۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۶۱۰۶
jahangardi

Mr-sharifi


به گزارش حوزه علمی ـ آموزشی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا)، صدرالدین شریفی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی طی گفتگویی دلایل خود را مبنی بر ترجیح دانشگاه علامه به دانشگاه تهران و همچنین منابعی که با خواندن آنها توانست رتبه برتر کنکور ارشد را کسب نماید بیان نمود.


در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:


لطفاً خودتان را به طور کامل معرفی نمایید.
صدرالدین شریفی هستم؛ متولد۱۳۷۱، شهرستان بهشهر،استان مازندران،البته بزرگ شده شهرستان ساری هستم.


رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است؟ در چه سال و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید؟
رشته آموزش زبان انگلیسی؛ دانشگاه مازندران،البته دیپلم تجربی داشتم. معدل فارغ التحصیلی هم ۱۷٫۲۰ بود.


دلیل شما برای تغییر رشته به مدیریت جهانگردی چه بود؟
راستش بیشتر به فکر سربازی بودم تا ادامه تحصیل. ولی خانواده ادامه تحصیل در این رشته را پیشنهاد دادند. از اونجایی که بازار کار این رشته به نظرم جالب و مهیج بود و اینکه جزو رشته هایی بود که زبان انگلیسی هم برای آن ضروری است و یک نقطه مثبت به شمار میاد، تصمیم به تغییر رشته گرفتم. البته بعد از کمی تحقیق و دیدن سرفصل ها، به رشته هم واقعا علاقمند شدم.


کدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟ علت آنرا هم بیان نمایید!
دانشگاه علامه طباطبائی ـ گرایش بازاریابی،بابت گرایش که، تعداد واحد های متفاوت بین گرایش بازاریابی و برنامه ریزی خیلی کم هستند. ولی به توصیه سایرین من بازاریابی را انتخاب کردم. ولی از بابت انتخاب دانشگاه؛ دانشگاه های زیادی این رشته رو برای مقطع ارشد ارائه نمی کنند. ولی نهایتا به دو دانشگاه رسیدم: دانشگاه تهران و دانشگاه علامه. وقتی از افراد مختلف می پرسیدم، نظرشون این بود که دانشگاه تهران خب “دانشگاه تهران” هست و اسم اون به عبارتی در بین دانشگاه ها “برند ـ brand ” شده. ولی دانشگاه علامه مزایا بیشتری داشت که مهمترین آنها بدین ترتیب بود:


اول اینکه این دانشگاه گروه گردشگردی دارد درحالیکه گروهی به این نام در دانشگاه تهران دیده نمی شود. در کل هم این رشته را دانشگاه علامه به ایران آورد و سابقه و تجربه بیشتری در این رشته دارد. ارائه مقطع کارشناسی و دکتری در این رشته از دیگر دلایل انتخاب دانشگاه علامه بود. همچنین با توجه به دلایل فوق ، می شد حدس زد که این دانشگاه باید منابع کتابخانه ای و پایان نامه غنی تری هم برای این رشته داشته باشد.


برای اولین بار بود که در کنکور ارشد شرکت کردید؟
خیر. ترم ۷ کارشناسی که بودم در همان رشته ی آموزش زبان انگلیسی شرکت کردم. ولی چون اصلا نخوانده بودم ، قبول هم نشدم.


علت ادامه تحصیل شما؟
بخشی از آن مربوط به همان پیشنهاد خانواده بود. ولی در کل درس خواندن را دوست دارم و اینکه معتقدم شاید در زمان فعلی مدرک تاثیر خاصی برای اشتغال نداشته باشد اما تحصیل باعث باز شدن پنجره های جدیدی از ایده، تفکرات و افراد به زندگی انسان می شود که واقعا می توانند مفید باشند.


در زمان مطالعه برای کنکور شاغل بودید یا دانشجو؟
کار تمام وقت داشتم، اما وقتی جدی تصمیم به مطالعه گرفتم، کار رو ترک کردم. ولی پاره وقت به تحصیل انگلیسی در آموزشگاه ها مشغول بودم.


از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید، برنامه درسی شما در این ایام چگونه بود و به طور میانگین روزانه چند ساعت مطالعه می کردید؟
از هفته دوم آذر شروع کردم. برنامه خاصی نداشتم، فقط اینکه سعی می کردم در روز بخش هایی از ۳ کتاب رو بخونم و خودم را محدود به یک کتاب نمی کردم. گفتن میانگین ساعت کمی سخته، چون به ساعت نمی‌خوندم و سعی می کردم در روز حجم مشخصی را تمام کنم. اما حدوداً شاید بشود گفت روزی ۴-۵ ساعت مفید میخواندم.


آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟
در هیچ کلاس و یا آزمونی شرکت نکردم.


نظرت در خصوص تغییر ضرایب در آزمون ارشد امسال چیه؟
تغییر ضرایب برای من که خیلی خوشایند نبود! چون سال های قبل زبان انگلیسی ضریب ۴ داشت ولی امسال ضریب ۳ شده بود. اما اگر منصفانه تر ببینیم، به نفع دانشجویان این رشته شد و شانس آنها بیشتر شد. اما تغییرات شدید آزمون امسال دیگه اصلا خوشایند نبودند! من چون دیر شروع به خواندن کردم، وقت زیادی هم برای تست زدن نداشتم و فقط ۲ هفته آخر تست زدم ( که البته به کسی توصیه نمی کنم چنین کاری کنه ). برای تست هم فقط کنکورهای سال های پیش رو انتخاب کردم و طبعا آشنایی زیادی با طیف سوالات نداشتم. پاسخگویی به سوالات کنکورهای سال های پیش امید بخش بودند، ولی روز کنکور وقتی سوالات رو دیدم واقعا شوکه شدم؛ بخصوص سوالات بخش بازاریابی. سال های پیش شاید تستی آدم رو گول میزد، یا جواب رو یادم نمیومد، ولی خیلی از سوالات کنکور امسال را حتی دربارشون نشنیده بودم و کاملا هیچ ایده ای از بابت اصلاحات به کار برده شده نداشتم.


برای رسیدن به رتبه ای مناسب چه‌ میزان مطالعه را به داوطلبان پیشنهاد می‌کنید؟
پیشنهاد من پیدا کردن شیوه ی خواندن مناسب برای هر فرد است. هرکس شیوه ی خودش رو برای مطالعه و یادگیری دارد. اگر مطالب درست خوانده بشوند، زمان زیادی برای مطالعه نیاز نیست.


عوامل مؤثر در موفقیت شما؟
دلیل اول که زبان انگلیسی و رشته ی دوره ی کارشناسی ام بود. ولی سطح سوالات زبان این کنکور اینقدر سخت نیست که فقط افرادی که از قبل زبان خوانده باشند بتوانند درصد های بالایی بزنند. با کمی تلاش بیشتر هرکس می تواند درصد بالایی از سوالات رو پاسخ بده. جدا از مسئله ی زبان، به نظرم نداشتن استرس هم واقعا کمک بزرگی بود. چون نه خودم و نه خانواده، با توجه به تغییر رشته و مدت زمان باقی مانده برای مطالعه انتظار خاصی نداشتیم. دلیل سوم هم اینکه عادت شخصی دارم یا کاری رو شروع نکنم یا اگر شروع کردم خوب انجامش بدهم و واقعاً هم تلاش می کنم.


درصورتی‌که در کنکور قبول نمی‌شدید چه برنامه‌ای برای سال آینده خود داشتید؟
خدمت مقدس سربازی …!


کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس کدام ها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟
برای درس زبان انگلیسی فقط کتاب “واژگان تخصصی فراغت، گردشگری و هتلداری” راخواندم. نشر ترمه، نوشته آقایان دکتر میرزایی و ضیائی. ولی لغات تخصصی چندانی در آزمون کنکور استفاده نشده بود و اکثراً لغات عمومی بودند که برای آنها کتاب ۵۰۴ واژه تخصصی انگلیسی رو توصیه می کنم. برای گرامر هم کتاب زیاد است که هرکس با توجه به سطح فعلی خود میتواند انتخاب کند.


بخش برنامه ریزی توسعه و شناخت صنعت گردشگری، کتاب “برنامه ریزی گردشگری” آقای ضرغام. کتاب “گردشگری، اثرات، برنامه ریزی و مدیریت” دکتر میرزائی و خانم ترابیان. کتاب “جغرافیای گردشگری” دکتر ضیائی و کتاب “مدیریت گردشگری” نوشته ی داس ویل، ترجمه آقایان اعرابی و پارساییان که البته در مورد این کتاب آخر، فقط خواندن چند فصل ابتدایی آن به نظرم کفایت می کند. در کل در این بخش، همپوشانی مطالب منابع مختلف زیاد هستند.
برای اقتصاد، کتاب های “اقتصاد خرد” ترجمه کمیجانی و کتاب ” اقتصاد کلان” آقای طبیبیان را خواندم. همچنین کتاب “اقتصاد گردشگری” دکتر فرزین. البته ترتیب مطالعه ی این ۳ کتاب باید همینطور که نوشتم باشد.


منابع سوالات مدیریت و بازاریابی هم از قرار معلوم امسال دستخوش تغییر زیادی شده بودن ولی خب من این کتاب ها را خوانده بودم: جلد اول از سه جلدی رفتار سازمانی رابینز , “مدیریت عمومی” از الوانی که خیلی به نظرم مفید و مهم بود. همچنین کتاب “مدیریت بازاریابی ” نوشته آقایان ونوس، ابراهیمی و روستا که معروف به “سه استاد” شده است که این کتاب ها هم به نظرم منبع اصلی سوالات این بخش هستند. البته کتاب بازاریابی کاتلر هم خیلی جامع و مفیدهست ولی من وقت نکردم که بخوانم.
برای بخش روش های کمی و علوم اجتماعی هم چیزی نخواندم اصلا!
برای جغرافیا، تاریخ و نقشه خوانی هم منابع متمرکز کم هستند. من “جغرافیا گردشگری” دکتر ضیائی رو خواندم که واقعا ضروری هم هست و کتاب “مبانی نقشه خوانی” آقای یمانی که هر سال ۲-۳ سوال حتما ازش میاد. برای بخش تاریخ، منبع خاصی نیست و باید به جزوه های مختلف اکتفا کرد، یا اینکه جمع زیادی از کتب مختلف را خواند.


پیشنهاد شما در رابطه با ترتیب پاسخگویی به سوالات چیست؟
ترتیب خود دفترچه مناسب است اما به زمان خیلی دقت کنید شاید سرعت من کم بود، ولی معتقدم با توجه به این مقدار زمان، امکان پاسخگویی به تمام سوالات وجود ندارد.


به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟
جدا از مسئله ای که در پاسخ به سوالات قبلی گفتم؛ این را هم اضافه کنم که زمان مطالعه مورد علاقه و مفید را باید پیدا کرد. حدود ۳ هفته بخاطر اینکه صبح ها منزل شلوغ تر بود و مطالعه سخت می شد، شب ها بیدار بودم و روز کامل میخوابیدم و مطالعه ی این ۳ هفته واقعا هم مفید بود.


و صحبت پایانی؟
برای تمام متقاضیان سال های بعد آرزوی موفقیت می کنم. بابت انتخاب بنده برای مصاحبه هم ممنونم، امیدوارم مطالبی که عرض کردم مفید واقع بشوند.


منبع: 1125

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار