۰۲ شهريور ۱۳۹۶ ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۳۵۵۸۲
Mohammad Mehdi Zahedi (2)

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار کرد: باید کار تشکیلاتی انجام دهیم و نوگرایی حکومت به بحث‌های انتخاباتی هم کشیده شود، در شرایط کنونی نیاز است که سیستم انتخابات ما تغییر کند.


به گزارش عطنا، محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، اول شهریور‌ماه در چهارمین روز نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقلدر دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف نظام، به نوگرایی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیاز داریم، گفت: ماندن در یک موقعیت برای کشور آفت است و ما را از آرمان‌هایی که برای نظام تعریف شده است دور می‌کند، ما نیاز به تغییر روش و ساختار در برخی از حوزه‌ها و اهداف هستیم.


وی با تأکید بر اینکه در وزارت علوم هم به یک تغییر اساسی نیاز است، خاطرنشان کرد: سال 92 سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد اما اگر اسم آن سند تحول آموزش عالی نام می‌گرفت، بهتر بود چون وقتی واژه اسلامی شدن را می‌آوریم کسانی که با این سند آشنا نیستند، ذهنیت اشتباهی درباره آن دارند.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: این سند شامل مباحث مختلفی درحوزه آموزش، پژوهش، فناوری، مدیریت و ساختار دانشگاه است اما در چند سال گذشته اثری از اراده برای انجام تحول بنیادین در آموزش عالی دیده نشده است.


زاهدی با اشاره به اینکه برای پیگیری نوگرایی در حکومت نیازی نیست به دنبال مسائل بزرگ برویم، اظهار کرد: شما انجمن دانشجویان اسلامی مستقل بیایید مطالبه‌گری این نوگرایی در آموزش عالی کشور را داشته باشید، بهترین قسمت این موضوع هم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و شما برای اجرایی شدن این سند فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری کنید.


وی اضافه کرد: در این دوره از مجلس و دولت این مطالبه را خواهیم داشت و هر وزیری که رئیس‌جمهور برای وزارت علوم پیشنهاد دهد اولین خواسته مجلس این خواهد بود که در برنامه‌اش، چگونه می‌خواهد سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را اجرا کند و اکنون مجلس هم با تمام توان برای پیاده کردن این سند این سند آمادگی دارد.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ویژگی‌هایی که وزیر علوم باید داشته باشد، گفت: این فرد باید جایگاه علمی داشته باشد، به خوش اخلاقی، صداقت و وفاداری به اهداف نظام و انقلاب معروف باشد، این فرد نباید سرباز جریان‌های سیاسی بوده و باید بتواند در جهت توسعه علم و فناوری و ارتقاء دانش در کشور الهام بخش دانشگاه باشد.



وی با بیان اینکه تولید علم جنبه‌های مختلفی دارد و ما در هر کدام از آنها وضعیت مختلفی داریم، خاطرنشان کرد: سطحی از تولید علم چاپ مقاله در مجلات معتبر است که در این زمینه خوب عمل کردیم اما تولید علم به معنی اینکه علم از نظر و اندیشه به مرحله‌ای برسد که محصول تولید کند، در این زمنیه ضعف داریم و وضعیت نابه‌هنجار است و با نقطه مطلوب فاصله داریم.


زاهدی تصریح کرد: در فصل هشتم سند بنیادین تحول آموزش و پرورش همه دستگاه‌های کشور موظف شدند تا به وزارت آموزش و پروزش کمک کنند و برای تحول آموزش عالی هم باید تمام کشور بسیج شوند.


وی با بیان اینکه تحول در آموزش و دانشگاه بدون پیاده‌سازی سند اسلامی‌شدن امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: ما در این زمینه نیاز به تشکیلات و ساختار داریم، تربیت نیروهایی که در این عرصه بتوانند فعالیت کنند فقط به وزارت علوم باز نمی‌گردد بلکه این وزارت‌خانه فقط متولی این امر است و یک همت جمعی، ملی و فرادستگاهی لازم است.


زاهدی در پاسخ به این سؤال که پولی شدن دانشگاه با عناوین مختلف مانند پردیس و مورادی از این قبیل مطابق قانون است یا خیر، گفت: قانون اساسی نمی‌گوید که هر کسی خواست وارد آموزش عالی شود باید رایگان تحصیل کند بلکه قانون می‌گوید به اندازه نیاز کشور باید آموزش عالی رایگان فراهم شود و به نظر می‌رسد ما در بسیاری از حوزه‌ها بیش از نیاز کشور آموزش عالی داریم.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: با پولی شدن همه حوزه‌های آموزش عالی مخالف هستم باید عدالت وجود داشته باشد از طرف دیگر من با پردیس‌های بین‌المللی که برای تأمین مالی دانشگاه‌ها ایجاد شده است، مخالفم چون وقتی پردیس بین‌الملل است باید دانشجوی خارجی بیاید در بعضی از این پردیس‌ها حتی یک دانشجوی خارجی وجود ندارد.



وی در ادامه با بیان اینکه مکانیزم‌های همه انتخابات کشور اشکال اساسی دارد، گفت: عدم قدرت احزاب یک آسیب جدی است که حتما کشور در آینده دچار مشکل خواهد کرد، اگر نظام حکومتی را بر اساس جریان‌های سیاسی شناسنامه‌دار پی‌ریزی کنیم، موجب شده تا تشکیلاتی ایجاد و جوانی که از دبیرستان و دانشگاه وارد این تشکیلات می‌شود و در نهایت برای پذیرش مسئولیت آماده خواهد شد.


زاهدی تصریح کرد: با ساختار سیاسی کنونی کسی پاسخگوی عملکرد خود نیست، اگر احزاب باشند افراد شخص حقوقی خواهند بود و مسئولیت اقدامات خود را می‌پذیرند.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: باید کار تشکیلاتی انجام دهیم و نوگرایی حکومت به بحث‌های انتخاباتی هم کشیده شود، در شرایط کنونی نیاز است که سیستم انتخابات ما تغییر کند و حتی لازم است قانون اساسی را تغییر دهیم و افراد حقوقی شناسنامه‌دار وارد عرصه شوند و در آن صورت، احزاب برای هر نهاد و سازمانی نیروی آماده دارند.


هجدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور از ۲۹ مردادماه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی آغاز که تا سوم شهریورماه ادامه دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار