۱۱ تير ۱۳۹۶ ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۹۹
oscar tandis

آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي براي عبور از تبديل شدن به گردهمايي مردان سفيدپوست، براي دومين سال متوالي صدها سينماگر زن و هنرمندان اقليت‌ها و قوميت‌هاي مختلف را به عضويت در آكادمي دعوت كرد. ٧٤٤ سينماگر براي پيوستن به اين سازمان دعوت شده‌اند (گرچه اسامي ٣٠ سينماگر در چندين شاخه تكرار شده است) كه اگر اين دعوت‌ها مورد پذيرش قرار گيرند، مجموع اعضاي آكادمي حدود ٨٥٠٠ نفر مي‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه اعتماد، سال گذشته از ٦٨٣ سينماگر براي پيوستن به آكادمي دعوت شد كه حضور عباس كيارستمي در فهرست سال گذشته تعجب منتقدان را برانگيخت. چرا كه او و تعداد ديگري از سينماگران مطرحي كه نام‌شان در آن فهرست ديده مي‌شد، هرگز نامزد دريافت يك جايزه اسكار نشدند و حتي انگيزه‌اي براي دريافت جايزه از اين رويداد سينمايي نداشتند.


امسال نيز تعدادي از سينماگران ايراني كه در داخل و خارج كشور فعاليت مي‌كنند به آكادمي اسكار دعوت شده‌اند. رخشان بني‌اعتماد، بهمن قبادي، محمد رسول‌اف فيلمنامه‌نويس و كارگردان، ليلا حاتمي و گلشيفته فراهاني بازيگر، نويسنده و كارگردان، هايده صفي‌ياري تدوين‌گر، محمدرضا دلپاك صدابردار و صداگذار، هنگامه پناهي تهيه‌كننده و نازنين بنيادي بازيگر امريكايي- بريتانيايي متولد ايران كه در فيلم‌هاي «مرد آهني» و «بن‌هور» ايفاي نقش كرده است، براي عضويت در بخش‌هاي اين آكادمي دعوت شده‌اند. جوان‌ترين مدعوي آكادمي اسكار ال فنينگ بازيگر ١٩ ساله و پيرترين آنها بتي وايت بازيگر ٩٥ ساله است.


گروهي از آنها شامل چهره‌هاي سرشناس از جمله كريستين استوارت، داوني جانسون و همچنين بازيگران، فيلمسازان و سينماگراني كه سينمادوستان تا به حال اسامي آنها را نشنيده‌اند، مي‌شود.


اسامي كهنه‌كاران تلويزيوني كه در دنياي سينما فعاليتي نداشته‌اند نيز در فهرست اين دعوت ديده مي‌شود. آكادمي در برخي شاخه‌ها سراغ برندگان و نامزدهاي اسكار ٢٠١٧ رفته است. اما حاكميت اصلي اين فهرست با اسامي بين‌المللي است. شايد اين اقدام آكادمي در پي تلاشي براي تبديل شدن به «ملل متحد سينما» باشد و اين اقدام پيش‌بيني عملكرد راي‌دهندگان اسكار را تغيير دهد.


اما در مصاحبه‌اي كه «ددلاين» پس از اعلام فهرست دعوت‌شدگان با شريل بون آيساكس، رئيس آكادمي داشته است، نشان مي‌دهد آيساكس تاثير اين اقدام بر نتايج نامزدها و برگزيدگان اسكار را در نظر نگرفته است. او گفته است: «تمامي اعضاي آكادمي در عالي‌ترين سطح هنر خود حرفه‌اي هستند و معتقدم آنها براساس دانش مهارت‌هاي سينمايي خود راي مي‌دهد.


نكته مهم‌تر اين است كه هر سال افراد بيشتري فيلم‌هاي بيشتري را تماشا مي‌كنند و حقيقتا در دنياي فيلم- هم از لحاظ شاخه حرفه‌اي خودشان و حوزه‌هاي تخصصي‌شان و همچنين فيلم- غرق مي‌شوند و دقيقا معناي راي دادن در اسكار چنين چيزي است.»


به گفته او آمار و ارقام مدعوين لزوما هر سال به اين تعداد نخواهد بود و شايد در سال‌هاي آينده كمتر شود: «ما به اين شكل به آمار و ارقام نگاه نمي‌كنيم. چيزي كه دنبال آن هستيم دربرگيري [بيشتر سينماگران] است. اينكه تعداد اعضاي دعوت‌شده در هر سال به همين ميزان خواهد بود را در همان سال خواهيم فهميد اما احتمالا ديگر به اين ميزان نخواهد بود.


به دنبال بسط آكادمي نيستيم. قصد داريم آكادمي ما نمايانگر مردان و زناني كه سهمي در هنر دارند چه در امريكا و چه در سراسر جهان باشد.» او كه آخرين سال رياست خود را در اين آكادمي پشت سر مي‌گذارد، مي‌گويد عوامل مختلفي در تنظيم اين فهرست دخالت داشته و همين موجب حضور سينماگران جهاني شده است: «نمي‌خواهيم تعداد اعضا را افزايش بدهيم. در عوض هدف ما تنوع در اعضا است كه معرف ما در سراسر جهان است.»


دعوت از سينماگران اقدامي است كه آكادمي براي دومين سال متوالي در پي اعلام تعهد اين آكادمي و پس از دو سال اعتراضات پياپي به «اسكار خيلي سفيد» پيش گرفته است. در هشتادوهفتمين و هشتادوهشتمين مراسم اسكار در تمامي فهرست‌هاي‌ بخش‌هاي بازيگري نام يك بازيگر سياهپوست ديده نشد و از طرفي سينماگران رنگين‌پوست و زنان در سايه قرار داده شدند.


اين اقدامات آكادمي با اعتراضات گسترده منتقدان روبه‌رو شد و در پي آن آكادمي در بيانيه‌اي كه ژانويه ٢٠١٦ منتشر كرد متعهد شد تعداد اعضاي زن و اقليت‌هاي نژادي را تا سال ٢٠٢٠ دوبرابر كند. در آن زمان تعداد زنان ١٥٠٠ نفر و تعداد اقليت‌ها ٥٣٥ نفر بود. همچنين در هشتادونهمين مراسم اسكار، اعضاي اين آكادمي محتاطانه عمل كردند و سينماگران زن و رنگين‌پوست را در بخش‌هاي مختلف نامزد جايزه معرفي كردند. از طرفي اين آكادمي برترين جايزه اين مراسم را به فيلم «مهتاب» ساخته بري جنكينز، كارگردان سياهپوست اهدا كرد.



براساس آمار و ارقام آكادمي فهرست تازه شامل ٣٩ درصد زن (٢٩٨ نفر) مي‌شود كه تعداد اعضاي زن در اين آكادمي را از ٢٧ درصد به ٢٨ درصد مي‌رساند. ٣٠ درصد افراد رنگين‌پوست (٢٣٢ نفر) در اين فهرست جاي دارند كه سهم صندلي‌هاي اقليت‌ها را از ١١درصد به ١٣ درصد مي‌رساند.


براساس ارزيابي سال گذشته روزنامه تايمز آكادمي بايد هر سال ٨٥ سينماگر رنگين‌پوست و ٣٩٥ زن را به اعضاي خود اضافه كند تا به هدف خود دست بيابد. فهرست امسال نشان‌دهنده چالشي است كه آكادمي براي رويارويي با اهدافش به‌خصوص عضويت زنان بايد با آن دست و پنجه نرم كند.


در گزارشي كه تايمز سال ٢٠١٢ منتشر كرد اعضاي سفيد‌پوست آكادمي ٩٤ درصد و اعضاي مرد ٧٧ درصد آن را تشكيل مي‌دادند. اما با وجودي كه در دو سال گذشته فهرستي از سينماگران به اين آكادمي دعوت شدند، تغيير اعضا چند درصد ناچيز تكان خورده است. آكادمي اسكار براي رسيدن به هدفش راهي طولاني را بايد بپيمايد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار