۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۸۳۲۵
فارس نوشت:

دومین شب علوم انسانی به همت مجله عصر اندیشه و همکاری بنیاد علوم انسانی اسلامی صدرا به منظور بزرگداشت پروفسور یحیی بونو ، فیلسوف الهی‌دان فرانسوی و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با حضور این اساتید و ژولین پیلیسیه، استاد فرانسوی اقتصاد اسلامی حجت‌الاسلام قائم‌مقامی، بهروز فرنو، رئیس بنیاد فردید، قاسم پورحسن، استاد دانشگاه علامه طباطبایی شب گذشته (15 شهریور) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ژولین پیلیسیه درباره دفاع از فلسفه و کاربردی کردن آن گفت: یک غیر فیلسوف می‌تواند این بحث را مطرح کند برای اینکه وارد بحث شویم باید نخست به تعریفی از فلسفه بپردازیم این تعریف به معنای دوست داشتن حکمت است و حکمت هم به واقع ملکه دانستن حقیقت است.

وی با اشاره به اینکه فیلسوف بر فلسفه احاطه دارد و فردی است که حکمت و حقیقت جو است، توضیح داد: فلسفه در شخص فیلسوف تجلی می‌یابد اما برای جوان امروزی تنها یک واحد درسی است.

پیلیسیه در ادامه گفت: فلسفه به تعبیر یکی از فیلسوفان در رأس امور است و اگر خادم دنیا شود به علم غیر مفیدی تبدیل می‌شود به ویژه اگر در خدمت قدرت فاسد هم قرار بگیرد!

این استاد فرانسوی اظهار داشت: نقدی که امروز می‌توان به فیلسوفان وارد کرد این است که چرا فلسفه منزوی شده و فیلسوف به عرصه قدرت ورود نمی‌کند، فلسفه امروز غرب، فلسفه مضاف است. فیلسوف معروفی در فرانسه است که به حکم فلسفه، حکم جنگ در لیبی را صادر می‌کند اما فلسفه در ایران که کشوری اسلامی است به تبع فلسفه‌ای اسلامی است که با توجه به حاکمیت مبتنی بر ولایت فقیه حاکم است که در آن روحانیون فلسفه خوانده‌اند.

وی با طرح این پرسش که چرا فیلسوف در سیاست دخالت نمی‌کند، گفت:‌مهمترین نوع ارائه خدمت به جامعه از راه قدرت حاکم می‌شود و شاید برای پاسخ یافتن این پرسش به شرایط امروز حاکم بر جهان نگاهی دوباره باید بیاندازیم، امروزه سرعتی از اطلاعات در جهان حاکم است و دنیای امروز به پاسخی فست فودی نیاز دارد نه پاسخی فیلسوفانه اما فیلسوف برای تصمیم گیری نیاز به تأمل دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار