۰۷ شهريور ۱۳۹۶ ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۷۰
Mosahebe Mohammadreza Vijeh (1)

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا با ارائه توضیحاتی درباره ساخت‌‌وسازها و تعمیرات در حال اجرای دانشگاه گفت: در معماری کتابخانه مرکزی از طرح‌های سازه سبز و متناسب با محیط زیست استفاده کرده‌ایم.


محمدرضا ویژه در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا درباره پروژه‌های عمرانی که در حال حاضر در دست اقدام هستند، گفت: ساختمان مسجد، مرکز رشد و کتابخانه دانشگاه احداث شدند اما تجهیزات این بناها شامل موتورخانه، چیلر، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی نصب و راه‌اندازی نشدند و در دستور کار هستند ور در حال حاضر بخش اعظم کار ما پیگیری امور تاسیساتی است.


وی ادامه داد: دیگر پروژه‌ای که معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه در دست ساخت‌ دارد، زمین ورزشی در پردیس شماره سه، مربوط به دانشکده تربیت‌بدنی است که از سال 94 شروع شده و با پیشرفت خوبی ادامه دارد و پیش‌بینی ما این است که در سال 97 افتتاح شود.


ویژه به اهمیت این زمین ورزشی در دو بخش عمده اشاره کرد و گفت: نخستین مورد اینکه دانشجویان رشته تربیت بدنی، نیازمند فضای مناسبی برای تمرین‌های ورزشی خود هستند و دوم اینکه دانشکده تربیت بدنی تنها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشجو دارد و برای اینکه بتواند در دوره کارشناسی نیز جذب دانشجو داشته باشد از نظر عمرانی بامحدودیت‌هایی مواحه بود که امیدواریم با رفع این پیش‌نیاز، موانع در حوزه‌های دیگر نیز برطرف شود تا بتوانیم جذب دانشجو در دوره‌های کارشناسی داشته باشیم.



برای خرید و فروش خوابگاه «مذاکراتی» داشته‌ایم



معاون مدیریت و توسعه منابع دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به خبرنگار عطنا در مورد تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی، اظهار کرد: معاونت توسعه و مدیریت منابع در تابستان‌ها دو برنامه تعمیر و تجهیز دارد که هر ساله انجام می‌شود؛ تعمیر و تجهیز دانشکده‌ها و واحدهای مستقر در پردیس‌های مرکزی، پردیس دو و سه و نیز تعمیر، تجهیز و نگهداری از خوابگاه‌ها.


به گفته وی این برنامه به صورت روتین و هر ساله اجرا می‌شود که امسال به دلیل محدودیت در بودجه، سعی کردیم در حد امکان این کار را انجام دهیم و با کمک معاونت دانشجویی دانشگاه علامه تجهیز امکانات و وسایل خوابگاه را در دستور کار قرار دهیم.


معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تاکید رئیس دانشگاه علامه بر کیفیت خوابگاه‌ها، خاطرنشان کرد: ما توان مالی خود را در زمینه تعمیر و نگهداری ساختمان خوابگاه‌ها، بیش از هر جای دیگری متمرکز می‌کنیم به طوری که در زمستان ارتباط آنلاین با خوابگاه‌ها برقرار می‌کردیم تا مشکلی در تاسیسات آنها ایجاد نشود.


وی تجربیات حوزه معاونت دانشجویی در سایر دانشگاه‌های کشور را عامل دیگری خواند که باعث شد معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی به مناسب بودن کیفیت تاسیسات خوابگاه‌ها توجه ویژه‌ای نشان دهد.


ویژه در پاسخ به خبرنگار عطنا مبنی بر خرید ساختمان جدید برای خوابگاه دانشجویی دانشگاه علامه، گفت: می‌توان با استفاده از مصوبه هیئت امنای دانشگاه، ساختمان جدید برای خوابگاه خریداری کرد، اما به دلیل وجود محدودیت در بودجه، فعلا قصد انجام این کار را نداریم.


وی افزود: دو برنامه‌ای که در مورد خرید خوابگاه‌های جدید می‌توان صورت داد، نخست تعویض ساختمان خوابگاه‌های پراکنده در سطح شهر و تجمیع آنها در یک مکان است و دوم خرید ساختمان در نزدیکی پردیس مرکزی در محل دهکده المپیک است و هر دوی این موارد نیازمند خریداری ساختمان و داشتن بودجه است.


ویژه در مورد خرید خوابگاه ادامه داد: مذاکراتی با برخی دانشگاه‌ها برای خرید خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته که هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است اما در برنامه دراز مدت ما متمرکز شدن خوابگاه‌ها در یک مکان، وجود دارد که در صورت انجام این کار باید بخشی از هزینه‌ها توسط خیرین تامین شود.


 



ساختمان کتابخانه مرکزی یک «سازه سبز» است



معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به سوال خبرنگار عطنا درباره وضعیت عمرانی کتابخانه مرکزی، گفت: ساختمان آن به طور کامل راه‌اندازی شده و در حال تجهیز آن هستیم که مهرماه راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.


وی افزود: پس از سازه مسجد، ساختمان کتابخانه مرکزی بهترین سازه عمرانی دانشگاه علامه طباطبائی است زیرا با معماری خاصی در ترکیب و هماهنگی با معماری سنتی مسجد جلوه بسیار خوبی دارد.


ویژه ادامه داد: تلاش ما بر این بود که این دو سازه در کنار هم با محوطه بزرگی از فضای سبز تکمیل شود به همین جهت روی دو بال کتابخانه را چمن کاری کردیم و چمنی که روی دو بال ورودی کتابخانه مرکزی کار شده است در کنار فضای سبز محوطه مسجد، دانشکده مدیریت و پشت کتابخانه محوطه خوبی را از نظر فضای سبز فراهم می‌کند.


ویژه این ساختمان را از نظر محیط زیستی به چند دلیل جزو «سازه‌های سبز» برشمرد: نخست اینکه پوشش سقف ساختمان در چمنی با شیب حدود 30 درجه اجرا شده و علاوه بر اینکه در ترکیب فضای سبز دانشگاه تغییری ایجاد نکرده، بلکه مکمل آن شده و زیبایی بیشتری به دانشگاه می‌بخشد.


وی افزود: این ساختمان با حفظ انرژی جزو ساختمان‌های سبز قرار دارد به این معنا که با داشتن پنجره‌هایی از کف تا سقف در ضلع شمالی و وجود 134 نورگیر سقفی، قسمت اعظمی از روشنایی درون ساختمان از تابش غیرمستقیم خورشید به دست می‌آید و به این ترتیب در ساعات زیادی از روز در سه طبقه از قرائت‌خانه که برای مطالعه در نظر گرفته شده‌اند، نیازی به روشنایی مصنوعی نداریم.


معاون مدیریت و توسعه منابع دانشگاه علامه طباطبائی به سازه بتونی به کار رفته در ساختمان کتابخانه دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: این امکان باعث می‌شود این ساختمان در برابر آتش، سرما و گرما مقاومت داشته باشد به خصوص که این ویژگی در بخش مخزن کتابخانه اهمیت بالایی دارد.


وی افزود: دو طبقه از سازه کتابخانه زیر زمین و در زمین قرار دارد و قسمت بیرونی آن به صورت شیب‌دار از زمین بیرون آمده است. این معماری تبادل حرارتی ساختمان با فضای باز را به حداقل خود می‌رساند واز هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند.


ویژه تاکید کرد: مخزن کتابخانه توسط دیوارهای بتونی در داخل خاک مهارشده است که باعث می‌شود تا دیوارها به صورت عایق رطوبتی عمل کند، یعنی از ورود هر گونه رطوبت به داخل مخزن جلوگیری کند.


وی فضاهای داخل کتابخانه را مرتبط با هم برشمرد و اظهار کرد: طراحی این فضاها به شکلی است که هر طبقه به صورت بالکن روی طبقه قبلی قرار گرفته و به گونه‌ای است که اگر در بالکن طبقه آخر بایستید می‌توانید طبقه اول را ببینید و در نتیجه تمام فضاها به صورت مفید در ارتباط با هم هستند.


معاون مدیریت و توسعه منابع دانشگاه علامه طباطبائی، فضای بخش‌های اداری و داخلی کتابخانه را مستقل از قرائت‌خانه خواند و گفت: قسمت‌های اداری در سالن شمالی طراحی شدند و این امر باعث می‌شود تا رفت و آمد و امور اداری از فضای قرائت‌خانه جدا باشد تا فضای مناسب‌تری برای مطالعه به وجود بیاید.



وی افزود: پشت کتابخانه علاوه بر وجود سالن‌هایی که می‌توان برای برگزاری نشست‌ها از آن استفاده کرد، فضای باز وسیعی قرار دارد که می‌تواند کاربری‌های گوناگونی داشته باشد.


ویژه از وجود یک فضای سبز در جلوی محوطه وسیعی که پشت کتابخانه و در ضلع شمالی قرار دارد، خبر داد و گفت: این فضای سبز به صورت چهارباغ ایرانی است که به شکل چهارراه در دست ساخت است به این شکل که یک حوض بزرگ در وسط و حوضچه‌های کوچکی در کنار آن از طریق جوی آب با هم در ارتباط هستند.


وی این فضا را حد واسط پارکینگ دانشگاه و فضای سبز خواند و گفت: برگزاری مراسمی همچون افطاری در این محل امکان پذیر است و چشم انداز بسیار زیبا و فضای جدیدی در دانشگاه خواهد بود که در حدود 5 هزار مترمربع مساحت آن است.


معاون مدیریت و توسعه منابع از سیستم کنترل آتش در مخزن کتابخانه خبر داد و ادامه داد: در بخش کتاب‌ها قدیمی و نسخ خطی از گازی به نام FM200 استفاده می‌شود که اثر نامطلوبی روی کتب قدیمی ندارد در نیتحه بدون کوچک ترین اثر منفی روی کتاب‌ها مهارآتش صورت می‌گیرد.


ویژه در پاسخ به سوال خبرنگار عطنا که آیا امکان دارد کتابخانه به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت باشند، گفت: این موضوع در حوزه اختیارات من نیست اما کتابخانه‌های دانشکده‌ها به طور معمول تا ساعت 19 مشغول به کار هستند و پیشنهاد 24 ساعته شدن جالب توجه است که پس از ساخت و تحویل ساختمان کتابخانه توسط دیگر مسئولان دانشگاه، قابل بررسی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار