۰۳ فروردين ۱۳۹۷ ۲۱:۳۳
کد خبر: ۱۸۰۵۱۳
abdollahi

دکتر حسین عبداللهی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی بهاری برای عطنا به مناسبت نوروز ۱۳۹۷ این عید را نشانه‌ای برای نو شدن انسان  خواند و نوشت:


«خداوند مهربان برف و باران را از آسمان فرونشاند. زمین آغوش باز کرد، باد وزید و خورشید تابید. عوامل طبیعت در یک هماهنگی بی‌نظیر دست به دست هم دادند و زمین چهره‌ای سبز و پرطراوت به خود گرفت. چنین شد که نوروز آغاز گردید.


این چرخه هرسال طی می شود. زمین پس از خشکی، سردی و سیاهی رنگ سبز سرزندگی به خود گرفته است. درختان شکوفه داده اند و غنچه ها به گل تبدیل شده اند. طبیعت رنگ‌های بسیار زیبا و متنوع به خود گرفته است. خالق هستی هنر بی نظیر خود را به رخ انسان ها کشید. رودخانه ها خروشانند.


وقتی صدای پای سال نو شنیده می شود غوغا و هیاهوی بیهوده در کار نیست. طبیعت کار خود را به زیباترین صورت ممکن انجام داده است. اینها همه پیام طبیعت اند؛ به ساکنان طبیعت که ما باشیم.


ما نیز به عنوان بخشی از طبیعت این جهان، همزمان با نوشدن سال، با آغاز فصل زیبای بهار شایسته است پیام نوروز و جهان طبیعت را با گوش جان بشنویم و باچشم دل ببینیم. زندگی ما در نو شدن ماست. نگاهی نو، زدودن زنگار رشک و حسد، بی مهری و بی تفاوتی از دل و جان. ذهن را از تنش ها و غوغای بیهوده زدودن و در یک عبارت پالایش دل و جان، همراهی انسان است با طبیعت.


اگر چنین کنیم نوروز درون را با نوروز برون یعنی طبیعت زیبا همراه و همزمان کرده ایم. یعنی پیام نوروز را درک کرده ایم. نوروز به ما می گوید ای انسان من آنچه باید انجام دهم، انجام داده ام و اینک نوبت توست. تو هم نو شو! تو هم آغازی نوین داشته باشد.


بگذار شکوفه‌های ذهن و دلت به گل‌های زیبا و خوشبویی تبدیل شوند که پیام آور صلح، صفا، توسعه، نوعدوستی، عدالت و همزیستی باشد. بگذارید شکفتن غنچه ها، جهان انسانی را همچون جهان طبیعت به گلستانی تبدیل سازد که شایسته فطرت پاک انسانی باشد.


نورزتان سرشار باد از مهر خداوندی؛ سال نو بر یکایک شما عزیزان مبارک باد.


نوروز بمانید که ایام شمایید


آغاز شمایید و سرانجام شمایید!


آن صبح نخستین بهاری که زشادی


می آورد از چلچله پیغام، شمایید!


 

#یادداشت_بهاری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار