رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نخستین نشست هماندیشی کارشناسان فعالیتهای رسانهای این سازمان گفت: در دنیای امروز «زندگی اندرویدی» شکل گرفته است که تقاضای های مردم در آن مطرح میشود.
به گزارش عطنا به نقل از مهر، نخستین نشست هماندیشی کارشناسان فعالیتهای رسانهای سازمان تبلیغات اسلامی برگزارشد.
دکتر سید مهدی خاموشی در این نشست با اشاره به تعریف رسانه، گفت: اگر رسانه را به معنای لغوی آن یعنی رساندن پیام بگیریم، منبر، گفتگو، کلاس حتی نامه های مختلف هم رسانه محسوب میشود.
وی ادامه داد: تلاش رسانه های فعلی این است که رابطه دو سویه ایجاد کنند در حالی که پیشتر این چنین نبود. رسانهها با مخاطبان خود ارتباط دارند و با آنها یک سیستم تعاملی برقرار میکنند این در حالی است که نسبت رسانه به مخاطب یک به بی نهایت است.
خاموشی تاکید کرد: امروز مخاطب برای رسانه از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است چون مخاطب است که برای آنها سودآوری دارد. رسانهها مخاطبان خود را ارزشگذاری نمی کنند بلکه آنها را طبقه بندی میکنند یعنی سعی میکنند همه اقشار را به سمت خود جذب کنند و هر چه که به دردشان می خورد به آنها ارائه دهند.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما با پدیده ای مواجه هستیم که برای بشریت اهمیت حیاتی پیدا کرده است. این حیات از ضرورتهای زندگی معاصر است طوری که نبود آن قابل تحمل نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با به کار بردن تعبیر «زندگی اندرویدی» به تحلیل نقش رسانه و اتفاقات ناشی از آن در زندگی مردم دنیای امروز پرداخت و یادآور شد: دامنه اطلاعات فرزندان ما در مقایسه با اطلاعات خود ما در همین سن و سال قابل قیاس نیست و این به دلیل اهمیت رسانه در زندگی مردم است.
خاموشی در ادامه سخنانش به اهمیت شناخت رسانه و جریان شناسی رسانه ای اشاره کرد و گفت: باید از خودمان بپرسیم چرا عربستان اعدام شیخ نمر را رسانه ای کرد در حالی که می توانست آن را مخفی نگه دارد؟ باید از خودمان بپرسیم اگر ما جنایات اسرائیل در فلسطین را رسانه ای نمی کردیم چه اتفاقاتی می افتاد؟
وی همچنین یادآور شد: ما سازمان تبلیغ اسلام ناب به قرائت انقلاب اسلامی هستیم اما آیا فرصتها را شناختهایم که بهعنوان مثال چگونه یک مؤلف بزرگ را در سطح کشوری، منطقه ای یا شهری معرفی کنیم؟ این که میگویم نسبت رسانه با ما یک به بی نهایت است دلیل دارد. امروز جوانی در گوشه خانه ای فعالیتش را رسانه ای میکند طوری که تا بی نهایت دیده میشود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خطاب به کارشناسان امور رسانه ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها گفت: تقاضای من این است اول هدف را مشخص کنید بعد شلیک کنید چون در غیر این صورت ممکن است خودمان را هدف قرار دهیم. برای تولید ولع نداشته باشید. برای خوب کار کردن تلاش کنید. باید مؤلفه های رسانه، روش ورود و آمد و شد به آن را به خوبی بشناسیم.
نخستین نشست هماندیشی کارشناسان فعالیتهای رسانه ای و دبیران کارگروه تولید محتوای رسانه ای با رویکرد دینی استانها به همت دفتر امور فرهنگی، رسانه و فناوریهای نو سازمان صبح امروز در سالن کنفرانس معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان آغاز به کار کرد.
بیست و دومین نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه (۱۴ دی ماه) در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در تهران برگزار شد.