۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۰۱
pazhoyan

مالیات یکی از راههای درآمدی دولت برای پرداخت هزینه های جاری و دیگر بخشهای اجرایی است؛‌ مساله که در کشور ما به دلیل تکیه بردرآمدهای نفتی خیلی جدی گرفته نمی شد اما دولت یازدهم حساب ویژه ای بر درآمد حاصل از مالیات باز کرده است و تور مالیاتی خود را گسترانیده است.


اما در حقیقت همچنان بسیاری از بخشهای اقتصادی از پرداخت مالیات معاف هستند و یا اینکه برای دریافت مالیات اصلا شناسایی نشده اند.


کارشناسان معتقدند آنچه که درآمد مالیاتی دولت را توسعه نداده است نبود سیستم اعتبارسنجی دقیق و منسجم از درآمد و هزینه‌های افراد است.


در عین حال زیرساخت‌های مناسب برای تحقق این امر، ایجاد نشده و همانطور که گفته شد درآمد دولت از نفت باعث شده تا راههای کسب درآمدهای مالیاتی در کشور جدی گرفته نشود.


آنگونه که جمشید پژویان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی به خبرنگار ما گفت:‌ دولتها در ایران به دلیل اتکا به درآمدهای نفتی درآمدهای مالیاتی را جدی نگرفته اند.


وی ادامه داد:  این در حالی است که  درآمدهای نفتی بدترین نوع این درآمدهاست.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدالت مالیاتی گفت: در نظام مالیاتی ما، عدالت مالیاتی معنا ندارد چرا که ساختار و نرخ‌های مالیاتی کشور به‌گونه‌یی تنظیم شده که طبقه متوسط به صورت تمام و کمال مالیات پرداخت می کنند به همین جهت 50درصد درآمد مالیاتی دولت، از حقوق کارمندان دولتی به دست می آید.


این کارشناس اقتصادی گفت: بنگاه‌هایی که درآمدهای آنان کل تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد، سهم ناچیزی در پرداخت مالیات دارند در عین حال بخش قابل توجهی از این مالیات از دستمزد و حقوق‌ کارکنان بخش خصوصی و دولتی کسر می شود.


وی معتقد است برای اینکه عدالت مالیاتی اجرا شود باید از حساب‌ها و درآمدهای افراد اطلاعات دقیق در دست باشد، این کار امر سختی نیست و در بسیاری از کشورها اجرا می شود و از این طریق مالیات صحیح و دقیق از افراد اخذ می شود.


 پژویان تصریح کرد: برای افزایش درآمد مالیاتی و نیز تحقق عدالت مالیاتی در ابتدا باید اطلاعات درآمدی و هزینه‌یی افراد شناسایی شده و دولت از درآمدهایش اطلاع داشته باشد.


منبع : اقتصادپرس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار