۰۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۴۷۶۲۹
ashab ashoraie todee va moarfe (22)

مسئول هیئت دانشجویی اصحاب عاشورایی دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه گزارشی از برنامه‌های این تشکل در آغاز سال تحصیلی و ایام محرم و صفر گفت: رسالت اصلی این هیئت دانشجویی اصحاب عاشورایی در جامعه دانشگاهی برافراشته نگه داشتن پرچم سرخ اباعبدالله الحسین درتندبادهای جامعه امروز است.


به گزارش عطنا، هیئت اصحاب عاشورایی، محمدرضا زندی‌یکتا به تشریح برنامه‌های این تشکل فرهنگی و مذهبی در سطح دانشگاه علامه طباطبائی طی  ایام عزاداری اباعبدالله الحسین در ماه محرم پرداخت.


مسئول هیئت اصحاب عاشورایی با اشاره به گستردگی فعالیت‌های این تشکل در پردیس مرکزی، دانشکده‌های تابعه و خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی رسالت این تشکل را با توجه به رویکرد مذهبی جامعه ایرانی‌-اسلامی، رسالتی سخت اما پر برکت دانست.


وی با اشاره به پیشینه اقدامات و برگزاری مراسمات بزرگ مذهبی توسط این تشکل همچون بزرگترین اعتکاف دانشجویی تهران دردانشگاه علامه پتانسیل این تشکل فرهنگی مذهبی رابسیار بالا بیان کرد که نیاز به یاری و توجه بیش از پیش مسئولان دانشگاه دارد.


زندی یکتا در ادامه به تشریح اقدامات این تشکل در بازه زمانی 25  شهریور لغایت بیست مهرماه پرداخت و گفت با توجه با همزمانی آغاز نیم سال اول تحصیلی 96-97 و ورود دانشجویان نوورودی به دانشگاه از یک سو و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین و ماه محرم از سوی دیگر این تشکل کار پرفشار و عظیمی را پیش رو داشت.


وی در این‌باره افزود: بنا بر رسالت این مجموعه که هدایت دانشجوی ایرانی اسلامی را در مسیر تعالی بر عهده دارد، ما موظف بودیم تا دانشجویان جدیدالورود را از بدو ورودشان  به دانشگاه با محیط این خانه دوم که به وسعت تمامی دانشجویان گسترده شده آشناسازیم.


در همین راستا طرح گام‌های حسینی را با توجه به تقارن با ایام محرم عملی ساختیم. در این طرح که طی دو روز در تمامی دانشکده‌های دانشگاه برگزارشد. ضمن خوش آمدگویی و راهنمایی دانشجویان بسته‌های فرهنگی به آنها تقدیم شد.


وی افزود: در این بسته که شامل اطلاعات کامل از حوزه های مختلف فعالیت دانشگاه، تشکل‌ها و دیگر مسائل کلیدی مورد نیاز دانشجو بود، تلاش در هر چه بالاتر بردن آگاهی دانشجو نسبت به محیط دانشگاه مدنظر بود که به حمدلله میسرگشت.


مسئول هیئت اصحاب عاشورایی همچنین درباره رسالت اصلی این تشکل دانشجویی در جامعه دانشگاهی که برافراشته نگه داشتن پرچم سرخ اباعبدالله الحسین درتندبادهای جامعه امروز است، گفت: با فرا رسیدن ماه محرم الحرام و آماده‌سازی جامعه برای پذیرایی از عزای سید و سالار شهیدان ما نیز به رغم مشکلات عدیده‌ای که در برپایی مراسمات محرم امسال داشتیم. با تلاش شبانه‌روزی اعضای این تشکل این مراسم پرفیض را در محل مسجد امام علی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کردیم.


وی یکی از مشکلات برگزاری مراسم محرم در سال جاری را نخستین تجربه برگزاری مراسم محرم در مسجد دانشگاه دانست و افزود: میزبانی از دانشجویان و کارکنان دانشگاه در کنار حضور هم محلی‌های دانشگاه تجربه‌های متفاوت را برای ما رقم زد.


تجربه‌ای که به درستی مدیریت شد و شاهد میزبانی تشکل هیئت اصحاب عاشورایی از یکی از هیئت‌های منطقه در محل مسجد دانشگاه بودیم.


زندی یکتا در ادامه به اقدامات دهه دوم محرم در دانشگاه پرداخت و چنین بیان کرد: با توجه به حضور پررنگ‌تر دانشجویان در محیط دانشگاه در بازه دهه دوم محرم تشکل هیئت علاوه بر مراسمات شبانه خود غرفه‌های فرهنگی در محیط دانشگاه دایر کرد تا بتواند فضای ماتم اهل بیت را هرچه بیشتر با متن زندگی روزانه دانشجویان پیوند زند.


غرفه‌هایی که علاوه بر سبک زندگی حسینی چاشنی فرهنگی و هنری را در ساخت خود رعایت کرد تا بتواند بنابر فرامین مقام معظم رهبری هنر را در اختیار دین بگیرد و از آن در جهت تعالی هرچه بیشتر دین و شعائر دینی بهره ببرد.


وی در ادامه استقبال دانشجویان از این سبک عمل را بسیارخوب ارزیابی کرد و همین نحوه ارائه زیباشناسانه عاشورا در محیط دانشگاه را یکی از دلایل جذب بالای افراد به سوی این تشکل دانشجویی بیان کرد.


این فعال دانشجویی در توضیح اقدامات صورت گرفته در غرفه‌های عاشورایی به این نکته اشاره داشت که زیباشناسی دین کاری بسیار حساس و با ظرافت است به نحوی که ذره‌ای کژی در این مسیر انحرافی بزرگ به بار می آورد.


ما با علم به این خطر پا در این مسیر نهادیم و با مدد حضرت ارباب و یاری مشاوران نه تنها یک روایت که چندین روایت از این واقعه را به سمع و نظر مخاطب هشیار خود رساندیم.


یکتا زندی افزود: در این تصویرسازی‌ها ما سعی کردیم با تنوع در محتواهای بصری و نوشتاری و گفتاری در عین وحدت موضوع که به کربلا ختم می‌شد، مخاطب خود را جذب کنیم. جذبی که در عرصه عمل منجر به پنج روز محتواسازی، غرفه‌سازی و تزئینات متفاوت و سنگین شد که با مدیریت اعضای هیئت در عین تنوع یکی از کم‌هزینه‌ترین برنامه‌های سطح دانشگاه را برپا داشت.


در ادامه این عضو هیئت اصحاب عاشورایی به حضور پر رنگ این تشکل در مراسم استقبال دانشجویان جدیدالورود درمحل برج میلاد اشاره کرد و گفت: ما در این مراسم سعی داشتیم تا با محتوایی مهدوی که با عقبه عاشورایی تهیه شده بود تلنگری به فطرت خیرطلب دانشجویان وارد کنیم. محتوایی که در عین سادگی تاثیرگذاری عمیقی داشت تا جایی که استقبال بی نظیر دانشجویان منتهی به حضور مسئولان تشکل‌های دیگر چون بسیج، انجمن اسلامی آزاداندیش و نهایتا مسئولان دانشگاه مانند نماينده مقام معظم رهبري، رياست محترم دانشگاه علامه طباطبائي و ... در محل غرفه این تشکل شد.


وی همچنین به بیان تلاش‌های شبانه‌روزی اعضای این تشکل در برنامه‌های گذشته در کنار مساعدت‌های برادرانه مسئولان دانشگاه دربرگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسمات فرهنگی مذهبی دراین باره اشاره کرد و با تشکر از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی و ریاست دانشگاه، دکتر سلیمی توفیق حضور در این درگاه را منت ارباب بر خادمان خود دانست.


زندی یکتا در پایان به بیان برنامه‌های آتی هیئت اصحاب عاشورایی پرداخت که از آن میان می‌توان به برگزاری مراسم بزرگداشت اربعین و ایام عزاداری ماه صفر و از سرگیری جلسات هفتگی هیئت در ماه آتی اشاره کرد.



منبع: روابط عمومی هیئت اصحاب عاشورایی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار