۰۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۰۶
کد خبر: ۱۴۱۳۷۸
sabtenam voroodi 96 ertebatat (13)

صبح شنبه اول مهر همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، دانشگاه علامه طباطبائی چهر‌های جدیدی به خود دید، چهره‌هایی که سرشار از شوق قبولی در آزمون سراسری و حضور در بزرگترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه بودند. به همین مناسبت به دانشکده‌های مختلف سر زدیم و با دانشجویان و مسئولان آموزشی در مورد کیفیت مراحل ثبت نام گفت‌وگو کردیم.


محمدصالح فرح‌‌بخش-عطنا؛ مسئولان آموزشی دانشکده‌های مختلف فضای روز اول مهر امسال را که مصادف شده بود با ثبت‌نام دانشجویان نوورودی مناسب ارزیابی می‌کردند و شور و اشتیاق دانشجویان تازه ‌وارد را همانند سال‌های قبل خوب می‌دانستند.


همچنین دانشجویان تازه از راه رسیدۀ دانشگاه علامه طباطبائی با انگیزه فراوان از محیط آموزشی خود سخن می‌گفتند و از برخورد خوب ثبت‌نام‌کنندگان ابراز رضایت می‌کردند. البته  گاهی دانشجویان نیز از طولانی بودن پروسۀ ثبت‌نام شاکی بودند چرا که آن‌ها را بسیار معطل کرده بود، خیلی‌ها هم با خانواده و از راه دوری آمده بودند همین سختی کار را دو چندان می‌کرد.



افزایش پذیرش دانشجو



از مسئولان آموزشی دانشکده‌های مختلف درباره آمار پذیرش و تعداد رشته‌های موجود در هر دانشکده پرسیدیم.  حسنی، مسئول آموزش دانشکده اقتصاد در مورد پذیرش دانشجویان و اوضاع ثبت نام در این دانشکده گفت: شنبه را برای دانشجویان روزانه اختصاص دادیم و یکشنبه مختص دانشجویان شبانه بود.


دانشکده ما در دو رشتۀ اقتصاد و آمار دانشجو می‌پذیرد و جذب دانشجو در هر رشته حدود 25 نفر افزایش داشته است. همچنین کلاس‌ها از دوشنبه طبق برنامه درسی هر گروه برگزار می‌‌شود، البته برگزاری کلاس‌ها برای دانشجویان رشته اقتصاد که از علوم انسانی وارد این رشته شدند به علت اینکه معمولا این دانشجویان در درس‌های محاسباتی مشکل دارند کمی سخت است و باید برای این کار تدبیری اندیشیده می‌شد که امیدواریم این مشکل با برگزاری کلاس‌های فوق برنامه برای این دسته از دانشجویان برطرف شود.


مسئول آموزش دانشکده علوم اجتماعی هم  در مورد روند ثبت نام دانشجویان نوورودی این دانشکده، ضمن تشریح روند ثبت‌نام بیان کرد: ثبت‌نام دانشجویان نوورودی دانشکده علوم اجتماعی یک روند آرام و مناسبی داشت که اکثر دانشجویان بدون مشکل ثبت‌نام کردند البته در ثبت‌نام خوابگاه‌ها کمی مشکل وجود داشت که ممکن است به ایراد سامانه امور خوابگاهی برگردد.


همچنین باباجانی، مسئول آموزش دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی با بیان اینکه حضور دانشجویان جدید، اول مهر با نشاطی برای دانشگاه رقم زده، در مورد پذیرش دانشجو در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی اظهار کرد: در این دانشکده ما در رشته‌های روان‌شناسی،  مشاوره، اطلاعات و دانش‌شناسی و علوم تربیتی پذیرش داشتیم. البته در چندسال گذشته در رشته مشاوره پذیرش نداشتیم که امسال مجددا پذیرای دانشجویان نوورودی بودیم.


محرابی، مسئول آموزش دانشکده مدیریت و حسابداری در پاسخ به این سوال که آیا در رشته‌های دیگر پذیرش داشته‌اید، گفت: خیر، اما در رشته جهانگردی ضمن تغییر در سرفصل‌ نامش به رشته گردشگری تغییر کرده است. همچنیندر سرفصل دروس رشته هتلداری تغییراتی انجام شده است.


سوری، مسئول آموزش دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ضمن بیان اینکه شور و اشتیاق همیشگی دانشجویان نو ورودی به دانشگاه انرژی می‌بخشد، اظهار کرد: در این دانشکده در مقطع دو رشتۀ حقوق و علوم سیاسی دانشجو می‌پذیریم.


پاکروان، مسئول آموزش دانشکده علوم ارتباطات هم ضمن بیان اینکه همه ساله سعی بر بهینه‌سازی امکانات دانشکده داریم تا بهتر از دانشجویان نوورودی استقبال کنیم، در خصوص افزایش پذیرش در رشته‌های دانشکده ارتباطات تصریح کرد: ما بر حسب امکانات خود به دانشگاه و سازمان سنجش اعلام ظرفیت کرده‌ایم، اما این سازمان با نگاه کلانی که به دانشگاه‌ها دارد ظرفیت پذیرش را بیشتر اعلام کرده است و این موضوع به دانشکده و دانشگاه ارتباطی ندارد، چرا که تصمیم آن را سازمان سنجش گرفته و وقتی دانشجویی در زمان اعلام نتایج در این دانشکده پذیرش شده دیگر نمی‌توان از پذیرش دانشجو سرباز زد.



چرا همزمان؟



مسئولان آموزش دانشکده‌های مختلف از جمله دانشکده روان‌شناسی، مدیریت، حقوق و علوم ارتباطات نسبت به همزمانی ثبت نام دانشجویان ورودی جدید و حذف و اضافه دانشجویان سال‌های گذشته و همچنین تأخیر در ثبت‌نام دانشجویان جدید معترض بودند و این موضوع را ضعف در برنامه‌ریزی‌های سازمان سنجش و همچنین آموزش کل دانشگاه علامه طباطبائی قلمداد کردند.


باباجانی در خصوص این موضوع گفت: همزمانی با حذف و اضافه برای ما مشکلات عدیده‌ای به وجود آورد اما ما برای انجام همزمان کارهای دانشجویان، مراحل ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید را در سالن آمفی‌تئاتر انجام دادیم و دانشجویانی که روز حذف و اضافه‌شان بود برای انجام کارشان به آموزش دانشکده مراجعه کردند که دیگر مسئولان آموزش به این کارها رسیدگی کردند.


مسئول آموزش دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ضمن بیان اینکه مسئله تأخیر در ثبت‌نام ربطی به دانشگاه ندارد، بیان کرد: مشکل این است که سازمان سنجش اول به دانشگاه پذیرفته‌شدگان را معرفی می‌کند، بعد ما به صورت غیر حضوری در سایت ثبت‌نام می‌کنیم، سپس برای دریافت اصل مدارک از دانشجویان ثبت‌نام حضوری به عمل می‌آوریم. این پروسه طولانی است و علت تاخیر این است که سازمان سنجش نتایج نهایی را نیمه دوم شهریور اعلام می‌کند و تا زمانی که این مراحل را انجام دهیم مدتی طول می‌کشد.


محرابی نیز با گلایه از اینکه ثبت نام‌ها و حذف و اضافه در یک روز قرار گرفته و این کار را دشوار کرده، اظهار کرد: آموزش کل دانشگاه باید ثبت نام را در روزهای پایانی هفته پیش قرار می‌داد تا این همزمانی رخ ندهد و کارها با آرامش بیشتری انجام پذیرد.


سوری نیز با  توضیح این موضوع که همزمانی ثبت نام و حذف و اضافه مشکلاتی ایجاد کرد، گفت: برای رسیدگی به کارهای دانشجویان اولویت را به ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید دادیم و از دانشجویانی که زمان حذف و اضافه‌شان بود خواستیم تا آنجا که مقدور است از طریق سامانه آموزشی واحد اخذ کنند و اگر مشکلی بود در روزهای بعد به ما مراجعه کنند تا مشکلاتشان در حد امکان رفع شود.


مسئول آموزش دانشکده حقوق و علوم سیاسی ضمن بیان اینکه کلاس‌های ورودی‌های جدید طبق برنامه برگزار می‌شود، تصریح کرد: ما با استادان این کلاس‌ها تماس گرفته‌ایم که بعد از فرایند ثبت نام در کلاس‌ها حاضر شوند و سال تحصیلی جدید را شروع کنند. این موضوع که کلاس‌های دانشجویان ورودی جدید دیرتر از کلاس‌های ورودی سال‌های قبل برگزار می‌شود به دانشگاه ارتباطی ندارد و مسئله در انتخاب زمانی است که سازمان سنجش نتایج نهایی آزمون سراسری را اعلام می‌کند.


پاکروان در پاسخ به این پرسش که آیا همزمانی ثبت نام دانشجویان نو ورودی و حذف و اضافه دانشجویان سال‌های قبل مشکلی ایجاد نمی‌کند، اینگونه واکنش نشان داد: این مسئله همزمانی با حذف و اضافه مشکلی است که ما نیز به آن معترضیم، ما حتی مایل بودیم که اگر ممکن بود ثبت نام را قبل از انتخاب واحد انجام دهیم ولی سازمان سنجش دیر نتیجه را اعلام کرد و نتوانستیم این کار را زودتر انجام دهیم.



فضای کوچک و صمیمی ارتباطات



همچنین پاکروان در واکنش به این پرسش خبرنگار عطنا که چرا شما همانند دانشکده‌های روان‌شناسی و مدیریت مکان ثبت نام و حذف و اضافه را جدا و کارها را تقسیم‌بندی نکردید، پاسخ داد: فضای دانشکده ما کوچک است و مانند مدیریت و روان‌شناسی وسیع نیست که بتوانیم هر دو کار را همزمان انجام دهیم وهمچنین نیروی زیادی نداریم ولی تصمیم گرفتیم فضای طبقه پایین دانشکده یعنی مقابل سالن شهید همت را برای استراحت خانواده‌ها قرار دهیم تا در آنجا خستگی در کنند. همچنین دانشجویانی که زمان حذف و اضافه‌شان بود اگر مشکلی برایشان پیش می‌آمد یا به صورت غیر حضوری یا در روز‌ بعد رسیدگی کردیم.


در پایان مسئول آموزش دانشکده علوم ارتباطات گفت: ورودی‌های جدید از لحاظ برنامه کلاسی مشکل ندارند و طبق برنامه می‌توانند در کلاس‌هایشان حاضر شوند و دروسشان مختص دروس ترم یک است و این مشکلی برای دانشجویان ترم‌های دیگر ایجاد نمی‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار