۰۲ بهمن ۱۳۹۳ ۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۴۶۵
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در هشت سال عمر دولت نهم و دهم که اوج درآمدهای نفتی ایران بود سفره های خانوارهای ایرانی کوچک شد.


فرشاد مومنی' روز چهارشنبه در همایش بررسی رکود تورمی و راههای خروج از آن که با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتاق بازرگانی اهواز در اهواز برگزار شد اظهار داشت: به رغم درآمدهای بالای کشور در دوران مدیریت دولت نهم و دهم اما بدترین شرایط اقتصادی در تاریخ ایران در دوره هشت رقم خورد بطوریکه وضعیت نامناسب اقتصادی درآن دوره باعث کوچک شدن سفره خانوارها شد.


این صاحب نظر اقتصادی افزود: متاسفانه در آن هشت سال به بخش خصوصی و حمایت از تولید اهمیتی داده نشد و بانک ها با بالا بردن سود خالص خود باعث رکود بازار تولید شدند.


مومنی گفت: در آن دوران مردم پول های خود را در بانک ها ذخیره کردند و در عمل کار و تولید را کنار گذاشتند و در این بین بانک های خصوصی با دادن سودهای بالا و ایجاد تورم و بالا بردن قیمت ارز و سکه بیشترین سود را در آن شرایط به دست آوردند و به همین دلیل باعث رکود در بخش خصوصی شدند.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: اشتباهات زیادی در بخش اقتصادی در هشت سال دولت نهم و دهم انجام گرفت و حتی آمار واقعی و درستی از اطلاعات اقتصادی کشور در آن دوران ارائه نشد و همین مهم باعث شد تا کار علمی برای بهبهود شرایط اقتصادی کشور انجام نشود.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: برای حل مشکل رکود تورمی که بر کشورحاکم شده است نیاز به راه حل های فرا رشته ای و مشارکت همگانی در بین مردم و دولت است.


مومنی افزود: اشتباهاتی که در دولت نهم و دهم در کشور انجام گرفته است آنقدر بزرگ است که در هر شرایطی و با ارائه هر راه حلی رکود تورمی بر کشور حکمفرما است و کشور در این شرایط دچار نوسانات شدید اقتصادی است.


این صاحب نظر اقتصادی بیان داشت: در فاصله سال های 85 تا 90 بالغ بر 415 هزار فرصت شغلی در کشور از بین رفت که این مهم به این معنی است که 415 هزار خانوار در شرایط اوج تورمی کشور درآمد و شغلی نداشتند.


وی گفت: همچنین در چنین شرایطی 158 هزار فرصت شغلی در بخش مسکن کشور کاهش یافت و این در حالی است که بخش مسکن در ایران برای خروج از شرایط رکود و یا تورم ابزاری برای تنظیم اقتصاد بود که در آن سال ها باعث تشدید شرایط بد اقتصادی شد.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: در ازای شغل های از دست رفته در آن دوران بالغ بر 716 هزار شغل غیر قانونی و کاذب در کشور ایجاد شد.


وی در پایان با اشاره به برنامه ریزی های در حال انجام برای بودجه سال94 گفت: برای استفاده هر چه بهتر استان خوزستان از بودجه 94 باید تمامی نمایندگان و مسئولان استانی برای بهره وری هر چه بیشتر از بودجه 94 بسیج شوند ودر مجلس از حق مردم استان در بودجه 94 حمایت کنند.


ایرنا



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار