۰۵ مرداد ۱۳۹۴ ۲۳:۵۶
کد خبر: ۱۳۴۱۱

به گزارش عطنا، جمشید پژویان در گفت و گو با ایرنا گفت: هر زمانی دولت ها سیاستی را به اشتباه در جهت ایجاد اشتغال انتخاب کردند، میلیاردها ریال هزینه به مردم تحمیل شد اما مشکل بیکاری نیز در جامعه برطرف نشد.

وی با بیان آنکه در دولت های گذشته هرگز به مشکلات اقتصادی توجهی نشده است، افزود: همیشه فقط بیکاری و تورم مورد توجه بوده اما تا ساختار اقتصادی اصلاح نشود، بیکاری و تورم هم خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه افزود: با افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی، انتظار برای اشتغال ایجاد شده و بیکاری کاهش می یابد. بنابراین هیچ راهی برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری وجود ندارد مگر آنکه سرمایه گذاری جدیدی انجام شود تا به تبع آن فعالیتی اقتصادی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: وقتی فعالیت اقتصادی گسترش یابد، عامل کار به عنوان یک نهاده مهم و اصلی در کنار سرمایه مطرح می شود و در اصل فرآیند سرمایه گذاری آغاز شده که این امر افزایش اشتغال و کاهش بیکاری را به همراه خواهد داشت.

پژویان افزود: از آنجا که افزایش سرمایه گذاری سبب رشد تولید ناخالص داخلی خواهد شد از این رو تنها نسخه برای درمان و رفع بیکاری، انجام سرمایه گذاری و رشد اقتصادی است در غیر این صورت همانطور که تجارب گذشته نشان می دهد؛ اجرای طرح های خوداشتغالی، ضربتی اشتغال، بنگاه های زودبازده و غیره نه تنها تاثیرگذار نبوده بلکه باز موثر نخواهند بود.

وی مشکل بیکاری را در ایران ساختاری دانست و افزود: تا زمانی که ساختار اقتصادی کشور اصلاح نشود، بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری و تورم ادامه خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: تا زمانی که یک نفر یک بشکه نفت را از ایران خارج می کند و به جای آن 40 سبد کالا می آورد، وضعیت اشتغال و تولید ما همین خواهد بود بنابراین باید بتوانیم بر تولیدات داخلی و امتیاز رشد اقتصادی خود به خصوص در بخش صنعت و خدمات تکیه کنیم.

وی افزود: صنعت از مهمترین بخش های اقتصادی هر کشور است که با نقش آفرینی خود در رونق تولید علاوه بر توسعه صادرات با ایجاد کسب و کار و رفع معضل بیکاری در دیگر بخش های جامعه نیز اثرگذار است.

این تحلیگر اقتصادی ادامه داد: امروزه توسعه صنعتی سهم بسیاری از توسعه جوامع را به خود اختصاص داده و رونق فناوری های نو نیازمندی های جدیدی را پیش روی این عرصه مهم قرار داده است.

وی تاکید کرد: بدون شک گشوده شدن گره محکم صنعت با اقتصاد و به موازات آن، توسعه کشور امر ساده ای نیست بلکه این امر موجب شده توسعه صنعتی هدف بسیاری از سیاست گذاری کشورها شود.

پژویان با اشاره به پتانسیل های بالای ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی، گفت: گرچه رقم جذب سرمایه های خارجی به دلایل متعدد از جمله تحریم های مالی و بانکی‏، بی ثباتی منطقه و غیره بالا نبوده اما می توان با انجام اصلاحاتی در بخشهایی همچون اصلاح قوانین و مقررات، تداوم روند سیاسی باثبات کشور و تغییر نگرش به سرمایه گذاری خارجی، وضعیت جذب سرمایه های خارجی و دستیابی به اهداف کلان اقتصادی کشور را بهبود بخشید.

وی با اشاره به شاخص بهبود فضای کسب و کار در کشور نیز این شاخص را رضایت بخش ندانست و افزود: اقتصاد ایران به صورت غیرمستقیم با اقتصاد جهانی در تعامل است،‏‏ بنابراین کاهش قیمت نفت‏ و به تبع آن کاهش درآمدهای ارزی‏، کاهش تجارت بین المللی و تقاضا منجر به کاهش صادرات و درآمدهای ارزی غیرنفتی می شود.

لازم به ذکر است؛ بررسی آخرین گزارش رسمی مرکز آمار درباره وضعیت بیکاری در کشور نشان می دهد که تعداد جمعیت شاغل به 21.3 میلیون نفر و تعداد بیکاران به حدود 2.5میلیون نفر رسیده که در این میان؛ بیش از 1.6 میلیون نفر در گروه سنی 15 تا 29 ساله و بیشتر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار