۰۱ شهريور ۱۳۹۴ ۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۶۶۹۸
20

به گزارش خبرنگار باشگاه خبری علامه طباطبایی (عطنا)، مجید تخت‌روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان صبح امروز در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران در جمع اساتید و دانشجویان حاضر در این جلسه با بیان این  که دوسال گذشته، دو سال سختی بود گفت: با حمایت‌های مقام معظم رهبری، مدیریت رییس‌جمهور و یکدستی و هماهنگی تیم مذاکره کننده و زحماتی که کشیده شد و هم‌چنین دعای مردم به‌خصوص در شبهای قدر، این نتیجه حاصل شد و امیدواریم در پایان هر چه را که خیر و صلاح مملکت است رقم بخورد.


روانچی با بیان این که نوع حضور ما در این جلسات نشات گرفته از گفتمان انقلاب اسلامی بود ، ضمن اشاره به صحبت های دکتر ظریف اظهار کرد : گفتمان انقلاب اسلامی این اجازه را به ما می داد که ما حرف خود را بدون ترس و با صراحت مطرح کنیم همان طور که در طول عمر انقلاب اسلامی نمونه های زیادی مشاهده کردیم و هیچ زمانی نگرانی از بیان گفتمان انقلابی نداشتیم.


وی تصریح کرد : در جریان این مذاکرات شش کشور قدرتمند دنیا در یک طرف و جمهوری اسلامی ایران در طرف دیگر قرار داشت و همین موضوع این ذهنیت را ایجاد می کرد که  این مذاکرات چه از نظر تعداد و قدرت اقتصادی و چه از نظر نظامی یک معادله برابر نیست، البته این موضوع مانع نمی‌شد که ما در جاهایی که لازم است نظر خود را به صراحت و با قدرت بیان نکنیم. بلکه ما بارها به صراحت و قدرت نظرات خود را مطرح کردیم به شکلی که بعضا طرف مقابل ما تعجب می‌کرد.


او در ادامه گفت: اگر چه ظاهر قضیه معادله نابرابر بود ، اما برخورد ما با طرف مقابل برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی بود . به طوری که در یکی از جلسات ، ما با استدلال و منطق نظر خود را مطرح کردیم و از حق ایران و این که ایران هیچ محدودیتی در ارتباط با برنامه موشکی خود نمی‌پذیرد صحبت کردیم ، به طوری که یکی از طرف های غربی در آن جلسه به ما گفت، گویی جایمان عوض شده است و شما طلبکار هستید. ما به آن‌ها گفتیم قطعا این گونه است؛ ما طلب‌کارهستیم. چرا که شما در برهه‌ای تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ایران تصویب کردید و اکنون می‌خواهید در برابر رفع آن‌ها از ما امتیاز بگیرید.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده افزود :با وجود اینکه ما اعلام کرده بودیم که در مذاکرات غیر از موضوع هسته‌ای با طرف مقابل در مورد موضوع دیگری مذاکره نمی‌کنیم. اما گاهی خود به خود برخی از مسائل مطرح می شد مثلا آن‌ها نظرات خود را در مورد فعالیت‌های نظامی و تسلیحاتی ایران می‌گفتند.دکتر ظریف در جلسات آخر به صراحت دیدگاه ایران را اعلام کرد و گفت که چه کسانی منطقه ما را انبار تسلیحات کردند و این که چه کشورهایی از ایجاد آشوب در منطقه ما بهره می‌برند و به دنبال بی‌ثباتی در منطقه هستند.


تخت‌روانچی با بیان این که ما تلاش می‌کردیم که مذاکرات را محدود به موضوع هسته‌ای کنیم و اجازه ندهیم که موضوعات خارجی وارد این مذاکرات شود، تصریح کرد: شاید در قضیه اوکراین این طور به نظر می آمد که ما بخواهیم از اختلاف بوجود آمده بین اعضای1+5 به نفع خودمان استفاده کنیم ولی ما گفتیم که ما نمی خواهیم با چند دستگی 1+5 مواجه شویم و فقط یکبار مذاکره می کنیم .



وی افزود : در مذاکراتی که به توافق ژنو منتهی شد شاهد بودیم که نماینده  یکی از کشورهای مذاکره کننده با بیان موضوعی تکراری باعث کندی روند مذاکرات شد ، ما هم گفتیم اجازه نمی دهیم موضوعی که در گذشته در مورد آن بحث کردیم و به نتیجه نزدیک شدیم مجددا مطرح شود .


او با بیان اینکه موضوع ارتباط با رسانه ها از حواشی مهم مذاکرات بود گفت : حضور رسانه ها در طول مذاکرات بسیار پر رنگ بود ، من همین جا از خبرنگارانی که در این دو سال در سرما و گرما اخبار مربوط به مذاکرات را مخابره می کردند تشکر میکنم.


عضو ارشد تیم مذاکره کننده در پایان گفت : ما در ماه های آخر با هدف شکستن فضا سازی رسانه ای علیه ایران جلسه ای توجیحی برای خبرنگاران خارجی به منظور بیان اهداف انقلاب اسلامی برگزار کردیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار