۰۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۴۰۸۲۱
fazeli.mahmmod

طبق گزارش منتشره در روزنامه آلمانی «دی ولت» بر اساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید، تعداد زیادی از یهودیان در آلمان معتقدند یهودستیزی در آلمان افزایش یافته است. سه‌چهارم کسانی که در این همه‌پرسی شرکت‌کرده‌اند، یهودستیزی را مشکل بزرگی ارزیابی می‌کنند.


به گزارش عطنا، محمود فاضلی، کارشناس مسائل بین‌الملل با ارائه آمارها درباره رشد یهودستیزی در کشور آلمان و تبعات آن در روزنامه اعتماد نوشت:


هراز چندی یهودستیزی در میان کشورهای اروپایی و حتی در میان کشورهایی که دارای اقلیت اندکی از یهودیان هستند، شدت می‌گیرد. این حملات معمولا به انجمن‌ها و تشکل‌های یهودی یا مراکز اقتصادی و تجاری آنها صورت می‌گیرد.
پدیده یهودی‌ستیزی در سال 1933 برای اولین بار در تاریخ به عنوان یک دکترین، در دولتی اعلام شد که در آن افراطی‌ترین حزب ضد یهود به رهبری هیتلر، به قدرت رسیده‌ بود. اقدامات این دولت از بایکوت مغازه‌داران یهودی و فعالیت‌های اقتصادی آنها آغاز شد. در سال 1935 به دنبال تصویب «قوانین نورنبرگ»، تبعیضات اجتماعی بر پایه تفاوت خونی میان آلمان‌ها و یهودی‌ها تصریح شد و یهودیان در قانون به‌عنوان شهروندان درجه دوم معرفی شدند. طبق این قوانین، ازدواج یهودیان با شهروندان غیر یهودی با هدف حفاظت از خون و شرافت آلمانی ممنوع شد. سلب اجازه کار از پزشکان و وکلای یهودی، ممنوعیت ورود کودکان یهودی به مدارس آلمانی، نصب علامت یهودی روی کارت شناسایی همه یهودیان تا سال 1938 زمینه را برای یورش‌ نیروهای ضربتی رایش سوم عیله یهودیان فراهم آورد. با مهاجرت گروه‌های وسیعی از یهودیان، دست نازی‌ها برای ادامه سرکوب یهودیان بازتر شد. یهودیان ادعا می‌کنند آخرین مرحله تعقیب و سرکوب آنها بیرون راندن اجباری یهودیان از آلمان به شرق اروپا و به قتل رسانیدن سیستماتیک آن‌ها از سال 1941 بوده است.
بر اساس آمارهای مراکز مختلف اروپا که در جوامع آماری یهودیان اروپا انجام گرفته است، یهودستیزی در سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته‌ و از هر 5 یهودی یک نفر مورد حملات فیزیکی و یا توهین‌های مذهبی قرار گرفته‌است. از دلایل این افزایش یهودستیزی در میان اروپائیان، می‌توان به رفتار رژیم اسرائیل در نزاع با اعراب و بخصوص با شدت گرفتن سرکوب فلسطینی‌ها از سال‌های دهه 2000 و 2010 میلادی بوده است و جالب‌تر اینکه این افزایش در میان کشورهای غرب اروپا بیشتر مشاهده می‌شود. در میان کشورهای غربی معمولا سالانه مواردی متعددی از یهودستیزی گزارش می‌شود. بسیاری معتقدند چنین فضایی علیه سایر مذاهب و اقلیت‌ها بویژه مسلمانان در این کشورها نیز دیده می‌شود اما جوامع یهودی ضمن مظلوم نمایی تلاش دارند از دولت‌های غربی امتیازات امنیتی و اجتماعی بیشتری دریافت کنند.
طبق گزارش منتشره در روزنامه آلمانی «دی ولت» بر اساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید، تعداد زیادی از یهودیان در آلمان معتقدند یهودستیزی در آلمان افزایش یافته است. سه‌چهارم کسانی که در این همه‌پرسی شرکت‌کرده‌اند، یهودستیزی را مشکل بزرگی ارزیابی می‌کنند. 62 درصد از پانصد یهودی که در این مطالعه شرکت کردند، مدعی‌اند طی دوازده ماه گذشته شاهد یهودستیزی در قالب «اشارات پنهان» بوده‌اند. بر این اساس، به 29 درصد توهین شده و سه درصد نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. طبق این تحقیق 60 درصد تأکید می‌کنند که به فکر ترک آلمان افتاده‌اند، چون دیگر به عنوان یهودی احساس امنیت نمی‌کنند.
بیش از نیمی از این یهودیان، با دیدی انتقادی به مهاجرت‌های دو سال اخیر به آلمان می‌نگرند و 70 درصد نگرانند که یهودستیزی در آلمان به این دلیل که بسیاری از پناهجویانی که وارد این کشور شده‌اند و دیدگاه‌های یهودستیزانه دارند، بازهم افزایش یابد. 56 درصد این افراد نگران شدت گرفتن حملات بدنی به یهودیان و یا تأسیسات یهودی توسط پناهجویان هستند. در این مطالعه اعلام شده است «بسیاری از یهودیان در آلمان جرأت نمی‌کنند، در ملاء عام به اعتقادات خود عمل کنند و ترس از این که قربانی خشونت روانی یا فیزیکی شوند، بسیار بالاست.»


در این مطالعه شرکت‌کنندگان یهودی‌ فضای کنونی آلمان را پرتنش دانسته و بیشتر نگران تشدید یهودستیزی و حملات فیزیکی توسط پناهجویان هستند. آن‌ها هم‌زمان انتظار پیامدهای مثبت کمتری به واسطه مهاجرت را دارند و با شدت کمتری بیان می‌کنند که یهودستیزی بدون پناهجویان در آلمان یک مشکل به شمار می‌رود. آنها ادعا دارند احساس ناامنی می‌کنند، چون تبعیض در نقاط بسیاری صورت می‌گیرد.آنها همچنین مدعی‌اند یهودیان در مدارس با اشکال خصمانه یهودستیزی روبرو می‌شوند. حملات تحریک‌آمیز با اظهارات مثبت درباره دوران نازی‌ها یا مواضع شدید ضد اسرائیلی توسط دانش‌آموزان و برخی از نیروهای آموزشی بارها تکرار شده است. اخیرا دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان به خاطر شدت گرفتن اعمال یهودستیزانه در آلمان، زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. از دیدگاه او، یهودستیزی «معضلی عظیم» است و «راست‌گرایان افراطی و نئونازی‌ها یهودیان را تهدید می‌کنند».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار