۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۷۰۵۹۸
momeni etehad melat

فرشاد مؤمنی گفت: «اگر بگوییم ماجرا فقط نقص معرفتی است، آن وقت می‌توانیم بگوییم شاید هیچ رسالتی برای نخبگان و اهل رسانه بالاتر از این نیست که منشأهای بی‌اعتنایی به عدالت را گوشزد کنند. دوره‌هایی که سختگیری علیه عدالت و آزادی بیشتر می‌شود، اثر آن بسیار بالاتر از نابرابری‌های حیطه اقتصاد است. اگر این بازنگری صورت بگیرد در درجه اول موقعیت شما از خطر دور می‌شود.»


به گزارش عطنا به نقل از آسمان آبی، نشست «آرمان عدالت و آزادی» با سخنرانی لطف‌الله میثمی و زهرا شجاعی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و فرشاد مؤمنی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، طی روزهای اخیر در دفتر حزب اتحاد ملت برگزار شد.


لطف‌الله میثمی در این نشست گفت: «کسی نیست که بگوید من عدالت و آزادی را قبول ندارم و در قانون اساسی هم آمده که به بهای استقلال نمی‌توانیم آزادی و به بهای آزادی استقلال را پایمال کنیم و از همدیگر لاینفک است.» این فعال سیاسی اظهار کرد: «جامعه ما یک جامعه مرکب از قومیت‌ها و دین‌های مختلف است؛ بنابراین تنها راه این است که ما همه این‌ها را لحاظ کنیم. بشریت به این تجربه رسیده که به‌ویژه در جوامع مرکب داشتن یک قانون اساسی است که همه در آن مشارکت داشته باشند. در مشروطه ما دارای یک قانون اساسی شدیم. علامه نائینی با هنر خود توانست دین و فقه را در قانون و حقوق درآورد. در جوامع مرکب این کار یک هنر است که بتوانند دین و فقه را به‌صورت قانون و حقوق درآورند که هر شهروندی بتواند بهره‌مند شود.


او افزود: «بنابراین اگر بخواهیم عدالت و آزادی را در این جوامع بررسی کنیم، به نظرم، اول باید روی قانون اساسی دست بگذاریم. روی حق شهروندی خیلی تکیه می‌شود، ولی آیا همه این حق را قبول دارند؟ در تاریخ معاصر قانون اساسی و حق شهروندی که سبقه در بدو اسلام دارد، شکل مدرنی به خود گرفته است.» او ادامه داد: «حق شهروندی هم عدالت و هم آزادی می‌آورد؛ ما باید روی این کار کنیم. امام(ره) خیلی روی این مسئله کار کردند و سال 92 رهبری آرای مردم را حق‌الناس دانست. حتی آقای هاشمی گفتند که اگر ما هیچ چیزی نداشته باشیم و فقط همین حق‌الناس‌بودن رأی مردم را نهادینه کنیم به همه‌چیز می‌رسیم.»


میثمی در پایان اظهار کرد: «بازرگان گفت دموکراسی نه دادنی و نه گرفتنی است؛ من می‌گویم هم دادنی، هم گرفتنی و هم پیگیری کردنی است؛ یعنی یک کار هم پیگیری است که متاسفانه پیگیری رخت بربسته است. قابل قبول نیست که ما منفعل باشیم.» زهرا شجاعی نیز در این نشست گفت: «باید مشخص شود جایگاه عدالت جنسیتی در کجای مانیفست جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد؛ باید روشن شود که آن را از غرب گرفته‌ایم یا ریشه در سنت ما دارد. اگر بحث زنان و عدالت جنسیتی مدنظر فعالان حوزه زنان قرار گرفته، ریشه در باورها و قانون اساسی ما دارد.»


دبیر مجمع زنان اصلاح‌طلب اظهار کرد: «در عصر پهلوی، وضعیت زنان به این‌گونه بود که دو مدل زنان متجدد و سنتی داشتیم که زنان سنتی اکثریت داشتند و چون دبیرستان رفتن برای آنان فراهم نبود، سطح تحصیلات کمتری داشتند و یک مدل هم زنان متجدد بودند که تحصیلات و شغل داشتند. به‌تدریج مدل سومی هم به وجود آمد که زمینه آن ایجاد مدارس اسلامی بود. ما باید قدردان علمایی باشیم که توانستند اندیشه‌های دینی را در قالب قانون درآورند. این مدارس زمینه‌ای شد که یک مدل جدید از زن فعال اجتماعی در جامعه را تجربه کنیم.»


شجاعی با اشاره به ورود اصلاح «عدالت جنسیتی» به برنامه‌های توسعه گفت: «اگر قرار باشد امری در جامعه تحقق پیدا کند، فقط با شعار، سخنرانی و وعده‌دادن کار به نتیجه نمی‌رسد؛ نیازمند نهادینه‌شدن این موضوع در اسناد برنامه‌ریزی و جایگاه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نظام و به تبع آن، نیازمند بودجه است. نمی‌توان زنان را فقط برای پای صندوق‌های رأی بخواهیم. زنان ما آن‌قدر نجیب هستند که همان موقع هم می‌آیند؛ چون بحث آن‌ها مصلحت مردم است و مصلحت مردم برای آن‌ها مهم است و مصلحت شخصی، گروهی و حتی مصلحت زنان در اولویت بعدی‌شان قرار می‌گیرد.»


فرشاد مؤمنی نیز در این نشست گفت: «همه ما می‌دانیم کشورمان در یکی از پیچیده‌ترین شرایط تاریخ معاصر قرار دارد؛ تا جایی که حتی در اسناد رسمی به انبوهی از مشکلات کوچک و بزرگ اشاره می‌شود. اتفاق نظر این است که کانون اصلی همه این بحران‌ها اندیشه‌ای است.»


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: «واقعیت این است که قانون اساسی جمهوری اسلامی با قرائتی از دین مدیریت شد که آیت‌الله بهشتی نماد بلوغ اندیشه دینی بودند؛ به همین دلیل، با سازوکار مشخصی برای آرمان آزادی و استقلال ملی مواجه می‌شوید، اما با کناررفتن بهشتی، باهنر، رجایی و امثال آن‌ها گویی ذخیره دانایی کشور ما ته کشیده است. این یک نقص معرفتی بسیار بزرگ است که آثار آن را در طرز اداره کشور این‌گونه می‌بینید که کسانی از سر صدق می‌گویند بانک‌ها، دانشگاه‌ها و هنر ما اسلامی نیست و با این‌که همه اختیارات را دارند قادر به عینیت‌بخشیدن به نظرات خود نیستند.»


او با تاکید بر این‌که تا زمانی‌که مشکل‌مان را در سطح اندیشه حل نکنیم نمی‌توانیم آرمان‌های‌مان را عینیت ببخشیم، افزود: «هیچ عنصری به اندازه برخورد سهل‌انگارانه در برابر آزادی، قدرت فروپاشی پهلوی را نداشته است. در نگاه جورج اورول، بحث بر سر این است که وقتی یک ساختار حکومت از عدالت و آزادی فاصله می‌گیرد، بنیادی‌ترین کاری که علیه خود می‌کند این است که با شفافیت مقابله و امکان دسترسی آزاد به اطلاعات را سلب می‌کند. بدون تردید محروم‌کردن مردم از اطلاعات به فروپاشی خواهد انجامید.»


مؤمنی ادامه داد: «در مقابل آن نظریه‌ای است که سرگردانی حاصل از انفجار اطلاعات را مطرح می‌کند؛ که این سرگردانی بستری برای واژگون جلوه‌دادن واقعیت‌ها می‌شود. قله دستکاری واقعیت در عصر انفجار اطلاعات به ساختار رانتی مربوط است که سیستم دچار نوعی فلج ذهنی شود.»


او افزود: «می‌توانند با ترجیح منافع ملی بر منافع رانت‌خوارها کشور را به سمتی بگردانند که از دل آن توسعه بیرون می‌آید. کمر اقتصاد و کمر جامعه ما را شکستند؛ چه زمانی قرار است این عزیزان به هوش بیایند؟ وقتی می‌شنویم «پیام شما را شنیدیم» امیدبخش است، ولی وقتی می‌بینیم با همان روش‌ها وعده اشتغال می‌دهند امید ما از بین می‌رود.»


مؤمنی گفت: «اگر بگوییم ماجرا فقط نقص معرفتی است، آن وقت می‌توانیم بگوییم شاید هیچ رسالتی برای نخبگان و اهل رسانه بالاتر از این نیست که منشأهای بی‌اعتنایی به عدالت را گوشزد کنند. دوره‌هایی که سختگیری علیه عدالت و آزادی بیشتر می‌شود، اثر آن بسیار بالاتر از نابرابری‌های حیطه اقتصاد است. اگر این بازنگری صورت بگیرد در درجه اول موقعیت شما از خطر دور می‌شود.»


او در پایان تاکید کرد: «من برای شما بااطمینان می‌گویم بنیان اصلی بحران‌های ما پشت‌کردن به اصول است. اگر به همان موازین برگردیم و صادقانه به آن‌ها عمل کنیم، سطح پیچیدگی بحران‌ها هنوز کمتر از سطح ذخیره دانایی کشور است. اگر به این مورد توجه کنیم می‌توانیم از این بحران‌ها عبور کنیم. مطالبه ما از دولت این است که رویکرد روزمرگی را با برنامه‌ریزی مبتنی بر مشارکت عوض کند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار