وزیر پیشنهادی علوم محور برنامههای خود را اتصال دانشگاه به جامعه برشمرد و گفت: «اتصال دانشگاهها به جامعه موضوع بسیار مهمی است که باید در سطوح مختلف به آن توجه شود. ما هم اکنون در تعامل دانشگاه با جامعه و در بحث فناوریها و استفاده از آنها در جامعه مشکل داریم. همچنین در بحث استقلال دانشگاهها مشکلاتی وجود دارد. بحث اتکا به بودجه دولتی برای دانشگاهها هم به یک مشکل تبدیل شده است. درآمدزایی از طریق توانایی علمی باید فعال شود اما این به معنای رد بودجه دولت نیست».
به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی، گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در جلسه هماندیشی رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور با وزیر پیشنهادی علوم در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن سپاس از دانشگاه تهران و رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور گفت: «در وزارت اگر همفکری و کار جمعی نکنیم، ظرفیت اجرایی مناسب نخواهیم داشت. بنابراین از همان ابتدا، مبنای کار را مشورت و همفکری با همه دانشگاهها گذاشتیم و شاید این اولین بار باشد که تا این حد برای مسئله وزارت گفت و گو شده باشد».
وی افزود: «امروز باید ظرفیت فکری دانشگاهها را در تحول وزارت علوم به کار بگیریم. دانشگاهها ظرفیت بسیار بزرگی هستند و من در صورت کسب رأی در مجلس این ظرفیت و همفکری با دانشگاهها را مبنای برنامههای خود قرار خواهم داد».
گزینه پیشنهادی وزارت عتف با اشاره به برنامههای خود اظهار کرد: «اجرای برنامههای کلان ممکن است به دلایلی دچار ضعف شود ما باید تلاش کنیم با کمک هم و همفکری، موانع را از سر راه برداریم و در آموزش عالی تحول ایجاد کنیم».
دکتر غلامی محور برنامههای خود را اتصال دانشگاه به جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: «اتصال دانشگاهها به جامعه موضوع بسیار مهمی است که باید در سطوح مختلف به آن توجه شود. ما هم اکنون در تعامل دانشگاه با جامعه و در بحث فناوریها و استفاده از آنها در جامعه مشکل داریم. همچنین در بحث استقلال دانشگاهها مشکلاتی وجود دارد. بحث اتکا به بودجه دولتی برای دانشگاهها هم به یک مشکل تبدیل شده است. درآمدزایی از طریق توانایی علمی باید فعال شود اما این به معنای رد بودجه دولت نیست».
وی در پایان تاکید کرد: «اگر مجلس به بنده رأی بدهد، مراجعه به بدنه علمی و دانشگاهها را اعتقاد خود میدانم و به آن عمل میکنم و از طریق همفکری با دانشگاهها تلاش خواهم کرد که در آموزش عالی و دانشگاهها تحول ایجاد شود».
در این جلسه، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به وزیر پیشنهادی و رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور گفت: «مشورت و خرد جمعی اساس همه کارهای دانشگاهی است و امیدواریم این شیوه عمل که پشتوانه بسیار خوبی برای اجرای تصمیمات است، ادامه یابد و تقویت شود».
وی با اشاره به انتخاب یک رئیس دانشگاه از سوی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم افزود: «ما خوشحالیم که یک رئیس دانشگاه برای پذیرش این مسئولیت انتخاب شده است. کسی که تجربه مدیریت دانشگاه را که سختترین نوع مدیریت است، داشته باشد، برای وزارت گزینه مناسبی است».
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: «جلسه رأی اعتماد تریبون بسیار خوبی برای طرح مطالبات و مشکلات دانشگاهها و آموزش عالی است. مشکلات وزارت علوم چندان جدی گرفته نشده است و به همین دلیل اختیاراتش را تقسیم کردهاند. اما هرچه وزارت علوم مقتدرتری داشته باشیم، وزارت علوم و کلاً آموزش عالی جدیتر گرفته میشود».
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به ظرفیتهای فراوان دانشگاهها یادآور شد: «رؤسای دانشگاهها لازم است ظرفیتهای دانشگاهها را به خوبی شناسایی و از آنها استفاده کنند. مثلاً قانون هیأت امنا یک امکان و ظرفیت مناسب است که باید بیشتر از آن بهره ببریم. هیأت امنا باید جایی برای ارائه توان فکری دانشگاهها باشد».
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت اولویتهای دولت تاکید کرد: «بزرگترین دغدغه دولت در حال حاضر اشتغال است. دانشگاهها در این زمینه میتوانند به دولت کمک کنند به شرطی که دولت در انجام تعهداتش مانند دانشگاه عملکردی صددرصدی داشته باشد».
سپس دکتر محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، با اظهار خوشحالی از اعتقاد وزیر پیشنهادی به خرد جمعی گفت: «باید به اقتصاد آموزش عالی توجه ویژه بشود و برنامه جامع در این خصوص تدوین تا با اجرای درست زمینه اتصال دانشگاه به جامعه فراهم شود».
وی افزود: «دانشگاه باید اختیارات خاص خودش را داشته باشد. دانشگاه باید خود در مورد تشکلها، مسائل دانشجویی، رفاهی و استادان تصمیم بگیرد. شرایط دانشگاهها متفاوت است و باید بر اساس این شرایط، اختیارات دانشگاه تدوین شود».
دکتر هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز گفت: «وزرات عتف را همیشه به سیاسیکاری متهم میکنند در صورتی که بر عکس است و این سیاسی کاری از بیرون از دانشگاه صورت میگیرد و آن را به دانشگاه نسبت میدهند. باید مسئله مشارکت دانشگاهها در وزارت علوم جدی گرفته شود. ما انتظار داریم که رأی و نظر دانشگاهها در اداره امور وزرات علوم بیش از پیش مورد توجه واقع شود».
وی افزود: «دانشگاه باید حرکت کند و باید این مسئله در دولت جا بیفتد. شاید کار یک سازمان به خاطر نبود بودجه متوقف شود اما دانشگاه نمیتواند متوقف شود. وزیر علوم در جا انداختن این مهم در دولت تأثیرگذار است».
دکتر ابراهیم گشتاسبی راد، رئیس دانشگاه شیراز، در ادامه با اشاره به کمبود بودجه وزارت علوم و دانشگاهها گفت: «بودجه کنونی کافی نیست. اولویت وزیر انتخابی باید پرداختن به بودجه و افزایش آن باشد، اگر بودجه افزایش مناسب نداشته باشد، همه دانشگاه آسیب خواهد دید».
وی با اشاره به اهمیت پژوهش افزود: «باید بودجه پژوهش افزایش پیدا کند. پژوهش حوزه بی سرو صدایی است اما ضعف آن، به همه جامعه آسیب میرساند».
در ادامه دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، با تشبیه وزارت علوم به دوندهای که چند صد متر عقبتر از بقیه ایستاده و منتظر شروع مسابقه است، گفت: «تاخیر در معرفی وزیر علوم، کار را برای او سختتر کرده است، زیرا باید آنقدر سریع بدود که به بقیه برسد اما از بقیه جلو زدن تلاش چند برابر میخواهد».
وی با اشاره به مسائل دانشگاه تصریح کرد: «آموزش عالی یک خانواده است. خانواده هم مسائل درون خانوادگی دارد و هم برون خانوادگی. اکنون زمان آن است که مسائل و مشکلات برون خانوادگی را مطرح کنیم. نباید مشکلات را در درون خودمان بریزیم و در بیرون شرایط را آرمانی جلوه دهیم. ما مطالبات زیادی داریم که باید گفته شوند. اگر وزارت عتف مسئولیت دارد، باید اختیارات هم داشته باشد».
دکتر محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس، نیز با اشاره به اهمیت وزارت و جایگاه وزیر علوم گفت: «جایگاه آموزش عالی و وزیر آن در دولت خیلی مهم است. وزیر علوم باید مانند دوران خوب این وزارت خانه، شیخالوزرای هیأت دولت باشد. ما هر چه در کشور داریم از دانشگاههاست. امیدوارم مسائل ملی در انتخاب وزیر در مجلس بر مسائل محلی ارجحیت داشته باشد».
سپس دکتر سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: «اگر امروز در کشور بحران آب وجود دارد، به خاطر بیتوجهی به تذکراتی است که در گذشته داده شده است. اکنون دانشگاه به سمت بحران اعتبار حرکت میکند که ریشه آن در هشت سال نگاه غلط به این حوزه قرار دارد. اعتبار دانشگاهها در حال افول است، اگر فکری به حال آن نشود، بحران جدی میشود و این بحران، بحرانهای دیگری در پی خواهد داشت».
وی با اشاره به مقوله درآمدزایی دانشگاهها خاطر نشان کرد: «دانشگاه نشسته را نمیتوان وادارد به دویدن کرد، باید ابتدا دستش را گرفت که از جایش بلند شود و اندکی حرکت کند، بعد انتظار دویدن از آن داشت. قراردادن دانشجوی ضعیف و مستعد در کنار هم غلط است و سبب بحران میشود. ثروت دانشگاههای برتر، استعدادهای نهفته در آن است. باید وزیر محترم تلاش کند، این نگاه اصلاح شود».
در ادامه دکتر محمد علی برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به مشکلات دانشگاهها گفت: «ما با وزارت علوم مشکل نداریم. مشکل ما بیرون از دانشگاههاست. این مشکل با اتحاد همه ما حل میشود».
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، نیز با اشاره به بحث استقلال مالی دانشگاهها گفت: «اگر نگاه این است، آنگاه باید بپذیریم که دانشگاه درآمدزا و دارای استقلال مالی کارکردی غیر از این دارد که اکنون هست. تغییر منابع اقتصادی، تغییر کارکرد را به دنبال دارد».
وی با اشاره به محدودیت حمایتهای دولت از دانشگاههای دولتی خاطر نشان کرد: اکنون یک سوم از دانشگاهها نیازمند حمایت دولت هستند. این عدد خیلی زیاد نیست.تقسیم بودجه دانشگاهها باید با توجه به اهمیت دانشگاه صورت گیرد».
دکتر احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیر کبیر، ضمن مهم برشمردن کسب رأی اعتماد از مجلس گفت: «وزیر پیشنهادی برای دفاع از برنامههایش باید همه شرایط و امکانات و سلایق سیاسی را در نظر بگیرد تا هم رأی اعتماد کسب کند و هم در ادامه راه با مشکل کمتری مواجه شود. ضمن آنکه تحول در آموزش عالی یک تاکید مهم است که باید مورد توجه وزیر آینده باشد».
در پایان دکتر غلامی، ضمن استقبال از دیدگاههای رؤسای دانشگاههای سطح یک کشور گفت: «این نشست بسیار عالی بود. باید این گونه نشستها را به یک مجلس عالی در دل وزارت علوم تبدیل کنیم. امیدوارم این تکلیف و پایبندی به آموزش عالی همچنان حفظ و تقویت شود. همچنین امیدوارم با ورود به مرحله عمل، از همه ظرفیتها در اداره مجموعه وزارت علوم استفاده کنیم».