۰۷ آبان ۱۳۹۶ ۰۲:۴۷
کد خبر: ۱۴۷۵۳۸
arbayen neshast khabari (9)

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به برگزاری دومین همایش بین‌المللی تبیین ابعاد علمی اربعین در دانشگاه کربلا، بیان کرد: 105 مقاله به این همایش ارسال شده بود که در نهایت 80 مقاله آن پذیرفته که نصف آن را استادان ایرانی و نصف دیگر را استادان عراقی ارائه دادند.  


غلامرضا ذکیانی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار عطنا درباره دومین همایش بین‌المللی تبیین ابعاد علمی اربعین که با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه کربلا برگزار شد، گفت: این همایش برای تبیین علمی ابعاد راهپیمائی بی‌نظیر اربعین در سطح علمی و دانشگاهی برگزار شد.


وی افزود: دومین همایش تبیین ابعاد علمی اربعین، سوم و چهارم آبان‌ماه‌ در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با همکاری ستاد فرهنگی و آموزشی اربعین در كربلای معلا برگزار که در آن مقالاتی از سوی استادان ایرانی و عراقی ارائه شد.


ذکیانی با بیان اینکه اولین دوره این همایش نیز سال گذشته در کربلا برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل حضور 13 نفر از استادان دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی در راهپیمایی اربعین حسینی و ارائه گزارش در دانشکده ادبیات علامه و کشور لهستان، تصمیم گرفته شد که دومین دوره این همایش با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه کربلا برگزار شود.


وی تصریح کرد: از دوم مهرماه سال جاری که ما در جریان این همایش قرار گرفتیم به صورت رسمی فراخوان چکیده تفصیلی در قالب مقاله دادیم که 63 چکیده به دستمان رسید و از این تعداد، 45 چکیده برگزیده شدند.


رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: 45 مقاله عربی هم از عراق به دستمان رسید و همه  مقالات برگزیده را به دو زبان دیگر (فارسی و انگلیسی یا عربی و انگلیسی) ترجمه و چاپ کردیم که یک کتاب 560 صفحه‌ای شد که در نوع خود کم‌نظیر است.


وی با بیان اینکه در دومین همایش بین‌المللی تبیین ابعاد علمی اربعین در مجموعه 105 مقاله ارسال که در نهایت 80 مقاله آن ارائه شد، گفت: از این تعداد نصف آن را استادان عراقی و نصف دیگر را هم استادان ایرانی ارائه کردند.


ذکیانی با اشاره به اینکه اندکی ناهماهنگی از سوی طرف عراقی و ستاد اربعین در برگزاری همایش وجود داشت که امیدواریم در برنامه‌های بعدی شاهد آن نباشیم، افزود: هر دو گروه مقالات در کتاب این همایش که به اهتمام دانشگاه علامه و ستاد اربعین به چاپ رسیده است، منتشر شد.


وی بیان کرد: دبیرخانه دائمی همایش اربعین در ایران و عراق تشکیل می‌شود تا بتوانیم همایش‌های بعدی را هر چه بهتر و عمیق‌تر برگزار کنیم، همچنین قرار است همزمان با سوم شعبان مصادف با اواخر فروردین‌ماه سال آینده، سومین همایش را برگزار کنیم که چنانچه موفق به انجام این رویداد نشویم، این دوره را در فاصله زمانی میان عاشورا و اربعین در ایران برگزار خواهیم کرد.


رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در پایان از پژوهشگران و دانشمندان علاقه‌مند به ابعاد مختلف اربعین درخواست کرد تا آثار خود را برای ارائه در سومین دوره این همایش ارائه کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار