۲۸ مهر ۱۳۹۶ ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۴۵۶۴۹
سفر رؤسای سه دانشگاه برتر ايران به عراق

رؤسای دانشگاه‌های علامه طباطبائی، صنعتی شریف و اصفهان که به دعوت ستاد فرهنگی اربعین، این‌روزها در کشور عراق به سر می‌برند با وزیر آموزش عالي و پژوهش‌هاي علمي این کشور دیدار کردند.


به گزارش عطنا، حسين سليمي، رئيس دانشگاه علامه طباطبائي، محمود فتوحي فيروزآبادي، رئيس دانشگاه صنعتي شريف و هوشنگ طالبي، رئيس دانشگاه اصفهان به نمایندگی از دانشگاه‌های برتر کشور در این سفر حضور دارند.


دیدار با عبدالرزاق العيسي، وزیر آموزش عالي و پژوهش‌هاي علمي عراق، دیدار با ايرج مسجدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد و حضور در جلسه هم‌انديشي رؤساي دانشگاه‌هاي برتر ايران با مسئولان ستاد فرهنگي اربعين در كربلا طی روزهای 26 و 27 مهرماه از جمله برنامه‌های این سه رئیس دانشگاه برتر ایران بود.



ديدار رؤساي سه دانشگاه مهم ايران با وزير آموزش عالي عراق


محمود فتوحي فيروزآبادي، رئيس دانشگاه صنعتي شريف تهران، حسين سليمي، رئيس دانشگاه علامه طباطبائي تهران و هوشنگ طالبي، رئيس دانشگاه اصفهان با عبدالرزاق العيسي، وزير آموزش عالي و پژوهش‌هاي علمي عراق ديدار كردند.

اين ديدار كه در فضاي بسيار صميمي برگزار شد، طرفين بر افزايش همكاري و توسعه هاي علمي در زمينه‌هاي مختلف تأكيد كردند و خواستار تعامل و ارتباط بيشتر علمي و تحقيقي شدند.


وزير آموزش عالي عراق در اين ديدار بر همكاري دو جانبه در پرديس‌هاي بين‌المللي و تأسيس شعبه در عراق، برگزاري دوره‌هاي دكتري مشترك، برگزاري دوره‌هاي تحقيقاتي براي اساتيد و فرصت‌هاي مطالعاتي در ايران تأكيد كرد.


عبدالرزاق العيسي، ضمن تقدير از دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه اصفهان و دانشگاه علامه طباطبائي از اين سه دانشگاه به عنوان مراكز علمي موفق ياد كرد و خواستار تعامل و ارتباط بيشتر با آنها شد.


وي با بيان اينكه با اين دانشگاه‌ها آشنايي داشته‌ام، اظهار کرد: اين مراكز علمي از دانشگاه‌هاي موفق هستند و دانشگاه شريف مدل موفقي از دانشگاه‌ها به شمار مي‌آيد كه براي اجراي مدل آن در عراق علاقه‌مند هستيم.



آماده تأسيس شعب دانشگاه‌های ايران در عراق هستيم



وزير آموزش عالي عراق گفت: عراق تلاش مي‌كند از ظرفيت‌هاي دانشگاه صنعتي شريف استفاده كند به ويژه‌هاي رشته‌هاي تحصيلي كه در عراق وجود ندارد، دانشجويان عراقي در آينده از اين گونه روابط استفاده خواهند كرد.


وي تصريح كرد: آمادگي داريم دانشگاه‌هاي تازه تأسيس شده با دانشگاه صنعتي شريف و ساير مراكز علمي موفق ايران در رشته‌هاي مهندسي تبادل داشته باشند.


بحث پژوهش‌هاي مشترك، اجراي تفاهم‌نامه مشترك از ديگر موضوعات مطرح شده از سوي وزير آموزش عالي عراق در اين جلسه بود.



سلیمی:‌ برگزاري همايش بين‌المللي اربعين با حضور 100 دانشمند ايراني در کربلا


حسين سليمي، رئيس دانشگاه علامه طباطبائي نیز در اين ديدار به صورت اجمالي اين دانشگاه را معرفي و اظهار کرد: اين دانشگاه به عنوان بزرگترين دانشگاه برتر علوم انساني در ايران شناخته مي‌شود و بيش از 17 هزار دانشجو دارد.


وی اضافه کرد: در دانشگاه علامه طباطبائی 600 عضو هیئت علمي مشغول به تدریس هستند و 9 مركز علمی و تحقيقاتي در آن وجود دارد.


سلیمی از برگزاري همايش بين‌المللي اربعين در آينده نزديك در كربلا خبر داد و افزود: اين همايش با حضور 100 دانشمند ايراني با 60 مقاله علمي برگزار مي‌شود.



طالبی: آمادگي دانشگاه اصفهان براي برگزاري دروس به زبان انگليسي



هوشنگ طالبي، رئيس دانشگاه اصفهان که در این دیدار، تفاهم همكاري ميان دانشگاه‌های اصفهان و بصره را امضاء کردف گفت: بسياري از اعضاي هيئت علمي ما فارغ‌التحصيل دانشگاهي برتر انگليسي زبان هستند و اين يك فرصت براي ارائه دروس به زبان انگليسي است.


وي با بيان اينكه دانشگاه اصفهان جزو هزار دانشگاه برتر دنيا است، بیان کرد: اين دانشگاه با ۷۰ سال قدمت يكي از دانشگاه‌هاي جامع ايران به‌ويژه در رشته‌هاي علوم انساني و علوم پايه شناخته مي‌شود.


طالبي افزود: اين دانشگاه داراي ۱۳ دانشكده، ۱۰ پژوهشكده و مركز پژوهشي، هشت قطب علمي، ۷۶ رشته تحصيلي در مقطع كارشناسي، ۱۸۲ رشته در مقطع كارشناسي ارشد و ۱۰۵ رشته در مقطع دكتري است.


رئيس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۵ دانشگاه اصفهان براي نخستين‌بار در نظام رتبه‌بندي بين‌المللي «لايدن هلند» در بين يك‌هزار دانشگاه برتر دنيا قرار گرفت.


وی ادامه داد: دانشگاه اصفهان اكنون داراي ۱۵ هزار دانشجو است كه ۵۰ درصد آنها را دانشجويان تحصيلات تكميلي يعني كارشناسي ارشد و دكتري هستند.


طالبی تعداد اعضاي هیئت علمي اين دانشگاه را ۶۶۰ نفر اعلام و تصريح كرد: ۴۰ درصد استادان در مرتبه علمي دانشيار و استاد و ۶۰ درصد آنها در مرتبه علمي استاديار قرار دارند.


رئيس دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه اصفهان دانشگاهی بسيار موفق در رشته‌هاي علوم پايه است به طور متوسط هر عضو هيئت علمي اين دانشگاه چهار مقاله علمي در سال ارائه مي‌كند.



فتوحی: طرح راه اندازي شعبه دانشگاه شريف در عراق بررسي مي شود


محمود فتوحي فيروزآبادي، رئيس دانشگاه صنعتي شريف تهران در ديدار وزير آموزش عالي عراق از آمادگي اين دانشگاه براي تأسيس شعبه‌اي در عراق خبر داد و اعلام كرد: در اين زمينه طرحي وجود دارد كه در حال بررسي آن هستيم.


وي برگزار دوره‌هاي مشترك در مقاطع تحصيلات تكميلي، نظارت بر پايان نامه‌هاي مقاطع تحصيلات تكميلي به صورت مشترك، جذب دانشجويان عراقي در دانشگاه صنعتي شريف و اشراف علمي به صورت مشترك بر فعاليت‌هاي دانشجويان از ديگر موضوعاتي بود كه فتوحي در ديدار وزير مطرح كرد.


رئيس دانشگاه صنعتي شريف تصريح كرد: اميدواريم اين ديدار دريچه‌اي براي همكاري بهتر و بيشتر ايران و عراق باشد و در آينده نزديك ميان اين دو كشور تبادل استاد و دانشجو صورت بگيرد.


وي يادآور شد: دانشگاه شريف با مراكز صنعتي مختلف در ارتباط است و بسياري از فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه در شركت‌هاي صنعتي و مراكز علمي فعاليت دارند و از بهترين‌ها شناخته مي‌شوند.


فتوحي گفت: اين دانشگاه داري شهرت جهاني است كه مرحوم مريم ميرزاخاني از جمله دانش آموختگان اين دانشگاه بود كه در جهان از نظر علمي درخشيد و توانست رتبه‌هاي جهاني را از آن خود كند.


وي افزود: با توجه به نياز دانشجويان عراقي براي تحصيل در مقاطع تحصيلي مختلف، دانشگاه صنعتي شريف آمادگي دارد در زمينه‌هاي مختلف با دانشگاه‌هاي عراق براي مقطع تحصيلات تكميلي همكاري كند.



ديدار روساي سه دانشگاه برتر ايران با سفير كشورمان در بغداد



محمود فتوحي فيروزآبادي، رئيس دانشگاه صنعتي شريف تهران، حسين سليمي، رئيس دانشگاه علامه طباطبايي تهران و هوشنگ طالبي، رئيس دانشگاه اصفهان كه به دعوت ستاد فرهنگي اربعين به عراق سفر كرده‌اند، شب گذشته با ايرج مسجدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد ديدار و گفت‌وگو كردند.


در اين ديدار رؤساي سه دانشگاه به ارائه گزارشي از سفر خود ارائه كردند و اظهار کردند: به دعوت ستاد فرهنگي اربعين به كشور عراق سفر كرده‌ايم كه در اين سفر زمينه‌هاي همكاري‌هاي علمي، پژوهشي و فرهنگي با دانشگاهاي برتر عراق و مسئولان بلند پايه عراقي صورت گرفت.


فتوحي، رئيس دانشگاه صنعتي شريف از استقبال وزير آموزش عالي و دانشگاه‌هاي عراق جهت تعامل و ارتباط علمي خبر داد و افزود: خوشبختانه استقبال مراكز علمي عراق براي ارتباط با ايران بسيار امیدوار کننده بود و تلاش می‌کنیم تا فرصت‌هاي مطالعاتي بيشتر به صورت دو طرفه ايجاد شود.


وي از ايجاد فرصت‌هاي تحصيلاتي براي دانشجويان عراقي در ايران خبر داد و اعلام كرد كه علاقه‌مندان به تحصيل در مقطع تحصيلات تكميلي مي‌توانند براي ادامه تحصيلات خود به دانشگاه صنعتي شريف اعزام شوند.


حسين سليمي، رئيس دانشگاه علامه طباطبائي نيز از استقبال مراكز علمي عراق جهت تعامل و ارتباط دو سويه ابراز خرسندي و نسبت به افزايش اين تعامل اعلام آمادگي كرد.


طالبي، رئيس دانشگاه اصفهان نيز در اين ديدار به ارائه گزارشي از برنامه سفر خود پرداخت و خواستار افزايش ارتباطات علمي ميان دو كشور همسايه و برادر شد.


در پايان اين ديدار ايرج مسجدي، سفير كشورمان در بغداد، ضمن ابراز خرسندي از سفر رؤساي دانشگاه‌هاي ايران به عراق اين سفر فرصت بسيار مناسبي جهت تعاملات و ارتباط علمي ميان دو كشور دانست.


وي افزود: زمينه سازي براي انجام كارهاي فرهنگي و علمي ميان دو كشور ايران و عراق بسيار كار شايسته‌اي است كه خوشبختانه شما رؤساي دانشگاه به اين اهميت رسيده‌ايد و آن را دنبال مي‌كنيد، سفارت نيز از اين اقدامات شما حمايت لازم را انجام خواهد داد.


سفير كشورمان در بغداد گفت: مردم عراق براي تعامل علمي ميان ايران علاقه زيادي دارند و اين خواسته از طريق شخصيت‌هاي علمي اين كشور بارها به ما اعلام شده است؛ اما متأسفانه زيرساخت‌ها، تجهيزات و امكانات براي سازماندهي ارتباطات علمي وجود ندارد كه اين سفر مي‌تواند زمينه‌اي مناسب براي ايجاد چنين فرصت‌هاي باشد.



حدود سه ميليون ايراني اربعين به عتبات سفر مي كنند


سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در جمع سه تن از رؤساي دانشگاه‌هاي برتر ايران از آمادگي سفارت جهت استقبال از زائران خبر داد و پيش‌بيني كرد كه امسال حدود سه ميليوني ايراني در راهپيمايي معنوي اربعين حسيني شركت كنند.



ظرفيت‌هاي همكاري‌هاي علمي ايران و عراق برررسي شد



جلسه هم‌انديشي روساي دانشگاه‌هاي برتر ايران با مسئولان ستاد فرهنگي اربعين در كربلا برگزار شد و ظرفيت‌هاي همكاري‌هاي علمي و فرصت‌ها و تهديدات ايران و عراق مورد برررسي قرار گرفت.


محمود فتوحي فيروزآبادي، رئيس دانشگاه صنعتي شريف، حسين سليمي، رئيس دانشگاه علامه طباطبائي تهران و هوشنگ طالبي، رئيس دانشگاه اصفهان كه به دعوت ستاد فرهنگي اربعين به عراق سفر كرده‌اند در جلسه‌اي با حضور مسئولان بعثه مقام معظم رهبري و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به بررسي برنامه‌هاي همايش بين‌المللي اربعين پرداختند.


در همين راستا جلسه‌اي با حضور حجت الاسلام اباذري، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و ريس ستاد فرهنگي اربعين، حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق در كربلا تشكيل شد.


حجت‌الاسلام اباذري در اين جلسه به تشريح روند همكاري‌هاي علمي بين دو كشور ايران و عراق در چند سال اخير پرداخت.


وي با تأكيد بر اين موضوع كه ارتباط‌هاي علمي در سي سال گذشته بين دو كشور متوقف شده بود و در سال‌هاي اخير بيش از ٥٠ تقاهم‌نامه همكاري علمي بين دانشگاهاي ايران و عراق منعقد شده است، اظهار کرد: بسياري از اين تفاهم‌نامه‌ها اجرايي نشده كه بايد با جديت دنبال شود.


رايزن فرهنگي ايران در عراق تأكيد كرد: هم اينك چندين هزار دانشجوي عراقي در دانشگاهاي ايران مشغول به تحصيل هستند و اين فرصت بسيار خوبي براي توسعه همكاري‌هاي علمي و آموزشي است.


وي با اعلام خبر تصويب قانون جديد ايجاد دانشگاه خارجي در عراق، اعلام کرد: اين يك فرصت براي دانشگاهاي ايران براي حضور در كشور عراق است.


اباذري گفت: عدم برگزاري كلاس‌هاي دانشكاهي به زبان انگليسي و مدت زمان طولاني، بررسي درخواست‌هاي دانشجويان عراقي براي تحصيل در ايران توسط دانشگاه‌هاي ايران، محدوديت جدي است كه بايد به آن پرداخته شود.


در اين ديدار حسین سليمي، رئيس دانشگاه علامه طباطبائي كه ریاست همايش علمي و بين‌المللي اربعين را برعهده دارد، اعلام كرد: اين همايش سوم آبان ماه در كربلا برگزار مي‌شود.


وي افزود: زيارت و پياده‌روى اربعين باعث ايجاد محور همكاري‌هاي علمي و پژوهشي بين دو كشور ايران و عراق شده است و براي اولين بار بيش از 100 دانشمند مطرح ايراني در قالب يك همايش علمي در سطح بالايي در كشور عراق حضور پيدا مي‌كنند و مقالات علمي خود را ارائه مي‌دهند.


سليمي خاطرنشان كرد: اين همايش دو روزه با حضور ٣٥٠ نفر از دانشگاهيان ايران و عراق در دانشگاه كربلا با همكاري دانشگاه علامه طباطبائي و ستاد فرهنگي اربعين برگزار مي‌شود.


وي با تأكيد بر ظرفيت‌هاي همكاري به خصوص مدارك مشترك دانشگاهي، اظهار کرد: در جلسات با مسئولان عراقي اين موضوع و ساير پيشنهادهايي همكاري پيگيري می‌شود.


فتوحي، رئيس دانشگاه صنعتي شريف نيز با توجه به سطح بالاي علمي دانشگاه شريف كه جزو 300 دانشگاه برتر دنيا است، همكاري‌هاي علمي در سطح دكتري و بازآموزي اساتيد را پيشنهاد كرد.


طالبي، رئيس دانشگاه اصفهان نيز به برخي از موانع براي گسترش همكاري‌هاي علمي اشاره كرد و به تجربيات دانشكاه اصفهان در جذب دانشجويان عراقي پرداخت.


در اين نشست ظرفيت‌هاي همكاري‌هاي علمي و فرصت‌ها و تهديدات آن در كشور عراق بررسي و مقرر شد در جلسه با رؤساي دانشگاهاي عراق مطرح شود.


 



منبع: خبرگزاری حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار