۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۹۰۰۷۳
دومین سمینار تخصصی آمار ناپارامتری و کاربردهای آن

دومین سمینار تخصصی آمار ناپارامتری و کاربردهای آن به مدت 2 روز در دانشکده علوم ریاضی و رایانه واقع در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شد.


به گزارش عطنا، این همایش طی روز‌های 13 و 14 اردیبهشت‌ماه با حضور دانشجویان و استادان دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شد و شرکت‌کنندگان نیز به ارائه مقالات خود در پنل‌های مختلف پرداختند.



در آستانه 20 سالگی تأسیس گروه آمار دانشگاه علامه طباطبائی هستیم



دکتر نادر نعمت‌الهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم افتتاحیه این سمینار ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این همایش، بیان کرد: در آستانه 20 سالگی تأسیس گروه آمار دانشگاه علامه طباطبائی هستیم.


وی با اشاره به اینکه گروه آمار دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1368 با پذیرش دانشجویان کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: به ترتیب در سال‌های 77 با پذیرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد و در سال 1390 با پذیرش دانشجویان دوره دکتری فعالیت خود را در مقاطع تحصیلات تکمیلی شروع کرد.


نعمت‌الهی خاطرنشان کرد: همچنین در سال 87 گروه ریاضی متشکل از استادان آمار، ریاضی و کامپیوتر شروع به پذیرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد در رشته ریاضیات مالی کردند و بعد از راه‌اندازی کار‌شناسی‌ارشد رشته کامپیوتر، دانشکده علوم ریاضی و رایانه تأسیس شد.


وی با بیان اینکه فعالیت دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی رسماً از سال 92 آغاز شد، گفت: امسال این دانشکده از دانشکده علوم اقتصاد جدا می‌شود و به صورت مستقل در مکانی مشخص فعالیت خود را ادامه می‌دهد.


استاد تمام گروه آمار دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این دانشکده در طول چند سال اخیر کنفرانس‌ها و سمینارهای مهمی را برگزار کرده است، افزود: از جمله مهم‌ترین این سمینارها، هفتمین کنفرانس آمار ایران در سال 1383 بود که نزدیک به یک هزار نفر در آن شرکت کردند و سلسله همایش‌های ریاضیات و علوم انسانی از جمله آنها است.


وی اضافه کرد: سمینار تخصصی آمار ناپارامتری و کاربردهای آن، دومین سمیناری است که در این زمینه برگزار می‌شود و امیدوارم اینگونه همایش‌ها دستاوردهای بهتری در سال‌های آینده برای کشور داشته باشد.


نعمت‌الهی با بیان اینکه بسیاری از مبانی علوم به طرح‌های آماری نیاز دارند، افزود: پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی به تحلیل‌های آماری نیاز دارند به خصوص آمار ناپارامتری که بر اساس هیچ پیش‌فرضی انجام نمی‌گیرد و امروزه هم گسترش زیادی در کل رشته آمار پیدا کرده است.



پورطاهری: علوم انسانی یکی از حوزه‌های پرکاربرد در زمینه آمار ناپارامتری



در ادامه این مراسم دکتر رضا پورطاهری، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: برگزاری این گردهمایی در حقیقت دومین تجربه گروه آمار دانشگاه در زمینه آمار ناپارامتری و کاربردهای آن است.


وی تصریح کرد: وقتی دو سال قبل، اولین همایش آمار ناپارامتری و کاربردهای آن برگزار شد با استفاده از تجربیاتی که به دست آوردیم دومین همایش آن را امسال طراحی کردیم.


پورطاهری با بیان اینکه رسیدن به اهداف مورد نظر در این همایش نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت در قالب همایش‌ها و سمینارهای مختلف است، گفت: امیدواریم دستاوردهای این همایش بتواند طیف وسیعی از مخاطبان در عرصه‌های علوم و صنعت را پوشش دهد.


وی با اشاره به اینکه امیدوارم برگزاری اینگونه همایش‌ها موجب نزدیکی رشته آمار به مسائل واقعی کشور شود، افزود: روش‌های ناپارامتری نسبت به دیگر روش‌ها در آمار از حدود و فرض‌های کمتری برخوردار است و به همین دلیل قابلیت‌های کاربردی بیشتری دارد و حوزه‌های وسیع‌تری را پوشش می‌دهد.


معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم ریاضی و رایانه اظهار کرد: یکی از حوزه‌های پرکاربرد در زمینه آمار ناپارامتری، علوم انسانی است و با توجه به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی یک دانشگاه تخصصی در این حوزه است، امیدوارم برگزاری این همایش تعامل خوبی بین دانشکده علوم ریاضی و رایانه و سایر دانشکده‌های دانشگاه علامه ایجاد کند.


وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی بین دانشکده‌ها، تعریف درس آمار ناپارامتری برای حوزه‌های مختلف و انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک به‌خصوص در رابطه با مسائل مهم از جمله راهکارهای تعامل بین دانشکده علوم ریاضی و سایر دانشکده‌ها و مراکز علمی و تخصصی در این زمینه دانست.


پورطاهری اظهار امیدواری کرد برگزاری این سمینار موجب تحقق اهداف توجه به آمار ناپارامتری در حوزه‌های علمی و تخصصی شود.



اسکندری: حمایت‌های مادی و معنوی دانشگاه علامه طباطبائی از این همایش 



دکتر فرزاد اسکندری، دانشیار گروه آمار دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر اجرایی دومین سمینار تخصصی آمار ناپارامتری و کاربردهای آن نیز گفت: ابتدا درگذشت عبدالرحیم بادامچی‌زاده، دانشیار گروه آمار دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه که همکار خوش‌قلب و دوست‌داشتنی ما در دانشکده و این سمینار بودند را تسلیت می‌گویم.


وی با بیان اینکه برای برگزاری دومین همایش آمار ناپارامتری و کاربردهای آن حدود یک‌سال برنامه‌ریزی صورت گرفته است، افزود: اولین سمینار آن در سال 95 برگزار شد و ایده‌ای بود که در بستری مناسب شکل گرفت و علاقمندانی را از خود رشته آمار و حتی سایر جلب کرد.


اسکندری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اولین سمینار مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت و ایده‌های بسیاری مطرح شد اکنون همان ایده‌های در سمینار فعلی در قالب مقاله ارائه می‌شود.


وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی حمایت‌های مادی و معنوی برگزاری دومین سمینار آمار ناپارامتری و کاربردهای آن را بر عهده داشته است، گفت: از مرکز آمار ایران که در این زمینه حمایت جدی و خوبی داشتند هم تشکر می‌کنم.


دبیر اجرایی دومین سمینار تخصصی آمار ناپارامتری و کاربردهای آن با اشاره به اینکه معاونت‌های آموزشی و پژوهشی به‌خصوص مدیریت پژوهشی حمایت‌های خوبی از برگزاری این سمینار کردند، افزود: برای برگزاری دومین سیمنار آمار ناپارامتری و کاربردهای آن تمام اعضای گروه و مسئولان دانشکده بسیج شدند و همکاری کردند.


اسکندری یادآور شد: در خصوص همکاری علمی در زمینه برگزاری این سمینار، دانشگاه‌های کشور به‌خصوص دانشگاه‌های شهید بهشتی و اصفهان همکاری خوبی داشتند. ضمن‌آنکه همایش آمار ناپارامتری و کاربردی‌های آن نیز مورد تأیید وزارت علوم قرار گرفت.


وی با بیان اینکه سعی کردیم در کنار برگزاری سمینار یک کارگاه آموزشی نیز داشته باشیم، بیان کرد: امیدوارم در طول برگزاری این همایش به اهداف مورد نظر برسیم.


دانشیار گروه آمار دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی در پایان اظهارامیدواری کرد با گسترش علم در حوزه آمار به خصوص آمار ناپارامتری و فراهم کردن زمینه ارتباط با سایر علوم زمینه انجام هر چه بهتر پروژه‌های تحقیقاتی فراهم شود و استادان دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از آن بهتر استفاده کنند.


گزارش تصویری این سمینار را در اینجا ببنید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار