۰۲ دی ۱۳۹۶ ۰۰:۳۷
کد خبر: ۱۶۰۸۱۴
Eftetahieh-Markaz-Amoozesh-Zaban-Farsi (9)

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در زمینه جذب دانشجویان خارجی حرکت‌های خوبی در دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است، اظهار کرد: هم در زمینه جذب دانشجویان خارجی و هم آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان به این دانشگاه خیلی امیدوار هستیم.


به گزارش عطنا، مجتبی صدیقی سه‌شنبه 28 آذرماه در مراسم افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: هم در زمینه جذب دانشجویان غیرایرانی و هم آموزش زبان فارسی به دانشگاه علامه طباطبائی خیلی امیدوار هستیم.


وی بیان کرد: طبق برآوردها ظرفیت دانشجویان خارجی ما بر اساس برنامه ششم توسعه به 75 هزار نفر خواهد رسید، البته تحقق این میزان اگرچه کار سختی است ولی به نظرم شدنی است.


 صدیقی تصریح کرد: امیدوارم با برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط آقای عبدالحمید علیزاده، سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، جذب این تعداد دانشجویان خارجی با همکاری دانشگاه‌ها فراهم شود.


وی با اشاره به اینکه امید ما در زمینه جذب دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های برتر و اصلی کشور است، گفت: این دانشگاه‌های برتر، مراکز اصلی ما در جذب دانشجویان خارجی است، البته چه بخواهیم و چه نخواهیم دانشجویی که از خارج کشور وارد ایران می‌شود حتی از کشورها اطراف ما، حاضر نمی‌شوند هر دانشگاهی را برای تحصیل قبول کند.


رئیس سازمان امور دانشجویان تأکید کرد: در زمینه جذب دانشجویان خارجی خوشبختانه حرکت‌های خوبی در دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. ضمن‌آنکه به‌زودی طی جلسه‌ای با رؤسای دانشگاه‌های هدف تکلیف متاقبل آنها و وزرات علوم برای جذب دانشجویان خارجی مشخص می‌‌شود.


وی با بیان اینکه در این جلسه میزان سهمه دانشگاه‌های هدف در زمینه جذب دانشجویان خارجی مشخص خواهد شد، گفت: ما نیز در چارچوب امکانات خود کمک‌هایی به‌ویژه در زمینه نرم‌افزاری در این حوزه انجام می‌دهیم.


صدیقی با بیان اینکه از گذشته با آقای صحرایی، معاون سابق دانشجویی و رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان آشنایی دارد، گفت: بالاخره ایشان در دوره‌ای در وزارتخانه به‌خصوص در زمینه زبان فارسی با ما همکاری داشتند که امیدواریم با راه‌اندزای این مرکز میزان همکاری‌های ما بیشتر شود.



وی اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌های کشور به ما اصرار می‌کنند که مرکز آموزش زبان فارسی راه‌اندازی کنند ولی خدا وکیلی شرایط و امکانات را ندارد و برخی‌ را که ما قبول کردیم نیز چون مشتری ندارد، موفق نبوده‌اند.


معاون دانشجویی وزیر علوم خاطرنشان کرد: مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند در کنار دانشگاه قزوین و مرکز دهخدا به عنوان مرکز اصلی در زمینه آموزش زبان فارسی مطرح شود.


وی با بیان اینکه مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی باید طوری عمل کند که ما بتوانیم در زمینه زبان فارسی روی آن حساب باز کنیم، گفت: باید روند جذب دانشجو به این مرکز سریع‌تر و جدی‌تر دنبال شود. ضمن آنکه دانشجویان خارجی به‌خصوص دختران که برای آموزش زبان فارسی به ایران می‌آیند از بدو ورود تا زمان خروج برنامه‌ریزی می‌خواهد، البته در این زمینه مشکلاتی هم وجود دارد که خریدن سیم کارت و تأمین ارز از جمله آنها است.


صدیقی با اشاره به اینکه می‌توانیم برخی از این مشکلات را با همکاری متقابل برطرف کنیم، افزود: اگرچه در کشور ما انتقال ارز خیلی راحت صورت نمی‌گیرد ولی اگر این یک مورد را کنار بگذاریم، بخشی از زیرساخت‌ها و امکانات دست خودمان است که می‌توانیم آنها را تأمین کنیم.


رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: ما به مجموعه دانشگاه علامه طباطبائی خیلی امیدوار هستیم و به سهم خودمان نیز بخشی از زیرساخت‌ها را برای مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان فراهم می‌کنیم و این مرکز هم می‌تواند بخشی از دانشجویان خارجی را به صورت بورسیه و بخشی را به صورت آزاد پذیرش کند.



علیزاده: دانشگاه علامه طباطبائی تخصصی‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در کشور است



 در ادامه این مراسم عبدالحمید علیزاده، سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم نیز گفت: افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی را تبریک می‌گویم ولی به عنوان یک عضو هیئت علمی اعتقاد دارم این کار دیرهنگام صورت گرفت.


وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی تخصصی‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در کشور است، افزود: با راه‌اندازی این مرکز از این زمان به بعد حساب ویژه‌ای روی دانشگاه علامه طباطبائی باز می‌کنیم.


علیزاده تصریح کرد: به دلیل پراکندگی منابع و محتوا در زمینه آموزش زبان فارسی در بدو ورود و حین آموزش فارسی‌آموز خارجی، باید استاندارد‌سازی صورت بگیرد و هنگام خروج فارسی‌آموز از کشور هم باید به این مهم توجه کنیم چون به نوعی معرف آموزش ما در خارج از کشور است.


وی با اشاره به اینکه حرکتی را در زمینه ارزیابی پیش از ورود و پس از خروج فارسی‌آموز از مراکز آموزش زبان فارسی طراحی کرده‌ایم، گفت: این طرح با همکاری سازمان امور دانشجویان، سازمان سنجش و آموزش کشور و دفتر همکاری‌های بین‌الملل وزارتخانه با عنوان (سامفا) طراحی شده است که در واقع فارسی‌آموز خارجی وقتی در مراکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان کشور آموزش می‌بیند، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.


علیزاده افزود: بر اساس این طرح توانایی‌های چهارگانه فارسی‌آموز خارجی در مراکز مورد نظر ما مورد ارزیابی قرار گرفته و باید یادگیری او به اثبات برسد.


وی با بیان اینکه هنوز چیزی به نام استاندارد‌سازی منابع و محتوا در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: در یک سفر خارج از کشور منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را از مراکز آموزشی تحویل گرفتیم و با خود به وین بردیم که اکثر آنها همین کتاب‌هایی است که در مراکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی به نمایش گذاشته شده است و به شدت مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت و حتی هر چند‌باری که کتاب ایران‌شناسی تألیف دکتر صحرایی را که برای معرفی در چشم ویترین غرفه گذاشته بودم را نیز خریداری می‌کردند.


وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در نشست‌های تخصصی به‌تدریج متولی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان مشخص شود، ولی با توجه به تخصصی که دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز آموزش زبان به غیرفارسی زبانان آن دارد، آماده وظیفه‌سپاری و مأموریت سپاری در این زمینه هستیم و هم خوشحال می‌شویم و هم استقبال می‌کنیم که مرکز مربوط به دانشگاه علامه آن مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد.


سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با بیان اینکه با توجه به پتانسل و نیروی انسانی که دانشگاه علامه طباطبائی دارد باید به استاندارد‌سازی منابع و محتوا در زمینه آموزش زبان فارسی توجه کند، گفت: تمام مراکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان باید در انتهای دوره خود، زبان‌آموز را به سمت شرکت در دروه سامفا ترغیب و تشویق کنند.


وی با اشاره به اینکه در این جلسه چیزی که یاد گرفتم برنامه‌ریزی در زمینه برطرف کردن مشکل اختصاص سیم کارت برای فارسی‌آموزان و دانشجویان خارجی در بدو ورود به ایران است، گفت: همچنین به مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی نیز کمک مالی و فرهنگی می‌کنیم.


علیزاده اظهار امیدواری کرد این مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان منشاء خیر و برکت برای دانشگاه علامه طباطبائی باشد.



سلیمی: رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی مختص دانشگاه علامه طباطبائی است



حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این مراسم ضمن تشکر از آقای صدیقی، معاون وزیر علوم و همکارانشان برای افتتاح پروژه‌های دانشگاه، گفت: افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه علامه طباطبائی اتفاق مبارکی است.


وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی در کشور است که رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در آن وجود دارد و به‌نوعی مختص این دانشگاه است و دانشجویان در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی در این رشته تحصیل می‌کنند.


سلیمی تصریح کرد: استادان و همکاران ما در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را تأسیس کردند و از همه برای راه‌اندازی مرکز آموزشی آن والاتر بودند ولی این کار اندکی دیر انجام شد.


فعالیت‌های مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه در زمینه کتاب‌های آموزش زبان فارسی



امیر زندمقدم، رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی نیز گفت: این دانشگاه سه مجموعه کتاب در خصوص آموزش زبان فارسی در دست تهیه و انتشار دارد که یکی از مجموعه‌های آن مشترک با سازمان‌های دیگر به‌خصوص بنیاد سعدی است.


وی با بیان اینکه تاکنون چهار کتاب از مجموعه اول منتشر شده است، افزود: این کتاب‌ها شامل کاربردی واژه 1 و 2، گام اول و استاندارد مرجع است.


زندمقدم با اشاره به اینکه یک مجموعه 10 جلدی دیگر نیز در همین زمینه که اولین کتاب آن سلام فارسی است زیر چاپ رفته و تا دو هفته آینده منتشر می‌شود، اظهار کرد: نمونه صربستانی این کتاب چند هفته قبل در دانشگاه بلگراد رونمایی شد که مؤلف آن نیز عضو هئیت علمی دانشگاه بلگراد و قبلاً دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی بوده است.


وی اضافه کرد: مجموعه منابع تخصصی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان که در واقع مخصوص دانشجویان کارشناسی‌ارشد این رشته برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان تحت عنوان مدرس و معلم نیز در تهیه است.


رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: این مجموعه 10 جلدی برای دانشجویانی که می‌خواهند به عنوان مدرس در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان فعالیت کنند طراحی شده است که مثلاً در زمینه ارزشیابی و آزمون‌سازی زبان، اصول و نظریه های فراگیری زبان دوم و مواردی از این قبیل که منبع خاصی در این زمینه به فارسی نداریم، بسیار مفید بوده و تاکنون چهار جلد آن نهایی شده است.


زند‌مقدم ضمن تشکر از دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و شورای انتشارات آن به‌خصوص آقایان دکتر ذکیانی و ناظمیان، گفت: کتاب گام اول در زمینه آموزش زبان فارسی که دانشگاه علامه طباطبائی تهیه کرده به 10 زبان دنیا ترجمه شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار