبران کسری بودجه خود به سمت چاپ پول می‌رفت خیلی خطرناک بود و این امر می‌توانست نرخ تورم را افزایش دهد اما دولت یازدهم این تصمیم اشتباه را نگرفت و خوشبختانه با شرایط موجود برای جبران کسری بودجه خود درحال برنامه ریزی است.
با این اوصاف اگر قیمت ارز اندکی بالا برود دست دولت برای انجام فعالیت‌های خود باز خواهد شد. به هر ترتیب نوسان قیمت ارز تا حدود قیمتی 3هزار و 390 تومان پس لرزه جهش قیمت نیست و اگر نرخ ارز به 3هزار و 400 تومان هم برسد خیلی غیر طبیعی نیست. زمانی باید از نوسان قیمت ارز نگران بود که عوامل خارجی باعث تشدید آن شود. خوشبختانه در کشور هیچ عامل غیر طبیعی رخ نداده و حتی نگاه‌ها نسبت به آینده اقتصاد مثبت شده است. طی این مدت هیأت‌های خارجی زیادی به ایران آمدند و همچنان این رفت و آمدها ادامه دارد لذا این امر گویای آن است که اقتصاد برخلاف سال‌های گذشته رو به بهبود است.
مثبت اندیشی نسبت به اقتصاد باعث می‌شود که مردم برای خرید‌های هیجانی و احتکار ارز دیگر تمایلی نداشته باشند. حال با خروج این افراد از بازار و نبود تقاضاهای کاذب به طور قطع بازار شرایط طبیعی پیدا کرده است. اگر این اتفاق نیفتاده بود هر گونه نوسان قیمت خطرناک بود. حال اگر تحریم‌ها برداشته و مبادلات بانکی برقرار شود وضعیت بازار ارز بهبود بیشتری خواهد یافت. نرخ ارز و تورم رابطه مستقیم با هم دارند. زمانی‌که نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند قیمت ارز هم روند صعودی به خود می‌گیرد و برعکس این موضوع هم صدق می‌کند. از این‌رو با برداشته شدن تحریم‌ها نرخ تورم از 5/15 درصد فعلی کاهش بیشتری خواهد یافت. با چنین رویه‌ای قیمت ارز هم منطقی‌تر خواهد شد.
البته این بدان معنا نیست که قیمت ارز به چند سال پیش بازگردد اما قیمت آن تا حدودی پایین‌تر خواهد آمد و در پی آن قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا می‌کند. زمانی‌که قیمت ارز روند نزولی به خود بگیرد قیمت مواد اولیه هم طبق وعده‌های داده شده کاهش پیدا می‌کند. در جمع بندی صحبت‌های عنوان شده باید بگویم که نوسان قیمت ارز طی روزهای اخیر طبیعی است و دلیل خاصی باعث رشد قیمت ارز نشده است. لذا توصیه می‌کنم مردم نگرانی بابت این‌گونه نوسان‌ها نداشته باشند و مطمئن باشند که  دولت به رغم داشتن کسری بودجه اجازه نمی‌دهد قیمت ارز بیش از 3هزار و 400 تومان شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار