۰۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۰۵۱۵
taghavi

مهدی تقوی ، درباره تک نرخی شدن قیمت بنزین و تبعات تورمی آن، گفت: شدت تاثیرگذاری افزایش قیمت بنزین در مقایسه با تورم ناشی از افزایش نهاده گاز بسیار ناچیز است.

وی با بیان آنکه افزایش قیمت بنزین در مجموع سبب تشدید تورم خواهد شد، ادامه داد: تاثیر این افزایش بیشتر بر بخش های مختلف حمل ونقل از جمله افزایش کرایه خودروها خواهد بود.

به گفته این استاد دانشگاه، زمانی که قیمت نهاده گاز افزایش یابد، هزینه تولید نیز رشد یافته و منحنی عرضه به سمت افزایش نرخ تورم سوق می یابد.

تقوی خاطرنشان کرد: در دولت دهم زمانی که قیمت گاز گران شد طی چهار سال هم تورم و هم رکود افزایش یافت و سبب شد نرخ رشد تولید نیز منفی شود، ولی تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین همانند رشد قیمت گاز نیست و شدت تورم آن کمتر است.

وی گفت: در حال حاضر که نرخ تورم حدود 15.5 درصد است که با افزایش قیمت بنزین رشد 1.5 درصدی آن را شاهد خواهیم بود که این رقم در مقایسه با نرخ رشد تورم ناشی از افزایش قیمت نهاده گاز بسیار پایین است.

یادآور می شود، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران یکشنبه شب گفت که از روز سه شنبه (٥ خردادماه امسال) هر لیتر بنزین معمولی با نرخ ١٠٠٠ تومان و هر لیتر بنزین سوپر نیز با نرخ ١٢٠٠ تومان عرضه خواهد شد.



منبع: ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار