۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۷۵۸۱۴
نشست «حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی»

این نشست با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و هسته پژوهشی مطالعات حقوقی زنان برگزار شد و اساتید و پژوهشگران در آن به بررسی موانع حضور زنان در مناصب مدیریتی پرداختن و راهکار ارائه دادند.


به گزارش عطنا، نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با سخنرانی جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی، مونس کشاورز، دبیر دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی، زهرا پارساپور، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، آناهیتا سیفی، مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علامه‌طباطبائی، اکرم قدیمی، مدیرگروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ندا گلیجانی‌مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا، آرامش شهبازی، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی، مرضیه قاسمپور، پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان و اعضای هسته پژوهشی مطالعات حقوقی زنان به مدیریت هدی غفاری، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، چهارشنبه، ۲ اسفندماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


در ابتدای این نشست دکتر هدی غفاری، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبائی ضمن خوشامدگویی به حضار، از تمامی اساتید و پژوهشگران حاضر در این نشست تشکر کرد و گفت: ما کشوری هستیم که با توجه به موازین شرعی و فقهی اداره می‌شود  و طرح بحث منطقی است که حق زنان را برای کسب مناصب مدیریتی از منظر شرع و دین  بررسی کنیم و می‌بینیم که در شرع هیچ مانعی برای حضور زنان در مناصب مدیریتی وجود ندارد.


سپس دکتر زهرا پارساپور، مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌­ریزی فرهنگی وزارت علوم گفت: نگاه به زن در طول تاریخ نگاهی بوده است که مردان ترسیم کرده‌­اند و این نگاه مناسبی نیست، وی همچنین معتقد بود  رسانه‌­ها باید زنان موفق را به جامعه معرفی کنند.


دکتر جواد نوروزی، مدرس دانشگاه معتقد بود برای حل موضوع زنان و ایجاد فضای مناسب برای حضور این قشر نگاه جامعه و افراد باید تغییر کند، وی در مورد موانع حضور زنان تاکید زیادی بر موانع فرهنگی داشت.


دکتر ندا گلیجانی، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) موضوع حقوق زنان را بیشتر در بستر تاریخی بررسی کردند و معتقد بودند در تاریخی که مردان نوشته‌­اند نقش اصلی زن دیده نشده است.


دکتر آناهیتا سیفی، معاون برنامه‌ریزی دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست از تجربیات خود در زمینه اجرایی صحبت کرد و گفت: وقتی اولین‌بار یک پست اجرایی در یکی از دانشگاه­‌های شهرستان گرفتم نگاه‌ها به گونه‌­ای بود که تصور می­‌شد این خانم بیشتر از دو ماه در این پست دوام نخواهد آورد اما این چنین نشد. وی همچنین گفت: بانوان ما باید با افزایش اعتماد به نفس، استعداد ها و توانایی‌های خود را به جامعه نشان دهند.


دکتر آرامش شهبازی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست به ارائه راهکارها پرداخت و معتقد بود با الگوسازی مشکلات ما حل خواهند شد. دکتر شهبازی کشورهای اسکاندیناوی را الگوی مناسبی برای دستیابی به حقوق زنان دانست.


دکتر اکرم قدیمی، مدیر گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بیشتر به موضوع توانمندی زنان پرداخت و مولفه‌های اساسی آن را برشمرد. قدیمی گفت: توانمندسازی زنان از مولفه‌­های اساسی توسعه پایدار است.


در ادامه این نشست مونس کشاورز، دبیر کنگره حقوق شهروندی، زیر ساخت‌­های نامناسب فرهنگی و نوع نگاه اقشار مختلف از جمله خود زنان را دو مشکل اساسی این حوزه برای ورود زنان به مناصب مدیریتی دانست و گفت: بزرگترین مشکل حقوق شهروندی عدم ضمانت اجرای آن است. انتظار می­‌رفت مسئولین کنونی حداقل ماده 11 را از طریق لوایح قانونی اجرا کنند.


مرضیه قاسمپور، پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان در این همایش گفت: ادبیات امام در مورد مشارکت سیاسی زنان بسیار قابل تعمل است و تغییرات بارزی را در این زمینه ایجاد کرد اما رفته رفته کم‌رنگ شد، وی همچنین از نبود الگو و تئوری در این موضوع ابراز تاسف کرد.


در ادامه همایش تعدادی از دانشجویان وپژوهشگران سخنرانی کوتاهی داشتند.


خانم ابراهیمی، دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه در این همایش به تجربه موفق تونس برای دستیابی به حقوق زنان اشاره کرد و این کشور را در کنار کشورهای اسکاندیناوی به عنوان الگو مطرح کرد.


خانم صالحی مستمع دیگر این نشست گفت: زمانی که وضعیت اشتغال خوب باشد امنیت مالی، رشد شخصیت، روابط اجتماعی، حرمت و عزت نفس انسان بالا می‌رود و فرد می­‌تواند در مقابل خطرات جسمی و روانی از خود محافظت کند. دولت‌ها با تضمین اشتغال عادلانه و ایجاد شرایط کار متعارف می­‌توانند باعث کاهش بی‌عدالتی اجتماعی کاهش فقر و مشکلات جسمی و روانی شوند.


خانم مریم‌پور از پژوهشگران مطرح حقوق شهروندی گفت: در این حوزه دولت به عنوان محور قدرت سیاسی می‌­تواند به عنوان یک حکمران خوب ضمانت اجرای حقوق شهروندی را به عهده بگیرد تا تضمین کننده عدالت، دموکراسی، کارایی و اثربخشی قانون و بهبود امور زنان باشد به طوری که تحقق این موارد باعث کاهش التهابات سیاسی و اجتماعی می‌­شود.


گل‌کار، دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در این نشست درباره موانع حضور زنان گفت: چهار عامل فردی و شخصی مانند عدم اعتماد به نفس،  ویژگی­‌های خانوادگی مانند عدم حمایت خانواده و همسر، فرهنگی و اجتماعی مانند گسترش فرهنگ مردسالارانه و عوامل نهادی وسازمانی مانند تهدید انگاشته شدن مدیریت زنان توسط مردان، چهار مانع بزرگ زنان برای حضور در پست‌های مدیریتی هستند. راهکار من در این حوزه این است که  مسئله زنان از یک ژست سیاسی به یک مسئله تبدیل شود.


خانم خانی به عنوان آخرین دانشجوی سخنران در این نشست، به آمارهای مختلف از حضور زنان در انتخابات‌های مختلف در جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: بیشترین میزان مشارکت زنان و کاندیداتوری آنها برای ریاست جمهوری در سال 1396 به تعداد 314 نفر بوده‌ است که این تعداد نتیجه‌ای هم نداشت، در مورد داوطلبان نامزدی برای منصب ریاست جمهوری از سال 57 تا 76 ما هیچ نامزد و داوطلبی را برای این پست نمی­‌بینیم و این اتفاق مجدد در سال 80 اتفاق می‌­افتد.


در انتهای این نشست دکتر غفاری ضمن تشکر از همه حضار برای شرکت در این جلسه، از همکاران خود در  دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی برای کمک به برگزاری این همایش  و داشتن دغدغه در این زمینه تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که اینگونه نشست‌­ها در کشور زمینه بازیابی حقوق زنان در جامعه را به همراه خواهد داشت.


گفتنی است در این نشست که بیش از 3 ساعت به طول انجامید بحث‌های متنوعی درباره موانع حضور زنان در مناصب مدیریتی مطرح شد و همچنین راهکارهایی هم در این زمینه از سوی اساتید و پژوهشگران این حوزه ارائه شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار