۱۸ تير ۱۳۹۶ ۱۳:۲۰
کد خبر: ۱۲۶۱۲۸
mpsahebeh doktora (23)

معاونت فرهنگی دانشگاه علامه در حرکتی ابتکاری، لحظاتی قبل از برگزاری آزمون دکترا به دانشجویان مشاوره می‌دهد و کارشناسان و مشاوران این معاونت در این روزها  اقدام به برپایی «میز گفت‌وگو»، انتشار ویژه‌نامه و بازدید از موزه برای شرکت‌کنندگان آزمون دکترا کرده‌اند که با بازخورد خوبی در بین دانشجویان روبه‌رو شده ‌است.


به گزارش عطنا، مصاحبه دکترای دانشگاه علامه طباطبائی برای پذیرش دانشجو در ۵۰ رشته این دانشگاه از شنبه 10 تیرماه آغاز شده است. بخش‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی به خصوص معاونت فرهنگی و اجتماعی با اجرای برنامه‌های مختلفی پذیرای دانشجویان داوطلب دوره دکتری بودند.


اما یکی از ابتکارات مهم معاونت فرهنگی و اجتماعی ایجاد «میز گفت‌وگو» با محورهای «معرفی خود، برقراری ارتباط، مدیریت زمان و آرامش در جلسه مصاحبه» و با هدف موفقیت دانشجویان در مصاحبه دکترا است. در این میز گفت‌وگو، کارشناسان متخصص مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی حضور دارند و تا پایان آزمون مصاحبه دوره دکترا به دانشجویان داوطلب، خدمات مختلف ارائه می‌دهند.


در این باره عطنا با حضور در این مکان گزارشی از حال و هوای داغ این دانشگاه گرفته است که در ادامه می‌خوانیم؛


 



عصمت مومنی: استقبال داوطلبان آزمون دکترا از «میز گفت‌وگو» چشم‌گیر بود



عصمت مومنی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و نیز عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در رابطه با مصاحبه دانشجویان دکترای دانشگاه علامه طباطبائی به خبرنگار عطنا، گفت: امسال معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت آموزشی و دانشجویی خدمات ویژه‌ای را به دانشجویان و داوطلبان ارائه می‌دهند.


وی با اشاره به اینکه این خدمات‌ در سه حوزه به دانشجویان ارائه می‌شود، ادامه داد: یکی از این فعالیت‌ها، «میز گفت‌وگو» است که چهار تن از متخصصان مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، آقایان محمدی و وجدانی و خانم‌ها سحر کیایی‌نژاد و عفت یحیی‌راد به ارائه راهکارهای مناسب از طریق گپ دوستانه با دانشجویان، پیش از انجام مصاحبه، پرداختند.


مدیر برنامه‌ریزی و نظارت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برای این گفت‌وگو، چهار محور مدنظر قرار گرفته است، اضافه کرد: معرفی خود، برقراری ارتباط مناسب با داوران، حفظ آرامش در طول مصاحبه و مدیریت زمان، چهار محور مورد بحث این مشاوران است.


وی با اشاره به اینکه کلیه این خدمات رایگان هستند، ادامه داد: این خدمات در طول مدت 10 روز برگزاری مصاحبه دکترا از ساعت 8 صبح تا 17 عصر به دانشجویان ارائه می‌شود.


مومنی با بیان اینکه دومین اقدام معاونت فرهنگی انتشار ویژه‌نامه‌ای برای دانشجویان بوده است، اظهار کرد: این ویژه نامه تحت عنوان «راهنمای دانشجو، ویژه‌نامه پذیرفته‌شدگان مرحله اول آزمون دکترا» در قالب یک برگ راهنمای دانشجویان به چاپ رسید و در اختیار آنان قرار گرفت.


مدیر برنامه‌ریزی و نظارت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی درخصوص محتوای این ویژه‌نامه بیان کرد: معرفی تمام گروه‌های درسی، تاریخچه مختصری از دانشگاه و نیز فعالیت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی در این ویژه‌نامه درج شده است.



در کل کار بسیار قشنگی است که متخصص مشاوره اینجا حضور داشته باشد و بگوید که چطور رفتار کنیم، تاثیر بهتری دارد و حداقلش این است که فرد خودش و داشته‌هایش را به‌راحتی بروز دهد تا درست ارزیابی شود.

وی سومین فعالیت معاونت فرهنگی را برای داوطلبان آزمون دکترا، بازدید از موزه برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به تازگی موزه دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شده است، امید می‌رود با معرفی آن به دانشجویان، بتوانند در اوقات فراغت خود از امکانات آن استفاده کنند.


عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی ادامه داد: امسال معاونت فرهنگی- اجتماعی و معاونت دانشجویی این سه فعالیت را در کنار معاونت آموزشی داشتند که استقبال بسیار خوبی از «میز گفت‌وگو» شد و دانشجویان از این اقدام دانشگاه علامه، اعلام رضایت‌مندی بسیاری کردند.


وی در پایان با آرزوی موفقیت برای کلیه داوطلبان و شرکت کنندگان، خاطرنشان کرد: دانشجویان می‌توانند با تلاش و پشتکار، مدارج عالی را طی کنند و امیدوار هستیم که این افزایش مراتب علمی با افزایش آگاهی و درک آنها همراه  باشد تا بتوانیم جامعه بهتری داشته باشیم.


 

محمدی: باید پذیرفت در هر آزمونی عده‌ای مردود می‌شوند



محسن محمدی، کارشناس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی از کارشناسان حاضر در میز گفت‌وگوی معاونت فرهنگی و اجتماعی، گفت: استقبال دانشجویانی که از صبح زود در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی حضور یافته بودند تا در میز گفت‌و‌گو مشورت بگیرند، بسیار جالب و غیرمنتظره بود.


وی افزود: بیشتر سوالات داوطلبانی که در میز گفت‌و‌گو شرکت می‌کردند این بود که فضای مصاحبه به چه شکل است و چگونه می‌توان آن را مدیریت کرد.


محمدی با بیان اینکه نحوه شکل‌گیری ارتباط با استادان مصاحبه‌کننده نیز از جمله دیگر سوالات و دغدغه‌های دانشجویان بود، اظهار کرد: در میز گفت‌و‌گو برای دانشجویان تشریح می‌کنیم که چگونه در فضای مصاحبه دکترا باید بخش‌های مختلف را مد نظر داشته و مدیریت کنند، ضمن‌آنکه کنترل استرس نیز بسیار مهم است.


کارشناس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: داوطلبان دل‌نگرانی‌های بسیاری در زمینه پذیرش و قبولی دارند که البته این امری عادی است، ضمن اینکه باید پذیرفت که در مصاحبه دکترا تعدادی پذیرفته و عده‌ای نیز قبول نمی‌شوند.


وی ادامه داد: در میز گفت‌و‌گو ما سعی می‌کنیم ضمن‌آنکه دانشجویان را به تلاش بیشتر برای قبول شدن ترغیب کنیم از طرف دیگر در صدد هستیم که این مورد را نیز القا کنیم که قبول نشدن هم چیزی از ارزش‌های شما کم نمی‌‌کند.


 

عفت یحیی‌راد: مصاحبه 20 درصد از نمره نهایی آزمون دکترا را شامل می‌شود



عفت یحیی‌راد، دارای دکترای مشاوره از دانشگاه علامه طباطبائی و دیگر کارشناس مرکز مشاوره و بهداشت روان این دانشگاه به خبرنگار عطنا گفت: با توجه اینکه دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکترا در حال گزینش یک مرحله مهم از زندگی خود هستند با هدف کمک به آن‌ها این میز گفت‌و‌گو راه‌اندازی شد.


وی با اشاره به اینکه ما در میز گفت‌و‌گو تلاش می‌کنیم تا دانشجویان در مصاحبه دوره دکترا تصویر خوب و مناسبی از خود ارائه دهند، افزود: مصاحبه دکترا در یک فضای رقابتی برگزار می‌شود  که این فضا برای دانشجویان همراه با اضطراب، نگرانی و دلهره است، پس سعی ما بر این است تا با گفت‌و‌گو و مشاوره مناسب، زمینه را برای دانشجویان فراهم کنیم.


یحیی‌راد اضافه کرد: تلاش ما این است که دانشجویان با تسلط بیشتر و استرس کمتری وارد جلسه مصاحبه شده تا بتوانند ضمن مدیریت فضای حاکم بر جلسه، خود واقعی‌شان را نیز به استادان مصاحبه‌کننده نشان دهند.


وی به صحبت‌های برخی از دانشجویان که در میز گفت‌و‌گو شرکت کرده و در مصاحبه دکترا حضور یافته بودند اشاره کرد و گفت: یکی از این دانشجویان که با او صحبت می‌کردم می‌گفت وقتی در جلسه مصاحبه دکترای دانشگاه تهران شرکت کردم، بسیار نگرانی و اضطراب داشتم ولی در دانشگاه علامه طباطبائی بعد از مشاوره‌های میز گفت‌و‌گو، بدون هیچ نگرانی در جلسه مصاحبه دکترای این دانشگاه، شرکت کردم.


کارشناس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برخی از دانشجویان نتیجه عملکرد خوب خود در جلسه مصاحبه دکترا را شرکت در میز گفت‌و‌گو و صحبت با مشاوران می‌دانند، اظهار کرد: کنترل استرس و سنجیده عمل کردن در مدیریت فضای جلسه و ارائه مناسب بسیار مؤثر است.


وی افزود: دانشجویان در مصاحبه دکترا باید دقت کنند که اگر پاسخ سوال اول را نمی‌دانستند به این معنا نیست که همه چیز تمام شده و مصاحبه را از دست داده‌اند، بلکه می توانند با اعتماد به نفس و اتکا به توانمندی‌های خود در سوالات بعدی، خود را نشان داده و جبران کنند.


یحیی‌راد تصریح کرد: در میز گفت‌و‌گو به دانشجویان یادآور می‌شویم که مصاحبه فقط 20 یا 30 درصد نمره نهایی پذیرش در مقطع دکترا را شامل می‌شود و در این فرآیند، مواردی چون مقالات علمی‌و پژوهشی، ترجمه و تالیف کتاب و سایر موارد 70 تا 80 درصد نمره را تشکیل می‌دهد.


به گفته این کارشناس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی، از سوالات جدی دانشجویان در میز گفت‌و‌گو در مشورت با کارشناسان این است که آیا باید به سوالات استادان باید صادقانه جواب بدهیم؟ چه زمانی باید واقعیت را کتمان کنیم؟ آیا به این سوال که «انتخاب نخست شما برای مقطع دکترا کدام دانشگاه است» باید صادقانه پاسخ دهیم؟


وی با بیان اینکه مطرح کردن این سوال توسط استادان در مصاحبه دکترا صحیح نیست و به نوعی دانشجویان را در تعارض قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: استادان اصلاً نباید به این موضع که اولویت دانشجو کدام دانشگاه است توجه کنند، چرا که طرح چنین سوالاتی تنها باعث می شود که دانشجویان دست و پای خود را گم کنند و دچار نگرانی شوند.


 

جلیلیان: کارشناسان مرکز مشاوره پاسخ‌گوی نیاز دانشجویان هستند



زهرا جلیلیان، کارشناس امور دانش‌آموختگان و ارتباط خانواده و دانشگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی نیز استقبال دانشجویان دعوت شده به مصاحبه دکترا از میز گفت‌وگو را مناسب خواند و گفت: میز گفت‌و‌گو برای نخستین بار و با هدف ارائه مشاروه به دانشجویان دعوت شده به مصاحبه در دانشگاه راه‌اندازی شد.


وی با اشاره به اینکه در این برنامه دانشجویان شرکت کننده در مصاحبه دوره دکترا مسائل و مشکلات خود را مطرح می‌کنند، افزود: کارشناسان مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی نیز پاسخگویی آنان هستند.


جلیلیان دیگر برنامه معاونت فرهنگی و اجتماعی را بازدید از موزه دانشگاه علامه طباطبائی در مجتمع فرهنگی-عبادی امام علی(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در آزمون دوره دکترا شرکت کرده‌اند از این موزه نیز بازدید می‌کنند.


 

کارشناس ارشد مشاوره هستم اما میز گفت‌وگو را مفید دیدم


حمید حقیقی رتبه 22 رشته مشاوره که کارشناسی ‌ارشد خود را از دانشگاه بندرعباس کسب کرده است با آنکه در رشته مشاوره تحصیل کرده اما در میز گفت‌و‌گو شرکت کرده و می‌گوید: در این گفت‌و‌شنود با مشاوران در میز گفت‌و‌گو اطلاعات واقعی و مناسبی در زمینه رشته مشاوره، انتخاب رشته و همچنین خود دانشگاه علامه طباطبائی کسب کردم.


وی با اشاره به اینکه این گفت‌و‌گو بسیار مفید است به طوری که استرس دانشجویان را در فرآیند مصاحبه کاهش می‌دهد، بیان کرد: تیم استادانی که برگزار کننده مصاحبه رشته مشاوره از دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی هستند، بسیار قوی و متخصص است.


 

سوالات چندان مرتبط با رشته خودمان نیست


حجت‌الاسلام صادق زهرایی با رتبه‌ای در حدود 40 که دارای تحصیلات حوزی سطح 3، معادل کارشناسی ارشد نیز است در رشته مدرسی معارف شرکت کرده است و می‌گوید: اگرچه استادانی که در این رشته از ما مصاحبه می‌کنند، در زمینه تخصصی خود دارای سواد بالایی هستند اما سوالات مرتبط با رشته خودمان را نمی‌پرسند.



از کجا شروع کنم؟


دکتر کیانی نژاد، متخصص مشاوره درباره هدف از وجود خدمات مشاوره در کنار برگزاری آزمون مرحله دوم دکترا به خبرنگار عطنا، گفت: ندانستن خیلی چیزهای ساده مثل نحوه گفت‌وگو کردن، نحوه ارتباط برقرار کردن، چگونگی کنترل استرس و اظطراب، که همه اینها قطعا در نحوه عملکرد و  نمره گرفتن از استادان تاثیر می‌گذارد، ما با توجه به مصاحبه‌ای که از با هر داوطلب انجام می‌دهم با توجه به نیاز افراد به آنها مشاوره می‌دهیم. نحوه معرفی خود ، نحوه ارائه کارهای پژوهشی را به آنها یاد می‌دهیم.


وی درباره اکثر سوالات و مشکلات مشاوره‌ای که داوطلبان مراجعه می‌کنند، گفت: اکثرا نمی‌دانند از کجا شروع کنند و یا جلسه به چه صورت برگذار می‌شود، استادان ممکن است چه سوالی را مطرح کنند و یکی از دغدغه‌های داوطلبان به ویژه امروز مسئله زبان بود.


رحیمی، داوطلب رشته حسابداری با رتبه 90 در خصوص وجود خدمات مشاوره در کنار آزمون مصاحبه برای دوطلبان به خبرنگار عطنا گفت: گاهی اوقات جواب سوالات را می‌دانید ولی در زمان بیان به مشکل می‌خورید‌، مشاوره کمک می‌کند تا بتوانیم به خود مسلط باشیم و بتوانیم داشته هایمان را بدون ترس بیان کنیم.


این داوطلب با بیان اینکه برای اولین بار است که با مشاوره در کنار آزمون برخورد می‌کنم، افزود: دو سال پیش من شرکت کرده بودم، خدمات مشاوره ای نبود. در کل کار بسیار قشنگی است که متخصص مشاوره اینجا حضور داشته باشد و بگوید که چطور رفتار کنیم، تاثیر بهتری دارد و حداقلش این است که فرد خودش و داشته‌هایش را به‌راحتی بروز دهد تا درست ارزیابی شود.



کسرایی، داوطلب رشته مدیریت که در آزمون سراسری رتبه 160 را کسب کرده است، درباره تاثیر مشاوره اظهار کرد: با اینکه خیلی اعتقادی به مشاوره نداشتم ولی وقتی کمی با مشاور صحبت کردم، انگار خیلی در روحیه من تاثیرگذار بود. مثلا درباره نحوه ارتباط  مشاور گفت چطور برخورد کنم، مفید بود.


صفریان، عضو هیئت علمی علوم پزشکی گیلان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بهداشت و درمان که دواطلب تکنولوژی آموزشی درباره انگیزه خود برای تحصیل در این رشته گفت: به دلیل اینکه همه رشته‌ها به نوعی  به تئوری تکنولوژی وابسته‌ هستند و امسال اولین سالی است که کسانی که مدرک تحصیلی تکنولوژی آموزشی ندارند می‌توانستند در این رشته شرکت کنند، بنابراین من هم شرکت کردم.


وی درباره دلیل استفاده از مشاور و مزایای آن اظهار داشت: به جهت اینکه من جزو این رشته نبودم و با فضای دانشگاه آشنا نیستم و شاید نتوانم وسط کار ادامه بدهم از خدمات مشاوره استفاده کردم. وجود مشاوره خیلی خوب و لازم است ولی انتقادی که وجود دارد اینکه اطلاع رسانی ضعیف بود و  ما نمی‌دانستیم اصلا مشاوره حضور دارد و بعدا متوجه شدیم.


زهرا بشردوست، دانشجوی ترم آخر مدیریت اجرایی پیام نور تهران با رتبه 138 درباره علت استفاده از خدمات مشاوره گفت: هدفم آشنایی بیشتر با فضای مصاحبه بود، قطعا استفاده از خدمات مشاوره‌ای می‌تواند راه گشا و تاثیرگذار باشد. وی با ابراز رضایت از نحوه برگزاری آزمون در دانشگاه گفت: جاها دیگر هم رفتم نسبت به جاهای دیگر سطح ارائه خدمات خیلی خوب بود.


محمدحسن خعلتبری، فارغ‌التحصیل ارتباطات دانشگاه صدا و سیما که برای مصاحبه دکترا آمده است، در خصوص وجود خدمات مشاوره ای به خبرنگار عطنا گفت: خدمات رایگان فرهنگی چیزی است که ما در دانشگاه و در جامعه بدان نیازمندیم و می‌تواند صادقانه‌تر باشد. البته یک‌سری ویژگی‌هایی دارد، مثلا اسم و مشخصات می‌پرسد که به نظر من، اینها را می‌تواند نپرسد. البته امکانات هم محدود است اگر مشاور دو نفر بودند بهتر بود چرا که جزء بدیهیات رسانه و کار مشاوره این است که هر کسی احتمالا با هم جنس خود بهتر ارتباط برقرار می‌کند. در کل منطق کار درست است مکانش هم جایی خوبی است.


این داوطلب درباره نحوه ارزیابی برگزاری آزمون توسط دانشگاه علامه هم گفت: کار نظام‌مند و سیستماتیک‌تر نسبت به جاهای دیگر است که من حضور داشتم. البته مشکلی که داشت وجود فقط یک دستگاه پرینت و صف طولانی  بود که به خاطر این مسئله به وجود آمده بود، و صدالبته این مسئله با یک برنامه‌ریزی ساده می‌توانست اتفاق نیافتد.



دانشگاه علامه طباطبائی؛ انتخاب اول من


مصطفی منشی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران که در رشته مدیریت قرارداد‌های نفت و گاز با رتبه 7 در مصاحبه شرکت کرده است، می‌گوید: در میز گفت‌و‌گو سوال مشخصی نداشتم و بیشتر برای آگاهی از برخی نکات و اطلاعات عمومی در آن شرکت کردم.


وی حضور در میز گفت‌و‌گو و صحبت با کارشناسان مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی را مفیدا دانست و افزود: در این گفت‌وگو بیشتر در زمینه ارتباط مؤثر و نحوه بیان دست‌آوردهای علمی صحبت می‌شود.


وی درمورد رشته خود گفت: تنها دو دانشگاه علامه طباطبائی و امام صادق (ع) در سال جاری در رشته مدیریت قردادهای نفت و گاز در مقطع دکترا پذیرش دانشجو دارند و انتخاب اول من دانشگاه علامه طباطبائی است.


تصاویری از حال و هوای میز گفت‌وگو:

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار