۱۱ آبان ۱۳۹۶ ۲۰:۵۴
کد خبر: ۱۴۹۰۱۴
ghorfe allame namayeshgah matbooat 23 (16)

کارشناس مسئول نشریات علمی دانشگاه علامه طباطبائی یکی از مشکلات چاپ نشریات علمی دانشگاه را دریافت مجوز از وزارت ارشاد عنوان کرد و گفت: نشریات ما علمی هستند و در دانشگاه چاپ می‌شوند ولی زمانی که می‌خواهیم مجوز بگیریم باید از وزارت ارشاد مجوز بگیریم که متاسفانه وزارت ارشاد نشریات علمی دانشگاه‌ها را با نشریات عمومی یکسان می‌بیند.


مهدی سمیعی، کارشناس مسئول نشریات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در مورد غرفه نشریات علمی‌تخصصی دانشگاه به خبرنگار عطنا گفت: امسال نسبت به سال گذشته حدود 5 عنوان نشریه جدید شامل: نشریه «پژوهش‌های بیمه‌ای»، سه نشریه در روان‌شناسی که نشریه «فناوری آموزش»، نشریه «پژوهش‌های کیفی در برنامه‌های درسی» و «مطالعات پیش‌دبستان و دبستانی» هستند، منتشر کرده‌ایم.



سمیعی هدف از حضور در نمایشگاه مطبوعات را معرفی نشریات و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه مطبوعات، بحث تجارت و فروش مطرح نیست و بیشتر فرصتی برای کتابخانه‌ها و مراکز علمی است که برای اشتراک نشریات تخصصی دانشگاه ثبت نام کنند.


وی با اشاره به اینکه همه نشریات دانشگاه به صورت الکترونیکی نیز در سایت «سامانه مدیریت نشریات علمی» منتشر می‌شوند، گفت: در حال حاضر انتشار نسخه چاپی مجلات را به 100 نسخه رسانده‌ایم در حالی که بعضی از مقالات نزدیک به 700 هزار بار از سایت «سامانه مدیریت نشریات علمی» دانلود شده است که این نشان می‌دهد ما داریم به سمت استفاده الکترونیکی می‌رویم.


این کارشناس ادبیات از استقبال خوب بازدیدکنندگان از غرفه نشریات علمی دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ما تخصصی هستیم استقبال خیلی خوب بوده، خیلی‌ها اشتراکشان را تمدید کرده‌اند، خیلی‌ها خرید کرده‌اند چون ترجیح  می‌دهند مجلات را به صورت فیزیکی داشته باشند و خیلی‌ها هنگام بازدید با ارائه توضیحات ما برای دانلود مقالات به سایت «سامانه مدیریت نشریات علمی» مراجعه کرده‌اند.


سمیعی در مورد درجه نشریات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: 41 عنوان نشریه علمی داریم که از این 41 عنوان، 26 عنوان علمی‌پژوهشی، 12 عنوان در حال اخذ درجه علمی‌پژوهشی و دو عنوان علمی‌ترویجی است که مقالات آن دو عنوان نشریه علمی‌ترویجی نیز در سطح علمی‌پژوهشی هستند.



مسئول «سامانه مدیریت نشریات علمی» دانشگاه علامه طباطبائی حضور نشریات علمی دیگر دانشگاه‌ها در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات کشور را کمرنگ ارزیابی کرد و افزود: سال قبل همراه با دکتر امیر زندمقدم، مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی به سیدعلاءالدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم نمایشگاه نشریات تخصصی برگزار شود.


وی تصریح کرد: چون نشریات این نمایشگاه بیشتر عمومی‌اند و ما نمایشگاه تخصصی نداریم به ناچار در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم ولی اگر نمایشگاه تخصصی باشد همه دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند، شاید بتوانیم بگوییم دانشگاه علامه تنها دانشگاهی است که نشریاتش را در این سطح و همه‌شان را شرکت داده است.


سمیعی یکی از دلایل دیگر لزوم برگزاری نمایشگاه تخصصی نشریات علمی و دانشگاهی را نیاز متخصصان و افراد علمی دانست و گفت: اینجا بیشتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها مورد نظر هستند و بهترین غرفه‌ها را هم به آنها داده‌اند که استفاده کنند؛ به آن صورت اینجا نشریات تخصصی مطرح نشده است.


کارشناس نشریات علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: ما به وزارت ارشاد نیز پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تخصصی را دادیم اما نشد و علت آن این بود که گفتند ممکن است به صورت پر شور از آن استقبال نشود و برگزاری نمایشگاه نشریات علمی‌دانشگاهی هزینه‌بر است.


وی در ادامه گفت: بنابراین ما پیشنهاد می‌دهیم بخشی از نمایشگاه به نشریات علمی اختصاص داده شود تا همه غرفه‌های تخصصی یک جا باشند تا هم ارزیابی کیفیت آنها راحت‌تر باشد، هم اگر اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شود همه متخصصین به خاطر اینکه در نمایشگاه غرفه‌های تخصصی وجود دارد می‌توانند بیایند الان نمی‌توانند، الان تنها چیزی که در ذهن آنهاست، این است که نمایشگاه مطبوعات است و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شرکت کرده‌اند.



سمیعی در مورد مهجور ماندن نشریات علمی در نمایشگاه مطبوعات افزود: اینجا اگر دقت کنید آمدن یک شخصیت سیاسی خیلی مهم است، همه جمع می‌شوند تا از آنها خبر تهیه کنندو مطبوعات برای رونق غرفه‌هایشان، کار ویترینی و نمایشی انجام می‌دهند، نشریات ورزشی از ورزشکاران دعوت می‌کنند و به همین صورت دیگر نشریات نیز به کارهایی از این دست می‌پردازند.


برگزاری نشست‌ تخصصی در غرفه‌ نشریات علمی دیگر پیشنهاد مسئول نشریات علمی دانشگاه علامه طباطبائی بود، وی در این مورد گفت: دانشگاه‌ها جدا از مشکلات علمی و مالی مشکلات اداری نیز دارند که معمولا از طرف هیچ ارگانی هم حمایت نمی‌شوند مگر اینکه دانشگاه با بودجه عمومی خودش این مسائل را تامین بکند، بنابراین به نظر من خوب است که یک سری نشست‌ها برگزار شود و از متخصصین دعوت کنند که به مشکلات موجود بپردازند.


مهدی سمیعی یکی از مشکلات انتشار نشریات علمی دانشگاه را دریافت مجوز از وزارت ارشاد عنوان کرد و درباره این موضوع گفت: نشریات ما علمی هستند و در دانشگاه چاپ می‌شوند، هر مقاله بعد از داوری 3 متخصص در نشریه آورده می‌شود ولی ما وقتی می‌خواهیم مجوز بگیریم باید از وزارت ارشاد مجوز بگیریم، و متاسفانه وزارت ارشاد ما را با نشریات عمومی یکسان می‌بیند.


وی یکی از آسیب‌های زیر نظر وزارت ارشاد بودن نشریات علمی دانشگاه‌ها را عقب افتادن روند دریافت مجوز عنوان کرد و گفت: زمانی که ما از وزارت ارشاد تقاضای مجوز انتشار می‌کنیم گاهی اوقات حدود یک‌سال طول می‌کشد به ما مجوز بدهند، در حالی که کارهای بعدی ما با وزارت علوم است، درخواستمان این است که وزارت ارشاد به وزارت علوم اجازه بدهد که ما مجوزمان را از وزارت علوم بگیریم.


سرپرست نشریات علمی دانشگاه علامه طباطبائی هماهنگی سخت بین دو وزارتخانه را از دیگر مشکلات دانست و گفت: ما مجوز نشریه را می‌گیریم و چند شماره منتشر می‌کنیم سپس زمانی که برای دریافت مجوز درجه علمی‌پژوهشی اقدام می‌کنیم می‌گویند عنوانی که دادید اصلا تخصصی نیست و باید به لایه سوم برود که دوباره باید یک هماهنگی بین این وزارتخانه با آن وزارتخانه صورت گیرد تا یک عنوان عوض شود.


وی در پایان تصریح کرد: لایه اول به معنای عمومی بودن است مانند عنوان «علوم انسانی»، لایه دوم یعنی تخصصی‌ شدن، مثلا «حقوق»، در لایه سوم عنوان و محتوا کاملا تخصصی می‌شود مثلا «حقوق بین‌الملل» که ما سعی می‌کنیم از ابتدا، تقاضای نشریه تخصصی دهیم و نشریه را به صورت تخصصی آغاز کنیم.


گفتنی است «سامانه مدیریت نشریات علمی» دانشگاه علامه طباطبائی به نشانی http://journals.atu.ac.ir/ است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این تارنما تمام عناوین نشریات علمی دانشگاه علامه طباطبائی را مشاهده و از مقالات آن استفاده کنند.


تصاویر غرفه انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات:

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار