۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۴۰۱۱۳
Eftetahie Kish e Mehr (14)

به گزارش عطنا، پیرو گزارشی در روزنامه «قانون» که مورخ دوشنبه 27 شهریور 1396 با عنوان «سودای وزارت از علامه » منتشر شد، روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی با ارسال جوابیه ای، توضیحاتی را در رابطه با این گزارش ارائه کرد که در ادامه، متن کامل جوابیه را می خوانید.


عملکرد دانشگاه علامه، در طول چهار سال گذشته به شهادت آمار و نیز نظر اکثریت اعضای خانواده بزرگ این دانشگاه، عملکردی درخشان و شفاف بوده است. رشد 16درصدی نسبت استاد به دانشجو، رشد 132درصدی ارتقاي هرم استادان، اصلاح نظام پذیرش دانشجو و جذب استاد، اصلاح برنامه‌های آموزشی و ارتقاي کیفیت آموزش، رشد 600درصدی فرصت‌های مطالعاتی، 245درصدی در تعداد دانشجویان غیر ایرانی، 436درصدی در ارائه مقالات در همایش‌های بین المللی و 235درصدی در همایش های ملی، 226درصدی در برگزاری همایش‌های ملی و 320درصدی در برگزاری همایش‌های بین المللی،202 درصدی در انتشار کتاب، 374درصدی در کارگاه های علمی، 228درصدی در کرسی‌های نظریه پردازی، رشد 300درصدی همکاری‌های دانشگاهی بین‌المللی، رشد 294درصدی در جذب اعتبارات پژوهشی، استانداردسازی و ارتقاي کمی و کیفی خدمات دانشجويی در حوزه های تغذیه، خوابگاه‌ها، سلامت جسم و روان، کسب رتبه مرکز مشاوره نمونه در چهار سال پیاپی، رشد 360درصدی در تعداد و فعالیت های کانون‌های فرهنگی، 209درصدی در تعداد انجمن های علمی دانشجويی، رشد 100درصدی در تعداد تشکل‌های سیاسی، 213درصدی در نشریات دانشجويی منتشر شده، تشکیل شوراهای صنفی دانشجویان، تاسیس اولین دانشکده ارتباطات کشور، تاسیس مرکز کارآفرینی، تاسیس اولین مرکز رشد واحدهای نوآور و فناور در علوم انسانی کشور، افزودن بالغ بر 50000 متر مربع به فضاهای آموزشی و فرهنگی دانشگاه که در دوران رکود فعالیت‌های عمرانی بخش دولتی آماری خیره‌کننده بوده و فضای کالبدی دانشگاه را از اساس متحول کرده است و در نهايت افزایش 361درصدی درآمدهای اختصاصی، گوشه‌ای از عملکرد دانشگاه در این دوره بوده است.


به تبع این تحولات دانشگاه علامه طباطبايی در طول کوتاه‌ترین زمان از رتبه بندی بالای 60 به یکی از 5 دانشگاه تخصصی سطح یک کشور ارتقا یافت و بر اساس آخرین گزارش نظام رتبه‌بندی «رار» در سال 2017 از میان 11 دانشگاه پرآوازه ایرانی در سطح جهان، در رتبه هشتم قرار گرفت.


پرواضح است که تبدیل دانشگاهی با وضعیتی که در شهریور 92 قرار داشت به یکی ازدانشگاه‌های سطح یک کشور دشواری‌های خود را داشته و در این میان وجود و بروز انتقادها نیز اجتناب‌ناپذیر است. مدیریت دانشگاه علامه طباطبايی همواره از انتقاد سازنده در جهت بهبود اوضاع استقبال کرده و خواهد کرد، اما در راستای تنویر افکار عمومی و اصلاح برخی اطلاعات، بر خود لازم می‌داند بدون ورود به جزيیات، نکاتی را متذکر شود. در طول این چهار سال، تمامی دانشجویانی که به دلایل مختلف از ادامه تحصیل آن‌ها جلوگیری شده بود، به جز مواردی که تعداد آنان به انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد، مطابق ضوابط و مقررات به تحصیل بازگشتند و در خصوص آن موارد انگشت شمار نیز در صورت رفع موانع حقوقی، دانشگاه از بازگشت ایشان به تحصیل استقبال خواهد کرد.


در خصوص استادانی که در دوره گذشته به دلایل مختلف از ادامه فعالیت آن‌ها ممانعت شده بود، تا آنجا که چارچوب‌های قانونی این امکان را می‌داد برای بازگشت به کار دعوت شدند و نزدیک به 30 نفر از این استادان در قالب‌های مختلف قرارداد همکاری به دانشگاه بازگشته‌اند؛ در این میان نیز استادانی بوده‌اند که به خارج از کشور مهاجرت کرده یا در پاسخ به دعوت برای بازگشت به کار، اظهار بی‌علاقگی كرده‌اند. همچنین در میان اسامی که در گزارش مذکور و موارد مشابه مطرح است برخی مانند دکتر توفیق، از اساس عضو هیات علمی دانشگاه علامه نبوده اند که بخواهند دوباره به کار دعوت شوند.


بنابر گزارش آمار و نیز نظر اکثریت فعالان در عرصه نشریات دانشجويی، در طول این دوران هیچ‌گاه فضای سانسور بر نشریات دانشجويی حاکم نشده است و گواه آن، کسب جوایز برتر فعالان نشریات دانشجويی دانشگاه علامه در آخرین جشنواره نشریات دانشجویی است که در آن نویسنده نشریه سیاه مشق که در گزارش مربوطه تحت فشار و سانسور معرفی شده است، یکی از جوایز برتر در حوزه مقالات سیاسی را به خود اختصاص داده است.


پاسخ در خصوص عملکرد روزنامه وقایع اتفاقیه در صلاحیت گردانندگان آن نشریه است اما بدیهی است که دانشگاه نه توان آن‌را دارد و نه ابزار آن‌را که بتواند روزنامه‌ای را به چنین اقدامی وادار كند؛ حداکثر توان و امکان دانشگاه، واکنشی شبیه به مرقومه ای است که خوانندگان ملاحظه می‌کنند و در خصوص روزنامه وقایع اتفاقیه نیز صورت گرفت اما به سرانجام نرسید.


به هر روی، درهای دانشگاه همواره به روی اصحاب رسانه باز بوده و هست و این امید می رود که عقلای منصف در این حوزه، استقلال و شرافت عرصه رسانه را که در گرو انعکاس تصویر واقعی از پدیده‌هاست فدای مطالبات سیاسی محدود و کوتاه مدت نكنند. مایه بسی تعجب است که صدای منتقدانی که به گواه تعداد انگشت شمار حاضران در وعده تويیتری مذکور در گزارش، در رسانه‌ها به مراتب بلندتر از کمپین 5000 نفری حمایت از عملکرد دانشگاه علامه، طنین و پژواک داشته باشد. اگرچه هیچ‌گاه در اقلیت بودن نمی‌تواند بهانه‌ای برای ضایع شدن حقوق فراهم آورد و دانشگاه نیز همواره برای شنیدن انتقادات گوش شنوا و حواسی هوشیار دارد و ضمن احترام به نگاه و نظر تمامی منتقدان در رفع مشکلات و مسائل آنان دریغ نخواهد کرد. لازم به یادآوری است که ارتقاي شاخصه عملکردی دانشگاه، نتیجه مستقیم حفظ آرامش پرنشاط و پرهیز از ورود به حواشی پرهزینه است و این، انتخاب آگاهانه مدیریت دانشگاه در این دوره بوده است و بالتبع، ترتب هزینه‌ها بر آن اجتناب‌ناپذیر مي‌كند.


آنچه دانشگاه را وادار به پاسخ در مورد این گزارش كرد، نه دغدغه‌ای برای وزارت، که تنها دفاع از عملکردی بوده است که آن‌را ارجمند می دارد. تصمیم گیری در خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوعی است که در صلاحیت مقام محترم ریاست جمهوری است و بي شك تصمیمی که ایشان خواهند گرفت با ملاحظه واقعیت ها و امکانات و محدودیت های این حوزه و به نفع و مصلحت جامعه علمی و دانشگاهی کشور خواهد بود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار