۲۲ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۴۴
کد خبر: ۱۴۴۳۶۴
Mostanad Az Panbe ta atash (7)

در نشست اکران و تحلیل مستند «پنبه تا آتش» مطرح شد که این فیلم‌ها با هدف انگیزه‌بخشی و به تصویر کشیدن زندگی‌ الهام‌بخش کسانی ساخته شده است که با تکیه بر فکر و پشتکارخود، ارزش‌هایی را در جامعه خلق کرده‌اند ضمن اینکه در سرتاسر این فیلم، عشق به مردم و کشور، آزادی و توسعه و ایمان به انجام کار موردنظر خود، دیده می‌شود.


به گزارش عطنا، نمایش مستند «پنبه تا آتش» به کارگردانی بهرام عظیم‌پور از سوی بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با حضور زاهد شیخ‌الاسلامی، مدرس و مشاور در زمینه رهبری، لطفعلی بخشی، استاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، حسین صامعی، استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه صنعتی شریف و سعید جابر انصاری، عضو هیئت مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و مدیر میزگرد با محوریت «صنعت»، دوشنبه 17مهرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه برگزار شد.


این فیلم روایتی از زندگی و کارِ صنعت‌گر و کارآفرین نخبه کشور، علی‌اصغر حاجی‌بابا است. کسی که کار خود را از دوران کودکی و با شغل لحاف‌دوزی آغاز کرد و در جریان زندگی پرتلاطم و پر فرازونشیب خود توانست راه کسب وکار مستقل و شخصی خود را در صنعت پیدا کرده و حرفه خود را به همراه خانواده توسعه دهد تا جایی که او را به‌عنوان بنیان‌گذار صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژها در ایران می‌شناسند. این فیلم روایت هشتاد و چهار سال زندگی و تلاش بی‌وقفه این فرد در کوران کار، مبارزات سیاسی، مشکلات اقتصادی و موانع اجتماعی گوناگون از زبان خود ایشان، نزدیکان و همکاران‌اش است.


رخشان بنی‌اعتماد، مشاور هنری این فیلم در آغاز برنامه، گفت:  این فیلم‌ها با هدف انگیزه‌بخشی و به تصویر کشیدن زندگی‌ الهام‌بخش کسانی ساخته شده است که با تکیه بر فکر و پشتکارخود، ارزش‌هایی را در جامعه خلق کرده‌اند.


او به عنوان یکی از اعضای شورای راهبردی پروژه کارستان در ادامه، تصریح کرد: این پروژه با دغدغه گروهی از هنرمندان، بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و تعدادی از حامیان و کارآفرینان بدون چشم‌داشت مالی شروع به کار کرد.



رهبران خوب دارای سه ویژگی عشق، امید و ایمان هستند



در ادامه نشست، زاهد شیخ‌الاسلامی، مدرس و مشاور در زمینه رهبری، ضمن تشکر از عوامل مجموعه و با بیان اینکه هر صفحه از زندگی حاجی بابا برای من یک کتاب است، گفت: این فیلم بایستی در اولین روز از ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها و خصوصاً مدارس فنی و حرفه‌ای به نمایش گذاشته شود تا تصویر بهتری از صنعت در ذهن دانشگاهیان و دانش‌آموزان شکل گیرد.


او فیلم را از حیث تخصص خود یعنی رهبری، مورد نقد قرار داد و اضافه کرد: ما در پرورش رهبران، اصطلاحی به نام «کوره‌های گداخته رهبری» داریم، یعنی رهبران خوب از طریق حرکت در میان تعدادی کوره‌های گداخته در زندگی خود، به نقطه‌ای می‌رسند که پاک و صیقل می‌شوند و در یک کلام تکلیفشان با خودشان روشن می‌شود.


شیخ‌الاسلامی ادامه داد: آقای حاجی بابا در فیلم وقتی در سن ۱۴ سالگی برای کار از خانه بیرون رفت، خود را در اولین کوره انداخت، تعداد این چنین جوانانی که عزت نفس دارند اندک است. با وجود اینکه در سال ۱۳۳۲و ۱۳۴۲ با مشکلات سیاسی‌ای که برای حاجی بابا اتفاق افتاد اما شاهد موفقیت وی شدیم.


او با بیان اینکه رهبران خوب دارای سه ویژگی عشق، امید و ایمان هستند، اظهار کرد: کسی که نهالی را می‌کارد قطعاً به فردا امیدوار است وگرنه آنرا نمی‌کاشت، در سرتاسر فیلم عشق به مردم و کشور، آزادی و توسعه و ایمان به انجام کار موردنظر خود، دیده می‌شود.


شیخ‌الاسلامی افزود: در تمام فرآیند فیلم، شاهد عدم معامله بر سر اصول بودیم یعنی رهبران خوب به چیزی فرا و وراتر از منافع شخصی فکر می‌کنند و برای اینکه اهدافشان بزرگ است هیچ وقت طی مسیر حاضر به معامله نیستند، خیلی وقت‌ها به دانشجویان خود می‌گویم که پول را هدف زندگی خود قرار ندهید و رسیدن به هدف مهم‌تر از پول است..


او با اشاره به اینکه، نکته دیگر نحوه تعامل بین افرادی است که در مجموعه کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: جناب حاجی بابا مثل خودشان، همه را انسان و یکسان می‌بیند و دغدغه‌های آنان را درمی‌یابد که این امر نیز از علائم رهبران بزرگ است یعنی به چالش‌های دیگران مانند چالش‌ها و نیازهای خود اهمیت می‌دهد و بخاطر همین نگاه است که حقوق کارکنانش یک روز به تاخیر نمی‌افتد.


این مدرس و مشاور در زمینه رهبری، ادامه داد: شهامت تغییر و در اشتباه فرصت دیدن یعنی بجای اینکه افراد از اشتباه بترسند، تشویق شوند و با شهامت در دل پدیده‌های جدید و ناشناخته بروند.


او در پایان به پدیده‌ای به نام سرمایه روان‌شناختی اشاره کرد و افزود: رهبران در سخت‌ترین شرایط امیدوارند، آنها خوش‌بین‌اند و همیشه به اتفاقات بهتری فکر می‌کنند که قرار است در آینده رخ دهد.


شیخ‌الاسلامی، تصریح کرد: خودبسندگی و اعتماد به نفس یعنی اینکه ما می‌توانیم، همچنان که در فیلم مشاهده می‌شود که به جای خرید خط تولید از بیرون، گفتند «ما خود می‌توانیم یاد بگیریم و سپس تولید کنیم» که این خودبسندگی است؛ در سخت‌ترین شرایط اگر زمین خوردی برخیز و گردو خاک را از روی لباس پاک کن و دوباره به مسیر ادامه بده.


او در پایان، گفت: چهار ویژگی گفته شده در کنار یکدیگر پدیده‌ای به اسم سرمایه روان‌شناختی مثبت در یک مجموعه شکل می‌دهد که در موفقیت آن مجموعه، نقش اساسی ایفا می‌کند ضمن اینکه امیدوارم در دانشگاه‌ها و مدارس صنعتی از وجود آقای حاجی بابا استفاده شود تا دانشجویان ببینید که «وقتی بخواهیم و بتوانیم، اتفاق خواهد افتاد و این از ویژگی رهبران بزرگ است».



لزوم روحیه «نواندیشی» برای رهبران و مدیران



همچنین حسین صامعی، استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف نیز به عنوان سخنران از حیث کسب و کارهای خانوادگی به تحلیل فیلم از پنبه تا آتش پرداخت و با بررسی اینکه چرا کسب و کارهای خانوادگی می‌توانند حائز اهمیت باشند، گفت: طبق آمار در کشوری مثل آمریکا حدود ۹۰درصد و در اروپا بین ۶۰ تا ۹۰ درصد کسب وکارها خانوادگی هستند، بنابراین این کسب وکارها در میزات اشتغال‌‌زایی نقش بسزایی دارند.


او ادامه داد: مدیریت ویژگی‌های منحصربه فردی همچون اعتماد و انسجام، پایندی به ارزش‌ها، رفتارهای مسئولانه و رشد پایدار اقتصادی که در هر کسب و کاری بایستی وجود داشته باشد را در کسب و کار خانوادگی حاجی بابا می‌توانیم مشاهده کنیم‌.


صامعی با اشاره به روحیه نواندیشی برای رهبران و مدیران، اظهار کرد: طبق تحقیقات اخیر، به همان میزانی که یک جانشین موفق و شایسته برای موفق کردن و ادامه حیات یک کسب‌و‌کار خانوادگی مهم است، مدیران پیشین نیز بایستی شایستگی و خصوصیت‌هایی از قبیل نواندیشی داشته باشند تا بتوانند رهبران موفقی تربیت کنند.


او در پایان از تلفیق هنر و اقتصاد و استفاده از هنر برای توسعه اقتصادی ابراز خوشحالی کرد.


در ادامه میزگرد، لطفعلی بخشی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن تشکر از زحمات دکترطائی، رئیس دانشکده اقتصاد، فیلم را از بعد اقتصاد صنعتی مورد تحلیل و بررسی قرار داد و گفت: امثال حاجی بابا که به حوزه صنایع زیربنایی ورود کرده‌اند امید را در جامعه زنده نگه می‌دارند و این نوید را می‌دهند که در هرکجا می‌شود، کار کرد، کار کردن در حوزه تولید و صنعت کار بسیار دشواری است که آقای حاجی بابا با مقاومت و سخت‌کوشی خود توانسته است این راه را با موفقیت طی کند.


وی با اشاره به اینکه برخی افراد از گفتن اینکه از روستا آمده‌اند شرم دارند، افزود: حاجی بابا از گفتن اینکه پدرش لحاف‌دوز بود هیچ شرمی نداشت و اتفاقاً افتخار ما در این است که ببینیم از کجاییم و به کجا می‌رسیم!


بخشی در پایان از تفکر بازاری‌ها یاد و اظهار کرد: تفکر بازاری‌ها این است که «از کاری پول در بیاور و در همان کار خرج کن»، این حلقه زمینه‌ رشد و توسعه کار را فراهم‌ می‌کند.


همچنین علی اصغر حاجی بابا در پاسخ به سوالات حاضران در نشست، گفت: برای حرکت به سمت موفقیت بایستی هدف را درست تشخیص داد، سپس برای رسیدن به آن مقاومت کرد.


بهرام عظیم‌پور، کارگردان این فیلم نیز در پایان، یادآور شد:  از اینکه فیلم در جمع مخاطبان اصلی خود یعنی دانشگاهیان و دانشجویان به نمایش گذاشته شده است ابراز خوشحالی می‌کنم.


تصاویر بیشتر: اینجا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار