در این همایش که با حضور اعضای هیئت علمی، مدیران امور بینالملل و کارشناسان بینالملل 35 دانشگاه کشور برگزار شده بود ضمن ارائه گزارش از وضعیت روابط بینالملل دانشگاههای کشور توسط مدیران امور بینالملل دانشگاهها، راهکارهای موجود برای سرعت بخشیدن به بینالمللیسازی و جهانیسازی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مطرح شد.
به گزارش عطنا، همایش ملی«بینالمللیسازی آموزش عالی در ایران» به همت دانشگاه علامهطباطبائی چهارشنبه، 18 بهمن با حضور اساتید 35 دانشگاه کشور در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامهطباطبائی برگزار شد.
این همایش با سخنرانی حمیدرضا علومییزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامهطباطبائی آغاز شد، وی با تاکید بر الزامی بودن بینالمللیسازی، آن را یک فرایند دوسویه خواند و گفت: باید روابط خود را با دیگر کشورها تعمیق دهیم و با استفاده از برنامهریزی راهبردی برای افزایش همکارهای بینالمللی تلاش کنیم.
سپس امید آزادی، مدیر بینالملل دانشگاه شیراز، که موضوع سخنرانی او «جهانیسازی و بینالمللیسازی» بود بینالمللیسازی را با جهانیسازی متفاوت دانست و گفت: منطق جهانیسازی یک منطق سرمایهداری برای به حداکثر رساندن سود است و اولین قدم برای بینالمللیسازی در دانشگاهها ایجاد یک برنامه دراز مدت، بررسیهای ملی، منطقهای و جهانی است.
عذرا قندهاریون، معاون مدیر بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد که درباره «برنامهریزی راهبردی بینالمللی» صحبت کرد، برنامه استراتژیک را مجموعهای از مسئولیتها، مفاهیم، شیوهها و ابزارهایی که از طریق آن میتوان با سازمانها ارتباط برقرار کرد دانست و گفت: برای تعیین هدف در برنامهریزی استراتژیک باید ابتدا به اهداف کوچک فکر کرد.
خلیل غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در ادامه این همایش درباره «بینالمللیسازی آموزش عالی و دیپلماسی علمی ایران» سخنرانی کرد و ضمن معرفی انواع دیپلماسی سیاسی گفت: دیپلماسی هنر روابط بینالملل است و چگونگی استفاده از علم در این هنر به ویژه برای ایران یک بحث جدی است، در ایرانی که مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد، روابط بینالملل و دیپلماسی سیاسی میتوانند یک راهکار برای حل مشکلات باشند.
محمدرضا قاسمی، مدیر بینالملل دانشگاه سیستان و بلوچستان درباره «مدلها و خدمات دفاتر امور بینالملل» سخنرانی کرد و با بیان اینکه بینالمللیسازی به خودی خود هدف نیست بلکه یک فرهنگ است که باید جا بیفتد اظهار کرد: مدیران بینالملل میتوانند باعث بهبود و اصلاح دفتر بینالملل شوند، پویایی یکی از ویژگیهای دفاتر بینالملل است.
سپس یدالله مهرعلیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز که موضوع سخنرانی او «فرصتهای شبکهسازی بینالمللی» بود در سخنان خود چندین فعالیت دانشگاه شهیدچمران که در راستای بینالمللیسازی انجام شده است را مطرح کرد و معتقد بود که برنامه راهبردی بینالمللیسازی نمیتواند از برنامه جامع راهبردی دانشگاه جدا باشد.
عبدالهادی درزیانعزیزی، عضو دیگر هیئت دانشگاه شهیدچمران اهواز درباره «برنامه کسب و کار دانشگاه در راستای بینالمللیسازی» صحبت کرد و ضمن ارائه دادن آماری در خصوص تعداد دانشجویان خارجی در ایران و تعداد دانشجویان ایرانی در خارج، بینالمللیسازی را یک ضرورت دانست و گفت: دانشگاه با بینالمللیسازی در راستای توانمندی گام برمیدارد.
این همایش با سخنرانی ماندانا تیشهیار، مدیر بینالملل دانشگاه علامهطباطبائی در مورد «جذب سرمایه و مدیریت پروژههای بینالمللی» پایان یافت، تیشهیار در این همایش گفت: استفاده از ایدهها و پروژهها در دانشگاه سرمایه هستند و باید ضمن شناخت اساتید و ایدهها، در سطح بینالملل به مشتریان توجه کرد و برای جذب اسپانسر نیز تلاش کرد چرا که دانشگاهها برای پروژههای علمی خود به پشتوانه نیاز دارند.
گفتنی است در این همایش که با حضور اعضای هیئت علمی، مدیران امور بینالملل و کارشناسان بینالملل 35 دانشگاه کشور برگزار شده بود به ارائه برنامهریزیهای استراتژی بینالمللی، مدلها و خدمات دفاتر امور بینالملل، فرصتهای شبکهسازی، کسب و کار دانشگاه در راستای بینالمللیسازی، جذب سرمایه و مدیریت پروژههای بینالمللی پرداخته شد و ضمن ارائه گزارش از وضعیت روابط بینالملل دانشگاههای ایران توسط مدیران امور بینالملل دانشگاهها، راهکارهای موجود برای سرعت بخشیدن به بینالمللیسازی و جهانیسازی دانشگاههای کشور مطرح شد.