۲۰ شهريور ۱۳۹۶ ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۳۸۸۳۳
taghavi

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی: سیستم فعلی پرداخت یارانه نقدی به‌صورت یکسان به تمام اقشار جامعه، سیاستی اشتباه بود که صورت گرفت و اکنون باید با استفاده از تمام قدرت و بدون تعارف، یارانه اقشار پردرآمد جامعه از سوی دولت حذف شود


به گزارش عطنا، دکتر مهدی تقوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در روزنامه جام جم بر لزوم بازنگری سیاست‌گذاری یارانه‌ها تاکید کرده است که در پی می‌آید؛

هدفمندی یارانه‌ها اصولا از همان ابتدای امر با این پیش‌فرض صورت گرفت که دهک‌های پایین جامعه که از نظر اقتصادی نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای از سوی دولت هستند، بتوانند بیشتر از امکانات استفاده کنند و ثروتمندان هم که نیازی به دریافت یارانه‌های مختلف دولتی ندارند با استفاده از دارایی خود هزینه‌هایشان را تأمین کنند.





اما سیستم فعلی پرداخت یارانه نقدی به‌صورت یکسان به تمام اقشار جامعه، سیاستی اشتباه بود که صورت گرفت و اکنون باید با استفاده از تمام قدرت و بدون تعارف، یارانه اقشار پردرآمد جامعه از سوی دولت حذف شود؛ به این دلیل که مبلغ یارانه‌ای که پرداخت می‌شود، تاثیری در شرایط زندگی این گروه از جامعه نخواهد داشت.


این در حالی است که با در نظر گرفتن بار مالی پرداخت یارانه‌ها بر دولت، حذف دهک‌های ثروتمند از فهرست یارانه‌بگیران که تاکید قانونی هم دارد، می‌تواند منابع مالی زیادی را برای دولت ایجاد کند که این منابع باید در جهت تأمین زیرساخت‌های جامعه و تأمین نیازهای اصلی نیازمندان هزینه شود.


براساس آمارهای موجود، حذف دهک‌های ثروتمند از فهرست یارانه‌بگیران می‌تواند چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان از هزینه‌های فعلی دولت را کاهش دهد که این رقم در مجموع عددی قابل توجه برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشورمان مثل ساخت و تجهیز مدارس، بیمارستان و سیستم حمل‌ونقل عمومی است. پس اگر دولت واقعا همان‌طور که در شعارهای انتخاباتی خود به دنبال حمایت از اقشار ضعیف و توسعه اقتصادی کشورمان است، باید بدون تعارف و هرگونه ملاحظه، یارانه ثروتمندان را حذف و منابع آن را در محلی صحیح هزینه کند.


از سوی دیگر برخی ثروتمندان بدون درنظر گرفتن منافع ملی همچنان نسبت به حذف نامشان از یارانه‌بگیران اقدام نکرده‌اند و به نوعی وقت‌کشی می‌کنند، درحالی که دولت ابزار قانونی و منطقی کافی برای شناسایی و حذف نام این افراد در اختیار دارد.


از این‌رو مسئولان و سیاستگذاران هدفمندی یارانه‌ها می‌توانند به استناد اطلاعات موجود در سیستم مالیاتی، ثبت اسناد و نهادهایی از این دست، دقیقا میزان درآمد و قدرت مالی افراد یارانه‌بگیر را مشخص کرده و براساس آن اقدام کنند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار