۰۴ تير ۱۳۹۴ ۰۲:۴۰
کد خبر: ۱۱۸۰۹
نعمت الهی

اخیراً معاونت آموزشی وزارت علوم،از ابلاغ بخشنامه‌ای مبنی بر انتخاب دانشجویان مقطع دکتری توسط خود دانشگاه‌ها خبر داد.


به گزارش عطنا ، دکتر نادر نعمت‌اللهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در همین باره به آناگفت: آیین‌نامه‌ای مورخ دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری از سوی وزارت علوم با مضمون آزمون ورودی دکتری، به دست دانشگاه‌ها رسیده است. چیزی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی‌شده، برگزاری آزمون جی.آر.ای توسط سازمان سنجش آموزش کشور است. به‌ این‌ ترتیب که سازمان سنجش این آزمون را که امتحان عمومی از کل است برگزار می‌کند و پس از بررسی نتایج، کارنامه نهایی را در اختیار داوطلبان خود قرار می‌دهد. این آزمون تنها دو نوبت در سال برگزار خواهد شد.


نعمت‌اللهی در ادامه افزود: از طرف دیگر هر دانشگاهی اعلام خواهد کرد که حدنصاب نمره‌ای که برای هر رشته و مقطع دکتری در نظر می‌گیرد چقدر خواهد بود و داوطلبان با کارنامه‌های آزمون جی.آر.ای به دانشگاه‌ها مراجعه خواهند کرد. پس‌ از آن دانشگاه‌ها یک آزمون اختصاصی در دانشگاه خود و با سازوکار خود برگزار خواهند کرد و خودشان تصمیم خواهند گرفت که این آزمون به‌صورت کتبی یا مصاحبه باشد. پس از برگزاری آزمون و مشخص شدن نمرات از بین افراد دانشجویان را انتخاب و اسامی را به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه می‌کنند. اما نحوه اعلام اسامی قبول‌شدگان توسط سازمان سنجش هنوز مشخص نیست.


معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی با مثبت ارزیابی کردن این رویه و اشاره به اینکه انتخاب دانشجو در مقطع دکتری به احیای اختیارات دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد، خاطرنشان کرد: دانشجوی دکتری با دانشجوهای مقاطع دیگر متفاوت است، دانشجوی مقطع دکتری از همان ابتدا باید استاد راهنمایش را مشخص و با وی کار کند. این در حالی است که در نظام قبل، در ابتدا استاد راهنما مشخص نبود تعدادی دانشجو گرفته می‌شد و پس‌ از آن استاد راهنما مشخص می‌شد و این راهکار مناسبی به نظر نمی‌رسید. اما با بخشنامه جدید‌ که دانشگاه در انتخاب دانشجویانش استقلال دارد،‌ این رویه تغییر خواهد کرد. همان‌طور که در سراسر دنیا رسم بر این است که استاد به دانشجو پذیرش می‌دهد که وارد مقطع دکتری شود و با آن استاد دوری دکتری را سپری کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار