۰۹ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۴۸۲۰۵
monazere daneshjooyi eftetahie (18)

ششمین دوره‌ مسابقه «مناظرات دانشجویی» منطقه‌ای ایران با حضور برگزیدگان استان‌های تهران، قم، قزوین، خراسان شمالی، البرز، گیلان و مازندران  در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی آغاز شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، در روز اول این برنامه که از 8 الی 10 آبان ماه برگزار می‌شود، حسین سلیمی‌بجستانی؛ معاون دانشجویی، مهری‌سادات موسوی، معاون پژوهشی و جهاد دانشگاهی، دکتر عسگری‌مقدم، عضو جهاد دانشگاهی و پژوهشکده علوم انسانی، علی قلی‌زاده، عضو هئیت‌علمی دانشگاه خواجه‌نصیر، دکتر مومنی، مدیر برنامه و ارزیابی طرح‌های فرهنگی، رضا ملوندی، معاون فرهنگی و جهاد دانشگاهی به عنوان هیئت داوران و همچنین مهدی امینی، مدرس، پژوهشگر و نویسنده حوزه انقلاب اسلامی به عنوان مدرس کارگاه حضور داشتند.


مهدی امینی در آغاز درباره اخلاق در مناظره، گفت: یکی از مباحث مهم و کلیدی در دین اسلام دو مدل جدال احسن و باطل است که مناظرات نباید تبدیل به نزاع شود و تمام گذشته یک فرد به جهت پیروزی بر او زیر سوال برود.


پژوهشگر و نویسنده حوزه انقلاب اسلامی در انتقاد از مناظرات ریاست جمهوری در سال‌های اخیر، اظهار کرد: متاسفانه مناظرات ریاست جمهوری در سال‌های اخیر به دلیل وجود تم غربی به سمت بی‌منطقی و بی‌اخلاقی پیش رفته است و مناظرات باید به سمت استدلال و مبتنی بر منطق باشد.


وی با بیان اینکه هدف از مناظره آگاه‌سازی جامعه با ارائه اطلاعات منطقی و درست است، گفت: وقتی مناظره در جدال باطل بیافتد، هدف آن خودنمایی است، در مناظرات نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری وقتی مناظرات سمت و سوی باطل برود سرنوشت چهار سال کشور و جامعه به محاق می‌رود، بنابراین اگر مناظره بر مبنای حقیقت نباشد جامعه را دچار انحراف می‌کند.


امینی با اشاره به اینکه در مناظرات نباید احساسات بر عقل غلبه کند و اخلاق کنار برود، بیان کرد: در این مسابقات باید دانشجویان تقوامداری و اخلاق‌مداری را یاد بگیرند و در آینده زمانی که به یک جایگاه مهم مدیریتی وارد می‌شوند تمرین کافی برای اخلاق‌مداری و تقوامداری داشته باشند.


پژوهشگر و نویسنده حوزه انقلاب اسلامی با بیان اینکه عضو جناح خاص بودن نباید ما را از حقیقت دور کند، گفت: همه می‌دانند جناح بندی‌های سیاسی بازی بیش نیست، ما باید فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی حق و حقیقت را مبنا و محور اصلی قرار دهیم و بر این اساس گام برداریم، نباید به خاطر جناح خاص سیاسی و برای خوشامد کسی یا طیفی منطق، اخلاق و حقیقت را زیر پا بگذاریم.



آمادگی میزبانی مسابقه مناظرات دانشجویی کشوری را داریم


رضا ملوندی، معاون فرهنگی و جهاد دانشگاهی درباره هدف برگزاری مناظرات دانشجویی به خبرنگار عطنا، گفت: هدف از برگزاری مسابقات مناطره دانشجویی ارتقای سطح دانشجویان، ترویج اخلاق‌مداری در مناظره و ترویج فرهنگ گفت‌وگو در جامعه، مخصوصا در بین دانشجویان است.


وی در ادامه اظهار کرد: این اولین باری است که دانشگاه علامه طباطبائی میزبان مسابقه منطقه‌ای مناظرات دانشجویی است که در آن تیم‌های برگزیده منطقه شمال شرکت کردند، قبلا مسابقات مناظره دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبائی به صورت دورن دانشگاهی برگزار می‌شود.


ملوندی در پایان گفت: دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی لازم برای میزبانی برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی کشوری را دارا است که در این‌باره اول مدیران دانشگاه و بعد مسئولان برگزاری این مسابقات باید تصمیم بگیرند، به نظرم این امکان وجود دارد که دانشگاه علامه طباطبائی میزبان مسابقات کشوری مناظره دانشجویی شود.



چهار تیم برتر این مسابقات به مرحله کشوری راه پیدا میکنند


علیرضا سلاسی، دبیر اجرایی مرحله منطقه‌ای مناظرات دانشجویی در منطقه شمال به خبرنگار عطنا گفت: این ششمین دوره این مناظرات است که به طور منظم هر ساله در سه مرحله دانشگاهی و استانی، مرحله منطقه‌ای و مرحله کشوری برگزار می‌شود، در واقع کشور به سه منطقه شمال، منطقه شمال غرب و غرب و منطقه جنوب شرق و جنوب تقسیم شده است و از هر منطقه چهار تیم به مرحله کشور راه پیدا می‌کنند.


سلاسی درباره نحوه برگزاری مسابقات اظهار کرد: مسابقات در قالب گروه‌های چهار نفره هستند، دو نفر محقق و دو نفر مناظره کننده هستند، گزاره‌ها از قبل در اختیار تیم‌ها داده می‌شوند، نسبت به گزاره‌ها اعلام موضع می‌کنند و براساس اعلام موضع جدول مسابقات چیده می‌شود و مسابقات به صورت تک حذفی برگزار می‌شود تا تیم قهرمان مشخص شود، هر مناظره 16 دقیق طول می‌کشد و گروه‌های مخالف و موافق به بیان نظرات خود می‌پردازند و استادان داور براساس آیتم‌های مشخص امتیازدهی می‌کنند و در آخر چهار تیم برتر مرحله منطقه‌ای به مرحله کشوری راه پیدا ‌کند.


وی افزود: تیم‌‌هایی که در مرحله منطقه‌ای حضور دارند در واقع تیم‌های برگزیده مرحله دانشگاهی‌استانی هستند، منطقه شمال دانشگاه‌های شمال و استان‌های گیلان، مازندارن، قزوین، قم، خراسان شمالی و البرز است.


دبیر اجرایی مرحله منطقه‌ای مناظرات دانشجویی در منطقه شمال در ادامه گفت: مسابقه مرحله منطقه‌ای در طول سه روز طی 8 الی 10 آبان ماه برگزار می‌شود و در روز اول مرحله گروهی است که تیم‌ها دو به دو با هم رقابت می‌کنند و هشت تیم برتر به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند، فردا هشت تیم برتر روز نخست با هم رقابت می‌کنند تا چهار تیم صعود کننده به مرحله کشوری مشخص شود و 10 آبان فینال و مراسم اختتامیه برگزار و تیم قهرمان در این مراسم مشخص خواهد شد.


گزارش تصویری روز اول را در اینجا ببینید.

تصاویر بیشتر:

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار