۰۴ بهمن ۱۳۹۳ ۰۷:۴۵
کد خبر: ۱۲۲۹
eskandari - yousef


مسئول کانون های فرهنگی- هنری دانشگاه علامه طباطبائی از برنامه های متنوع معاونت فرهنگی در ترم جدید خبر دارد.


یوسف اسکندری در گفتگو با خبرنگار عطنا گفت : همانطور که از عنوان واحد کانون ها پیداست ، حوزه فعالیت کانون های دانشجویی در زمینه های فرهنگی ، هنری و اجتماعی است که فعالیت های دینی ـ مذهبی نیز در شاخه فرهنگی قرار می گیرد و در کنار آن مواردی از قبیل اردوها ، محافل شعر ، نقد و تحلیل نیز در همین حوزه جای میگیرد .


وی با اشاره فرایند اخذ مجوز برنامه های کانون ها اظهار داشت: ایده هایی از سوی دانشجویان به صورت همایش ، نشست ، هم اندیشی ، بازدید و هرچیزی که با نوع فعالیت کانون ها مرتبط باشد ، ارائه می شود. پس از ارائه پروپوزال طرح ، بررسی های معاونت فرهنگی آغاز می شود که شامل اهداف برنامه ، هزینه ها ، امکانات در خواستی ، دعوت شدگان به برنامه و اینگونه مسائل است که در صورت موافقت با برنامه مجوز آن صادر می شود.


مسئول امور کانون های دانشگاه درباره ی برنامه های اجرا شده و آتی کانون ها بیان داشت : بعضی کانون ها با یک شیب ملایم کارشان را آغاز نموده اند و بعضی ها عملکرد بسیار مطلوبی داشته اند. برنامه های کانون خیریه و محافل شعر و ادب ، همچنین گروه تئاتر دانشکده که قصد شرکت در جشنواره سراسری تئاترهای کل کشور را دارند از جمله این موارد می باشد. همچنین برنامه های بسیار متنوعی از دیگر کانون ها مثل کانون فیلم و عکس،کانون صنایع دستی و هنرهای تجسمی ،کانون آسیب شناسی اجتماعی،کانون مهدویت ،کانون گردشگری و کانون اندیشه برگزار شده است و انشاالله در ترم جدید نیز تداوم خواهد داشت.


اسکندری در خصوص نقاط ضعف و قوت فعالیت های کانون ها ادامه داد: ما به عنوان خادمان دانشجویان در معاونت فرهنگی دانشگاه با امکانات محدودی که داریم عمدتاً با دو نوع مشکل روبرو هستیم ، اول دادن مجوز به دانشجویانی که برای برنامه های خود نیاز به آن دارند ؛ دوم برنامه هایی که حجم کاری بالایی دارند مثل جشن ورودی های جدید . وقتی دانشجویانی به ما مراجعه می کنند ما این برنامه ها را ،انتظارات دانشجویان از خودمان در نظر می گیریم که باید پاسخگوی این مطالبات باشیم. از طرفی دانشگاه علامه به لحاظ فضای جغرافیایی و فیزیکی ، پراکندگی بالایی دارد .این پراکندگی باعث شده است انرژی بسیار بالایی از دانشجویان از بین برود و رفت و آمدهای زیاد برای دریافت مجوز و بودجه و اینگونه مسائل باعث اتلاف انرژی فراوانی می شود. اولین آسیب اصلی در مسئله ی برنامه های فرهنگی دانشگاه همین پراکندگی است.عدم تجمیع دانشگاه علامه 70 درصد از انرژی انجام برنامه ها را از بین می برد لذا می توان این مشکل را به عنوان یکی از عوامل عدم تحقق خروجی مورد نظر دانشجویان و معاونت فرهنگی دانست .


اسکندری در خصوص راهکار مورد نظر خود برای مرتفع نمودن این مشکل چنین گفت : الکترونیکی کردن این فرایند ، راه حلی برای جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی است. معاونت فرهنگی یک اتوماسیون پیش بینی کرده است که امیدواریم به نتیجه برسد و بخشی از کارها ،از این طریق انجام شود.
وی در ادامه درباره تاثیر فعالیت های فرهنگی ،هنری و اجتماعی بر روی دانشجویان اظهار داشت : اولین تاثیر مثبت اینگونه فعالیت ها بر روی دانشجویان ، تجربه کار تشکیلاتی دانشجویی است.حتی اگر برنامه هایی که مجوز می گیرند ، محتوای خوبی نداشته باشند ، همین که دانشجویان دور هم جمع می شوند ،اختلاف نظرها مطرح شود ، در سیستم بروکراسی پیچیده کشورمان فرایند دریافت مجوز را یاد بگیرند ، پیامی دارد. پیامی که می گوید دانشجو زندگی اجتماعی را می آموزد.دانشجو در همین جاست که نحوه ی دریافت مجوز، نامه نگاری های اداری ،نیاز سنجی ،نحوه ی جذب مخاطب و مسائلی از این دست را می آموزد و همین مسئله یعنی تمرین زندگی مدنی.


وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر کانون های فرهنگی هنری اجتماعی در دانشگاه ها فعال شوند و دانشجویان پای کار بایستند و دانشگاه ها همکاری کنند،فضاي دانشگاه، فضای نشاط می شود. امروز سیاست دولت جدید از فضای نشاط توأمان با آرامش سخن می گوید. فضای نشاط با فعالیت های فرهنگی هنری اجتماعی محقق می شود. شاهد صحبت من نظرسنجی های مختلف در برنامه ها است که حاکی از تمایل شدید دانشجویان به حوزه هنر است. لذا کانون های فرهنگی هنری هستند که می توانند در صورت حمایت شدن،هماهنگی دانشجویان و رعایت چهارچوب ها فضای نشاط را به دانشگاه بیاورند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار