۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ۰۲:۰۶
کد خبر: ۱۲۱۹۵

جهاد دانشگاهی در سال 1359 در زمان تعطیلی دانشگاه ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بازوی اجرایی انقلاب فرهنگی معرفی و تشکیل شد و در زمان تعطیلی دانشگاهها وظیفه ساماندهی اساتید و کارمندان را برعهده داشت.


با شروع کار دانشگاهها اساس نامه جهاد تغییر کرد و مسئولیت پژوهشی و فرهنگی دانشگاه ها نیز بر عهده جهاد دانشگاهی قرار گرفت.با شکل گیری کار پژوهشی دانشگاه و پیدا شدن متولیان برای امور فرهنگی دانشجویان، سومین تغییر در اساسنامه، مسئولیت برقراری ارتباط بین دانشگاه و جامعه بود.


به مناسبت 16 مرداد سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی خبرنگار باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) با دکتر نیکخواه رئیس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علامه طباطبائی به گفتگو پرداخت.


????????????????????????????????????

دکتر عبدالرحیم نیکخواه، عضو هیئت علمی و رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی تهران می باشد. در سوابق وی مسئولیت هایی نظیر عضویت در شورای فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه و مدیر حراست دانشگاه علامه در دوران مسئولیت نجفقلی حبیبی، مشاور معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیرکل دفتر گسترش زبان و ادبیات فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضویت در شورای مرکزی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی، مدیرگروه ادبیات خانه اندیشمندان علوم انسانی، رئیس مرکز بین المللی ایران شناسی و مدیرکل برنامه ریزی جهاد دانشگاهی کشور دیده می شود.


دکتر نیکخواه هم اکنون استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی می باشد و روابط گرم و دوستانه وی با دانشجویان زبانزد همگان است. نیکخواه از ابتدای تجمیع و تاسیس دانشگاه علامه در این دانشگاه حضور داشته است و اطلاعات ارزشمندی از تاریخچه این دانشگاه دارد.


در ادامه مشروح گفتگوی عطنا با رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی را می خوانید.


نیکخواه در این گفتگو در ابتدا با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشگاه علامه با ادغام حدود 30 موسسه آموزش عالی نظیر مدرسه عالی ترجمه، مدیریت، ادبیات، بازرگانی و ... آغاز به کار کرد. مجموعه آموزش از راه دور هم تا سال 64-65 متعلق به دانشگاه علامه بود که ضمن تفکیک با نام دانشگاه پیام نور به فعالیت خود ادامه داد.


وی در خصوص روسای دانشگاه علامه بیان داشت: اولین رئیس دانشگاه علامه شهید دکتر حسن عضدی بود و سپس به ترتیب دکتر رحمان سرشت به عنوان سرپرست، علی شیخ الاسلامی، دکتر محسن خلیلی، دکتر نجفقلی حبیبی روسای دانشگاه علامه بودند. بعد از نجفقلی حبیبی جمعی از اساتید دانشگاه جمع شدند و اعتراض خود را مبنی بر اینکه تمام روسای دانشگاه علامه از دانشگاهی غیر از دانشگاه علامه بودند اعلام و خواستار این شدند که رئیس دانشگاه از خود مجموعه دانشگاه باشد که دکتر صدرالدین شریعتی، با توجه به علامه ای بودن و فضای سیاسی حاکم به عنوان رئیس دانشگاه منصوب شد.


????????????????????????????????????

استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: دکتر شیخ الاسلامی با شخصیت معنوی خود، دوره ی خوب مدیریتی را رقم زد. دوران دکتر خلیجی و نجفقلی حبیبی نیز دوران توسعه ی کمی و کیفی دانشگاه بود و همچنین دوره دکتر حبیبی دانشگاه از حال و هوای سیاسی بهتری برخوردار شد. اما دوران دکتر شریعتی دوران افول جدی دانشگاه در حوزه سیاسی و اجتماعی بود. هرچند در این زمان توسعه ی فیزیکی مطلوبی به اجرا درآمد ولی با کنار گذاشتن پیشکسوتان علمی، بسته شدن علمی دانشگاه و رشد چشم گیر بی اعتمادی منجر به افول دانشگاه علامه طباطبائی شد.


وی در خصوص انتخاب رئیس کنونی دانشگاه علامه گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از پیشکسوتان دانشگاه علامه، از هر دانشکده 3 استاد برجسته و دو نماینده از جهاد(رئیس سابق و حال) با حضور در جلسه ای سه نامزد را برای معرفی به وزارت علوم  برای ریاست دانشگاه معرفی و طی رای گیری دکتر حسین سلیمی با 16 رای به عنوان منتخب اساتید برای معرفی به وزارت علوم انتخاب شد.


نیکخواه با اشاره به دوران مدیریت سلیمی افزود: حضور دکتر سلیمی به انسجام مجدد دانشگاه و رشد همدلی ها و احیای مدیریتی اخلاقی و انسانی کمک شایانی کرد. فضای مدیریتی ای که عادلانه و منصفانه تعریف شده باشد، نبوغ و بلوغ می آورد. عوامل انسانی که همان استادان، دانشجویان و کارمندان هستند از نشاط و روحیه ی بالاتر بهره مند شده و طبیعی است کارشان را جدی تر و با انگیزه بالاتر انجام می دهندکه به رشد علمی، فرهنگی و شخصیتی منجر می شود. البته لازم به ذکر است که رشد کمی و فیزیکی دانشگاه هم از آمار و ارقام بسیار خوبی بهره مند است که مایه امید است.


استاد ادبیات فارسی دانشگاه علامه در رابطه با رویکرد جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علامه گفت: رویکرد جدید جهاد دانشگاه علامه طباطبائی دو حوزه کارآفرینی و پژوهشی است. همچنین امور فرهنگی هم از رویکردهای جهاد است اما دلیل عدم پیگیری کار فرهنگی بخاطر حضور دکتر ذکیانی در معاونت فرهنگی دانشگاه و انجام امور به بهترین شکل هست و در جهاد ترجیح بر حضور فعال در جلسات شورای فرهنگی دانشگاه و پشتیبان و همراه بودن است.


وی افزود: در حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی حدود 30 زمینه پژوهشی را که جامعه به آن نیاز دارد بررسی کردیم و در نهایت به 3 گروه اصلی مسائل اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد، فرهنگ و ارتباطات و فضای سایبری و اقتصاد و مدیریت با گرایش بهره وری رسیدیم.


عضو سابق شورای دانشجویی جهاد دانشگاهی در پایان گفت: در جهاد دانشگاهی علاوه بر گروه های پژوهشی و پژوهشگاه ها مراکز خدماتی تخصصی هم مشغول به کار هستند. همچنین دو مرکز خدمات تخصصی بین المللی ایرانشناسی و مرکز افکار سنجی دایر است و دو مرکز نیز در حال راه اندازی است که مرکز خدمات تخصصی بین المللی ایرانشناسی با سابقه ده ساله در زمان مدیریت قبلی اینجانب تاسیس شد. دو مرکز در شرف تاسیس نیز تربیت بدنی و علوم ورزشی و خدمات تخصصی مستند سازی علمی و فرهنگی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار