۲۸ آذر ۱۳۹۶ ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۶۰۱۶۰
Eftetahieh Ketabkhameh mrkazi Allameh (23)

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست شورای این دانشگاه با حضور وزیر علوم، اظهار کرد: ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با اصلاحاتی که می‌توان در طبقه‌بندی آن انجام داد، گنجایش و ظرفیت یک میلیون جلد کتاب را دارد و  امکان مطالعه کردن یک هزار دانشجو به صورت همزمان نیز در آن فراهم شده است.


به گزارش خبرنگار عطنا، حسین سلیمی، سه‌شنبه 28 آذرماه در نشست شورای اداری دانشگاه علامه طباطبائی که با حضور وزیر علوم و مسئولان، مدیران و رؤسای دانشکده‌های مختلف این دانشگاه در ساختمان تازه تأسیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد، گفت: ساختمان این کتابخانه با بودجه اختصاصی دانشگاه ساخته شده است و توسط خیرین به خصوص کاظم قلم‌چی، بنیان‌گذار کانون فرهنگی آموزش (بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی) تجهیز شده است.


وی با بیان اینکه از همه افرادی که در تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌هایی دانشگاه علامه طباطبائی تلاش و زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم، افزود: دانشگاه علامه در چهار سال گذشته حرکتی را به سمت ساخت و توسعه دانشگاه در حوزه‌های مختلف آغاز کرده است.


سلیمی گفت: در حوزه‌های عمرانی طی چهار سال و 6 ماه گذشته به‌رغم شرایط و فشار مالی بیش از 50 هزار متر مربع ساختمان آموزشی، پژوهشی و رفاهی احداث و راه‌اندازی شده است.


وی با بیان اینکه هزینه بسیاری از این پروژه‌ها از طریق سرمایه‌های دانشگاه و کمک خیرین و سازمان‌های دیگری همانند شهرداری تهران تأمین شده است، تصریح کرد: سه ساختمان دانشکده جدید، چهار ساختمان خوابگاهی جدید، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مجتمع فرهنگی و مذهبی امام علی(ع) که مسجد در آن قرار دارد و درمانگاه و مرکز بهداشت از جمله این پروژه‌ها است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: احداث ساختمان‌های معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی و اجتماعی و ایجاد فضاهای ورزشی و آموزشی از دیگر فعالیت‌هایی است که در جامعه دانشگاهی علامه طباطبائی ایجاد شده است.



دانشگاه در زمینه آموزشی دچار تحول اساسی شده است



وی با بیان اینکه دانشگاه از نظر آموزشی به‌خصوص در زمینه نسبت استاد به دانشجو دچار تحول اساسی شده است، گفت: در این زمینه حرکتی جهشی و رو به جلو داشتیم که اگر امروزه نسبت استاد به دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی از کل دانشجویان را محاسبه کنیم، از یک به 44 به یک به 28 کاهش پیدا کرده است.


سلیمی با اشاره به اینکه فرآینده‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه سرعت رو به رشدی داشته است، گفت: در حوزه بین‌المللی نیز دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی عملکرد بسیار خوب و درخشانی داشته است که به دلیل کمبود وقت، گزارش آن را در فرصت دیگری خدمت وزیر علوم ارائه می‌کنم.


وی اضافه کرد: آنچه که امروز در ضلع بیرونی دانشگاه علامه طباطبائی توسط وزیر علوم افتتاح شد، درمانگاه و مرکز بهداشت دانشگاه بود که به‌واقع یک بیمارستان کوچک است که خدمات پزشکی و بهداشتی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.


سلیمی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل چنین مرکزی را در دانشگاه علامه طباطبائی نداشتیم، گفت: استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه می‌توانند از خدمات پزشکی آن استفاده کنند.


وی افزود: در حالی که دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه تخصصی حوزه علوم انسانی محسوب می‌شود ولی چیزی به نام کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد نداشت و در گذشته ساختمان کتابخانه در دانشکده‌ای در چهار راه لشکر قرار داشت که منابع آن نیز کهنه بود و دانشکده‌های دیگر دسترسی کمتری به آن داشتند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی دانشگاه را در وهله اول از یک دانشکده در سطح شهر به پردیس مرکزی دانشگاه و به دانشکده علوم ارتباطات منتقل کردیم، گفت: سپس این ساختمان جدید که 6 هزار و 800 متر زیربنا دارد، احداث که امروز به دست وزیر علوم اقتتاح شد.



ویژگی‌های ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی



وی یادآور شد: ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با اصلاحاتی که می‌توان در طبقه‌بندی آن انجام داد، گنجایش و ظرفیت یک میلیون جلد کتاب را دارد. ضمن‌آنکه مرکز ارائه خدمات دیجیتال این کتابخانه در حال حاضر به غیر از پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و منابع داخلی دانشگاه و همینطور کتابخانه‌های دانشکده‌ها، دارای 300 هزار منبع خارجی با قابلیت دسترسی برای استادان و دانشجویان است.


سلیمی با بیان اینکه این سامانه به صورت دیجیتال توسط همکاران کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی شده است، گفت: در کتابخانه مرکزی دانشگاه امکان مطالعه کردن یک هزار دانشجو به صورت همزمان فراهم شده است و می‌توانند از خدمات پژوهشی این کتابخانه نیز استفاده کنند.


وی اظهار امیدواری کرد، کتابداران در این مرکز به عنوان دستیار پژوهشی و نه صرفاً کتابدار، عمل کرده و دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد را در فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود یاری کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه سعی کردیم که ساختمان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با معماری سبز سازگار باشد، گفت: در سقف این ساختمان از چمن طبیعی استفاده شده است و 80 درصد نور مورد استفاده نیز در قمست‌های مختلف آن طبیعی است.


وی با اشاره به اینکه در این ساختمان سیستم یکپارچه حرارت مرکزی برای اطفای حریق و ایمنی مورد استفاده قرار گرفته است، بیان کرد: این سیستم حرارت مرکزی به‌صورت ویژه با کمترین زمان ممکن می‌تواند به قسمت‌های جداگانه سرویس دهد.


سلیمی با اشاره به اینکه مصرف بهینه انرژی در طراحی ساختمان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی به‌صورت مخصوص مدنظر قرار گرفته است، گفت: در طراحی ساختمان این مرکز، شرکت مهندسی مشاور شمسه و در ساخت آن نیز شرکت ساتراپ به عنوان پیمانکار همکاری داشتند که به‌رغم محدودیت‌های مالی که وجود داشت تقریباً پروژه را در زمان معین به اتمام رساندند.


وی افزود: ساختمان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی در زمان معاونت عمرانی سابق دانشگاه، دکتر غلامعلی کارگر که رئیس فعلی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی هستند و در جمع ما حضور دارند، شروع شد و بخش عمده‌ای از آن نیز در دوران محمدرضا ویژه، معاون فعلی توسعه و مدیریت منابع تکمیل و امروز به بهره‌برداری رسید.


سلیمی خاطرنشان کرد: در این مراسم باید تشکری ویژه از مهندس صدری، مدیریت فنی و عمرانی دانشگاه علامه طباطبائی داشته باشم که در طراحی، نظارت و استاندارسازی این مجموعه کمک کردند و انشاء‌الله این کتابخانه منشاء خیر برای استادان، دانشجویان و محققان دانشگاه باشد.


وی با بیان اینکه طرح دیگری که در این نشست قصد رونمایی از آن را داریم طرح آموزشی و مهارتی در دانشگاه علامه طباطبائی است، گفت: این طرح مبتنی بر رصد بازار کار و برای افزایش مهارت‌های دانشجویان طراحی شده است.


سلیمی خاطرنشان کرد: ما پژوهشی درباره 30 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی در ادوار مختلف انجام دادیم و با مشکلی مواجه شدیم که به ما نشان می‌داد متأسفانه 50 درصد از این افراد چندان در پیدا کردن شغل در بازار کار موفق نبوده‌اند، ضمن‌آنکه بسیاری از دانشجویان ما دغدغه این را دارند که پس از فارغ‌التحصیلی باید چه شغلی داشته باشند؟ یا اینکه رشته تحصیلی آنها چه مشکلی از جامعه را برطرف می‌کند.


وی با بیان اینکه به همین دلیل از دو سال قبل به فکر طرحی بودیم تا این مشکل دانشجویان برطرف شود، گفت: در این طرح که ابتدا «علامه پلاس» نامیده می‌شد، دانشجویان ورودی به دانشگاه علامه طباطبائی به جزء آموزش‌های رسمی، یک دوره مهارتی در ارتباط با رشته و برای مفید بودن در بازار کار را نیز سپری می‌کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع تصریح کرد: بر اساس شرایطی که دانشگاه برای دانشجویان فراهم می‌کند، ضمن آموزش مهارت خاص و مرتبط با رشته به بازار کار نیز معرفی می‌شوند.




در حالی که دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه تخصصی حوزه علوم انسانی محسوب می‌شود ولی چیزی به نام کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد نداشت و در گذشته ساختمان کتابخانه در دانشکده‌ای در چهار راه لشکر قرار داشت که منابع آن نیز کهنه بود و دانشکده‌های دیگر دسترسی کمتری به آن داشتند.



وی با بیان اینکه این طرح ابتدا طی دو دوره به صورت آزمایشی در دانشگاه علامه طباطبائی اجرا شد، گفت: در دوره اول آن موفقیت بیشتری کسب شد و حدود سه هزار نفر از دانشجویان آموزش مهارتی را یاد گرفتند.


سلیمی افزود: هم‌اکنون یکی از برنامه‌های الزامی دانشگاه علامه طباطبائی که از سال آینده در دفترچه‌های کنکور بیان می‌شود همین طرح است و هر دانشجویی که به این دانشگاه وارد می‌شود، دوره‌های مهارتی را نیز آموزش می‌بیند.


وی با بیان اینکه این طرح مهارت آموزشی را مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اجرا می‌‌کند، گفت: همچنین برخی از شرکت‌های خصوصی که تخصص این کار را دارند، بازار کار را رصد کرده تا ضمن شناسایی شغل‌های مرتبط با علوم انسانی و اجتماعی آنها را به دانشگاه معرفی کنند.


سلیمی درباره همین موضوع خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی این شغل‌ها در بازار، مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی که یکی از تخصص‌های آن مشاوره شغلی هست، دانشجویان را مورد مشاوره شغلی قرار داده و سپس و بر اساس استعداد، توانایی و شخصیت‌شان شغلی که با آنها سازگار است را برایشان انتخاب می‌کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه بعد از شناسایی شغل سازگار با روحیه و شخصیت دانشجویان توسط مشاوره دانشگاه طی فرآیندی دوره‌های مهارتی آغاز می‌شود، بیان کرد: گذارندن یک دوره مهارتی برای هر دانشجو در دانشگاه ما رایگان است ولی اگر دانشجویی بخواهد دوره‌های بیشتری طی کند، طبیعتاً بخشی از هزینه را باید خود دانشجو پرداخت کند.


سلیمی تأکید کرد: این دوره‌های مهارتی توسط گروه‌های آموزشی هر دانشکده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، ضمن‌آنکه سامانه‌ای نرم‌افزاری نیز برای ثبت‌نام و ورود و خروج آنها طراحی شده است.


گفتنی است در این نشست  نادر نعمت الهی، معاون آموزشی دانشگاه و سعید پورروستایی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات توضیحاتی درمورد طرح مهارت آموزشی ارائه کردند.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار