۱۰ دی ۱۳۹۶ ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۶۳۴۴۸
Ehya Oloum Ensani - Modiriat (64)

عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به جزئیات همایش «مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه عمومی» در اردیبهشت‌ماه سال 97، اظهار کرد: در ستاد کل نیروهای مسلح یک قرارگاهی با عنوان مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه عمومی تشکیل شد که هدف آن تلاش برای ارتقای کیفیت سربازی و رسیدن به یک دستاورد خوب است.


سید حبیب‌‎الله طباطبائیان در گفت‌‎وگو با عطنا به برگزاری همایش مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه عمومی در اردیبهشت ماه سال 97 خبر داد و گفت: در مرحله اول به معرفی این همایش و اهداف آن می‌پردازیم و اینکه دانشگاه علامه چگونه می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد.


وی محوریت برگزاری این همایش را مشکلات دوران سربازی و اینکه کیفیت لازم در خدمت وظیفه عمومی وجود ندارد، اظهار کرد: به همین علت در ستاد کل نیروهای مسلح یک قرارگاهی با عنوان مهارت آموزی کارکنان وظیفه عمومی تشکیل شد که هدف آن تلاش برای ارتقای کیفیت سربازی و رسیدن به یک دستاورد خوب است.


استاد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی هدف اصلی این قرارگاه را افزایش انگیزه و علاقه برای رفتن به سربازی، ایجاد روحیه نشاط و مهارت آموزی سربازان وظیفه نام برد و ادامه داد: این قرارگاه تلاش می‌کند که دوران خدمت سربازی خسته کننده نباشد و به نوعی جزء دوران مفید زندگی باشد و در کنار آموزش‌های نظامی و مشارکت در امنیت کشور با توجه به اوقات فراغتی که دارند مهارت‌هایی یاد بگیرند تا بتوانند از آن به خوبی استفاده کنند.


وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها، سیستم آموزشی و حتی کشور بنا به دلایل متعددی فرایند مهارت‌آموزی تضعیف شده است، تصریح کرد: مهارت‌آموزی یکی از اهداف این قرارگاه برای سربازان است و متوجه شدیم خیلی از جوانان مشاغل خوبی انتخاب نکردند که علت آن نداشتن مهارت لازم در آن رشته بود و این‌ مورد باعث شده که نرخ بیکاری دانش‌آموخته‌های‌ دانشگاهی حتی از دیپلم‌ها و زیر دیپلم‌ها‌ بیشتر باشد.


طباطبائیان به تحقیق انجام شده در دانشگاه علامه طباطبائی درباره نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: خبرهای خوبی در این حوزه نداریم و خیلی نگران شدیم البته این مشکل تنها به دانشگاه علامه ختم نمی شود و متاسفانه به طور متوسط نرخ دانش‌آموخته‌های بیکار در مقطع لیسانس نزدیک دو برابر زیر دیپلم و دیپلم است و اگر بتوانیم در دوران سربازی مهارت‌هایی به آنها آموزش دهیم‌ این کمبود و نقایص برطرف می‌شود.


وی با بیان اینکه وقتی جوان سربازی را به اتمام می‌رساند با آمادگی بهتری می‌تواند وارد بازار کار شود، افزود: باید کاری انجام دهیم که جوانان قبل و بعد از سربازی به دستاورد‌هایی برسند‌ و این کار خود می‌تواند تبلیغی برای رفتن به سربازی باشد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی هدف اصلی قرارگاه را ارتقای کیفیت وظیفه عمومی عنوان و تاکید کرد: برای انجام چنین کاری یک فرمول و یک روش خاصی وجود دارد که باید جوانان را تشویق کنیم که در ازای مهارت آموزی قبل و بعد از سزبازی یک امتیازاتی داده شود که براساس این امتیاز‌ها حین سربازی بتوانند سربازی خودشان را با کیفیت بهتری انجام دهند.


وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر‌ فردی دوره ICDL را از مراجع رسمی یاد بگیرد به ازای آن یک امتیازی داده می‌شود و البته انواع امتیازات وجود دارد و اگر شخصی بخواهد سربازی برود یکی دوست دارد زودتر اعزام شود و یکی دیرتر و یا اینکه تنها محل خدمت برایش مهم است و درجه، ارشدیت و حقوق بگیرد و این امتیاز‌ها جمع می‌شود و این فرد که 500 یا 1000 امتیاز دارد وقتی به پلیس +10 مراجعه می‌کند که دفترچه سربازی بگیرد 1000 امتیاز دارد و‌ اگر بخواهد یک روز به سربازی نرود، 5 امتیاز دارد و یا اینکه می‌گوید این امتیاز‌ها را برای سابقه‌ام حساب کنید .


طباطبائیان یادآور شد: اگر کسی مهارتی یاد بگیرد و از سن 15 سالگی آنها را جمع آوری کند تا هر وقت بخواهد به سربازی برود که یکی دوست دارد در سن 18 سالگی و یا اینکه تا سن 32 سالگی آن را عقب بیاندازد این امتیاز برایش جمع‌ و پس‌انداز می‌شود و وقتی اعزام می‌شود از این امتیاز‌ها استفاده می‌کند.


وی با بیان اینکه این قرارگاه تفاهم نامه‌هایی با وزارت علوم؛ بهداشت و کار و نهاد ریاست جمهوری و سازمانهای متعدد امضا کرده است، ادامه داد: شروع به کار قرارگاه در سال 97 است اما فعلا در حال برنامه‌ریزی و راه اندازی سامانه و معرفی آن به جامعه‌ و هماهنگی با سازمان‌های دولتی، کشوری و لشکری‌ و مردم هستیم چرا که همه آنها با سربازی ارتباط دارند.


این استاد دانشگاه هدف این همایش را معرفی، همفکری و ارائه پیشنهاد برای جذابیت هر چه بهتر سربازی و ایجاد روحیه نشاط عنوان کرد و گفت: پیشنهاد‌های خوبی که در این همایش پذیرفته می‌شوند به آنها جوایز مادی و معنوی اهدا می‌شود.


وی گفت: این همایش که فرصت مغتنمی برای تبادل نظر و گفت‌وگوی صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه، حرفه‌مندان،‌ سیاست‌گذاران، کارکنان وظیفه و سایر اقشار جامعه در حوزه خدمت وظیفه عمومی را فراهم می‌آورد در 19 اردیبهشت‌ماه‌ 1397 و با تمرکز بر مسائل، چالش‌ها و‌ راهکارهای مرتبط با مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه برگزار خواهد شد.


طباطبائیان در پایان اضافه کرد: همه دانشگاهیان و جوانان می‌توانند مخاطب ما باشند و به این خاطر دانشگاه علوم انسانی انتخاب شده که در این حوزه تخصص دارد و می‌تواند راه کارهایی را ارائه دهد.


لازم به ذکر است این همایش علمی آثار متنوعی از قبیل مقالات، پیشنهاد‌های سیاستی و قانونی، تجارب موفق و همچنین خاطرات متمرکز بر مهارت‌آموزی را شامل می‌شود که علاقه‌مندان با رجوع به آدرس اینترنتی www.Confsarbazmaher.ir می‌توانند آثار علمی خود را به همایش ارسال کنند.


همچنین مهلت ارسال مقالات تا 20 اسفندماه و فرصت ارسال سایر آثار نیز تا 30 بهمن‌ماه 96 در نظر گرفته ‌شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار