استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی گفت: از دیدگاه امام موسی صدر، رویارویی با فرهنگهای بیگانه جای نگرانی ندارد و او در این عقیده، به سیره ائمه اطهار (ع) استناد میکند.
به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، دکتر عبدالله نصری شامگاه دوشنبه شب در جلسه سخنرانی «منطق گفتوگو در اندیشه امام موسی صدر» در محل موسسه فرهنگی امام موسی صدر و در جمع پژوهشگران، دانشگاهیان و علاقهمندان به این شخصیت بزرگ اسلامی معاصر اظهار کرد: فرق میکند که شما گفتوگو را روش یا فرهنگ بدانید.
وی افزود: شما میتوانید هر زمان، لازم دانستید از «روش» استفاده کنید یا آن را کنار بگذارید و ممکن است تغییر روش بدهید اما وقتی «گفتوگو» به صورت یک فرهنگ درمی آید، در وجود افراد نهادینه میشود و تمام ابعاد وجود آنها را در برمی گیرد. اط
نصری تصریح کرد: اینگونه نیست که شما یک اوقاتی اهل گفتوگو باشید و زمان دیگر، نباشید و در غیر اینصورت، مخاطب شما سردرگم خواهد شد.
وی در تشریح زوایای شخصیتی امام موسی صدر گفت: با تحلیل در شخصیت امام موسی صدر، به نظر میرسد گفتوگو برای او یک روش نیست بلکه به عنوان یک فرهنگ در وجود او نهادینه شده است.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در موقعیتی که از امام موسی صدر درباره جایگاه صلح و گفتوگو در دین اسلام پرسش شده بود که او در صفحه 94 جلد نهم مجموعه آثارش که منتشر خواهد شد میگوید، دو آیه بسیار مهم در باب صلح (آیات 15 و 16 سوره مائده) بر رسالت ادیان و کتابهای آسمانی و الهی تکیه و تاکید میکند که همه ادیان الهی دو هدف مهم شامل صلح و خروج مردم از تاریکی به سوی نور داشته اند.
وی یادآور شد: البته امام موسی صدر، معنای تاریکی را به صورت عام تعریف کرده و آن را شامل تاریکی جهل و نادانی، بیماری، تنگدستی، عقب ماندگی از دانش، تندرستی و پیشرفت میداند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: از دیدگاه امام موسی صدر، گفتوگو یک راه حل موثر برای حل مشکلات است و هدف اسلام از گفتوگو، برقراری صلح است و نه چیز دیگر.
نصری، چگونگی نگاه و برخورد با فرهنگهای بیگانه را از مسائل اساسی گذشته و امروز جامعه دانست و گفت: سابقه این موضوع حتی به قرون اولیه و وارد شدن فرهنگ یونانی به جهان اسلام برمی گردد که میبینیم کسانی در مقابل آن موضع میگیرند و این موضعگیری تا امروز هم ادامه دارد.
به گفته این استاد دانشگاه، امام موسی صدر، تکلیف و دیدگاه خود را با نحوه مواجهه با فرهنگهای بیگانه مشخص کرده است درحالیکه خیلیها هنوز در جامعه ما تکلیفشان را در این زمینه روشن نکرده اند.
وی ادامه داد: امام موسی صدر اعتقاد داشت رویارویی با فرهنگهای بیگانه جای نگرانی ندارد و این موضوع در سیره ائمه اطهار (ع) و مخصوصا امام صادق (ع) مشهود است که این امام بزرگوار، شاگردانشان را برای آشنایی با اندیشههای بیگانه تشویق میکردند و حتی از عده ای میخواستند که رشتههای تخصصی که مربوط به جهان اسلام نبودند را فرا بگیرند.
نصری بر لزوم بازخوانی اندیشههای امام موسی صدر در دوران کنونی تاکید کرد.
چهل و دومین جلسه از سلسله درسگفتارهای اندیشه و عمل با عنوان «منطق گفتوگو در اندیشه امام موسی صدر» و سخنرانی عبدالله نصری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
سید موسی صدر معروف به امام موسی صدر، متولد خردادماه 1307 در شهر قم، مرجع دینی و سیاسی شیعیان بود که پس از هجرت از ایران به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان را تاسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان این کشور را عهدهدار شد.
او در سفر شهریور ۱۳۵۷ به کشور لیبی که به دعوت معمر قذافی صورت گرفت، ناپدید شد و آخرین بار، ظهر روز 31 اوت 1978 (9 شهریور 1357) در طرابلس پایتخت لیبی و در حالی دیده شد که به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین، سوار بر خودروهای تشریفات دولت لیبی، برای ملاقات با قذافی میرفتند.
از آن زمان تاکنون، گزارشهای متناقضی از سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش ارائه شده است که برخی از آنها از شهادت آنها و برخی از حضورشان در زندانهای لیبی حکایت دارد.
احمد رمضان یکی از نزدیکان معمر قذافی روز چهارشنبه، 18 آبان 1390 در مصاحبهای با یک شبکه خبری در دبی ادعا کرد که امام موسی صدر در سفرش به لیبی در سال ۱۳۵۷ بعد از ملاقات با قذافی به دستور قذافی کشته شده است اما تاکنون این ادعا تایید نشده و خانوادههای آنان همچنان پیگیر سرنوشت این سه شخصیت ربوده شده هستند.