۰۶ شهريور ۱۳۹۶ ۱۹:۰۳
کد خبر: ۱۳۶۵۶۵
pejohan

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور ساختاری است، گفت: کرباسیان شهرتی به‌عنوان یک اقتصاددان ندارد.


به گزارش عطنا به نقل از فارس، جمشید پژویان درباره برنامه‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: آشنایی نزدیکی با وزیر جدید اقتصاد ندارم؛ اما کرباسیان شهرتی به‌عنوان یک اقتصاددان ندارد؛ الزاماً هم نیازی نیست که وزیر اقتصاد و دارایی، اقتصاددان مشهور و شناخته‌شده‌ای باشد.


وی افزود: مهم این است که وزیر امور اقتصادی و دارایی در انتخاب تیم و مشاوران خود چگونه عمل می‌کند و از سوی دیگر تا چه حد از نظرات کارشناسی کارشناسان و اقتصاددانان استفاده می‌کند و چقدر هم نقدپذیر است.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه باید دید کرباسیان چه نفرات و مشاورانی را در تیم خود استفاده می‌کند، اضافه کرد: باید دید کرباسیان چه نقشه راهی را در زمینه اقتصاد برای وزارت اقتصاد و دارایی طراحی خواهد کرد.


پژویان با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور ساختاری است، تصریح کرد: وزرای اقتصاد در دولت یازدهم و دولت‌های گذشته هیچ‌کدام اقتصاددان مسلط بر ساختار اقتصاد و آشنا به کمبودهای آن نبودند و تنها نگاه کلان به اقتصاد داشتند.


این کارشناس اقتصاد کشورمان با اشاره به اینکه کشور دهه‌هاست که در فاجعه اقتصادی فرو رفته است، اضافه کرد: نگاه کلان به درد رفع مشکلات اقتصادی کشور نمی‌خورد.


پژویان با بیان اینکه عدم نگاه به ساختار اقتصادی کشور شاید به این برمی‌گردد که ما اقتصاددان آشنا به ساختار اقتصاد نداریم، تصریح کرد: خوشبختانه افراد آگاه در این حوزه کم نداریم.


وی با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم به رفع مشکلات ساختاری اقتصاد بپردازد، اضافه کرد: تعجب می‌کنم رئیس‌جمهوری دو هدف اصلی در قالب اشتغال و تولید عنوان می‌کند و کسی نیست که بگوید تولید و اشتغال جدای از هم نیستند.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه کسی نیست که به رئیس‌جمهوری بگوید تولید و اشتغال پیوسته هستند و جدای از هم نیستند، تصریح کرد: تا تولید رشد نکند، اشتغال‌زایی ایجاد نمی‌شود.


پژویان با بیان اینکه تولید و اشتغال در قالب مشکلات اقتصاد جدای از هم نیستند، افزود: مگر می‌شود تولید رشد داشته باشد و سرمایه بیاید و نیازی به نیروی انسانی نداشته باشیم؟


وی با طرح این پرسش که مگر اشتغال‌زایی مجزا از تولید و رشد اقتصادی است، اضافه کرد: مشکلات جدی اقتصاد ایران ساختاری بوده و این شناخت ساده است.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: این مشکلات پیوسته نیست و رئیس‌جمهور باید بگوید مشکلات اقتصاد ساختاری است.


پژویان با بیان اینکه مشکلات حوزه تولید، اشتغال و رکود به دنبال نگاه به ساختارها رفع  می‌شود، اظهار کرد: باید منتظر ماند و دید نقشه راه مسلطی برای اقتصاد طراحی می‌کنند یا خیر و این‌قدر آگاهی و تسلط دارند که اقتصاد را پیش ببرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار